2011-03-05, 10:43
Medlem
Hej! Ska skriva musik till ett projekt i skolan så tänkte använda min bortresta brors cubase, midi keyboard och ljudkort. Grejen är bara att jag inte får något jävla ljud.

Keyboarden har jag kopplat till ljudkortet med en midi-kabel med två ''han'' ändar. Sen ljudkortet in i datorn med en slags usb-kabel.

Men keyboardens display lyser inte och när jag öppnar programmet (cubase) och ''new project'' osv så kommer inget ljud.

Har jag kopplat enheterna fel, eller måste jag göra några inställningar i själva cubase?
Citera
2011-03-05, 10:46
Bannlyst
Ladda batterierna
Citera
2011-03-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HNTR
Ladda batterierna

Är inga batterier inblandade
Citera
2011-03-05, 11:16
Medlem
spermaoffrets avatar
Men asså, hur får du ström till keyboardet? Om det inte är usbanslutet själva keyboarden?

Osså midi är INTE ljud... Värt att förstå. Du måste ha ett virituellt instrument att koppla midisignalerna till i cubase. Kommer ju med vissa basic i programmet.

typ sök på youtube efter cubase midi set up how to... eller nåt, borde väl finnas nån liknande tut.
Citera
2011-03-06, 13:19
Medlem
Nomissss avatar
Midikeyboard kan inte i sig leverera något ljud. Det skickar endast signaler till datorn för vilka tangenter som trycks ner. Du måste således, som ovan nämnde, skaffa en VST där du kan ordna till egna synthar.

Alltså:
1. Skaffa ett program som stödjer MIDI keyboards (FL studio, Cubase, Reason mm)
2. Installera valfri VST.
3. Hitta keyboardet i programmet (ex. Tools>midi keyboards>scan for new devices)
4. ...
5. Spela!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in