2011-03-05, 11:16
Medlem
Apple är väl ett företag som inte behöver någon närmare presentation.

Detta företag är ju relativt gammalt inom datorvärlden och är välkända bl a för sin karismatiske VD Steve Jobs. Han var med redan från början och satte sin prägel på saker och ting, men under en period så var han borta från Apple och det var riktigt dåliga tider ett tag för företaget.

Men sen kom Jobs tillbaka igen och efter det så har Apple varit en helt enorm framgångssaga och de har lanserat en rad olika produkter (både hårda och mjuka) som blivit närmast en "ny standard" för hur grejor skulle se ut och fungera m.m. Resten av världens tillverkare har mer än en gång fått panik och försökt stressa fram något som kunde konkurrera med Apples grejor vad gäller både design funktion och försäljning/vinst. Men få har lyckats med det.

Nu är det ju också välkänt att det finns en klick människor som har väldigt svårt för allt Apple gör säger och säljer, dessa kan vi se vända och vrida på allt om och med Apple och deras produkter för att få det till att vara värdelöst fel och dumt. Nåväl, de är väl tillåtna att ha sina åsikter om de vill, men hur ser det då ut för Apple om man ser till hur resten av världen och mänskligheten ser på Apple och deras produkter?

Ja då blir det ju inte riktigt som de som är anti Apple tycker, för Apple och deras produkter har ju fått generellt sett mycket beröm i både tester och recensioner, och andra har försökt härma dem i mycket. Dessutom så har ju Apple fått flera fina utmärkelser nu senast dessa.

http://www.ipodrepublic.com/lead-sto...rd/2011/02/18/

http://macworld.idg.se/2.1038/1.3720...ndrade-foretag

http://money.cnn.com/magazines/fortu...shots/670.html

Det handlar alltså om utmärkelser från branschen, från andra sannolikt mer sakunniga än vad "experterna" här på FB är.

Hur ska vi nu se på allt detta?

Ska vi gå på det Apples belackare påstår, att det är ett skitföretag med skitprodukter som är långt efter i utvecklingen och som bara köps av lättledda otekniska får till kunder?

Eller ska vi gå på att det som den övriga världen och sakkunniga inom branchen säger och visar med de utmärkelser de förärat Apple?

Har ni några sakliga och sansade åsikter om detta och de utmärkelser Apple fått? Varför ser andra företag upp till Apple? Varför vinner deras produkter den respekt de gör i tester och bland folk om de är så dåliga som belkackarna påstår?

Vilka andra företag har lyckats så bra med så mycket inom sin bransch?

Eller är det kanske belackarna som är ute på en redig Vätternrunda på ramsned cykel...?

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2011-03-05 kl. 11:39.
Citera
2011-03-06, 09:11
Medlem
Roadblocks avatar
Angående just denna utmärkelsen måste jag säga att det inte är helt oväntat, de har snygga produkter och en väldigt bra pr i samband med medias lovord om Apple. Det ger dem en väldigt bra image som alla bygger på.

Deras produkter såsom iPod, iPhone och iPad är väldigt bra då de lett utvecklingen vidare och skapat konkurrens vilket ökar hastigheten på utvecklingen. Det är bara synd att de låser sig, vilket på samma gång motverkar utvecklingen. Jag vet att det funnits maskiner liknande iPad sedan tidigare men det var först med iPad som de faktiskt kom i gång med den utvecklingen. Så sätt är Apple väldigt bra, de leder in tekniken i nya banor.

Du skriver om andra utmärkelser som Apple fått, men vilka är de? Jag har ingen koll på utmärkelser för varken Apple eller PC-världen då jag köper det som passar mig, inte det som fått mest utmärkelser.

Länka helst inte till en utmärkelse som en apple-tidning gett ut, då det inte är oväntat från dem. De kan inte ge utmärkelser till konkurrenter
Citera
2011-03-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock

Länka helst inte till en utmärkelse som en apple-tidning gett ut, då det inte är oväntat från dem. De kan inte ge utmärkelser till konkurrenter

Jag tror du missuppfattat nåt väsentligt jag....

Det var inte en Apple-tidning som gett ut någon av dessa utmärkelser, de bara rapporterade om dem. Läser du länkarna så bör du ju se att den ena utmärkelsen fick de på WMC, alltså Mobile World Confrence i Barcelona. Den andra fick de i en stor undersökning av ekonomimagazinet Fortune.

Dr Tinnitus
Citera
2011-03-06, 09:59
Medlem
Roadblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tror du missuppfattat nåt väsentligt jag....

Det var inte en Apple-tidning som gett ut någon av dessa utmärkelser, de bara rapporterade om dem. Läser du länkarna så bör du ju se att den ena utmärkelsen fick de på WMC, alltså Mobile World Confrence i Barcelona. Den andra fick de i en stor undersökning av ekonomimagazinet Fortune.

Dr Tinnitus
Nej du missuppfattar mig, jag bad dig länka till fler utmärkelser som de fått, och då ska de vara oberoende inte utgivna av en apple-tidning.

Jag läste två av dina tre länkar och vet att det är ett oberoende företag som gjort undersökningen. Jag läste aldrig din första länk då de två första jag kollade på (länk 2 & 3) var samma sak så jag sket i den tredje sidan (länk 1) då jag antog att det var samma visa en tredje gång.
Citera
2011-03-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock
Nej du missuppfattar mig, jag bad dig länka till fler utmärkelser som de fått, och då ska de vara oberoende inte utgivna av en apple-tidning.

Jag läste två av dina tre länkar och vet att det är ett oberoende företag som gjort undersökningen. Jag läste aldrig din första länk då de två första jag kollade på (länk 2 & 3) var samma sak så jag sket i den tredje sidan (länk 1) då jag antog att det var samma visa en tredje gång.

Hm......

Jag fick intrycket att du menade att de utmärkelser de fått och vilka jag länkade till var utmärkelser från Apple-tidningar? Med det var det ju inte.

Spelar väl ingen roll om jag länkar till en Apple-tidning som rapporterar om en utmärkelse som är oberoende och inte kommer från dem eller om jag länkar till samma utmärkelse på annat sätt? Handlar ju ändå om samma utmärkelse eller hur?

Så, vem missförstår vem, du eller jag eller båda...

Dr Tinnitus
Citera
2011-03-16, 08:45
Medlem
Detta kanske inte är någon utmärkelse som Apple vunnit, men antagligen så vann de mångas beundran under jordbävningarna i Japan för det sätt de agerade på och hjälpte folk i nöd.

Läs mer om saken här.

http://kevinrose.com/blogg/2011/3/14...arthquake.html

Och här.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.3742...tikelimport%29

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in