• 2
  • 3
2004-09-18, 12:23
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torquemada
Det finns ingen "Gud" och inget "alltet" det finns bara "nuet" och nr "nuet", ditt medvetande upphr (du dr) s existerar inte du, Gud ,bibeln, viljan eller alltet mer!
Jaha. D r det det mitt medvetande och nuet som r "gud". Jag r ganska sker p att mitt medvetande finns, men varfr man drifrn br dra slutsatsen att vad som str i den kristna bibeln r korrekt vergr mitt frstnd.

Frgan blir: Vad finns bakom nuet?

Det.
Citera
2004-09-18, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Jaha. D r det det mitt medvetande och nuet som r "gud". Jag r ganska sker p att mitt medvetande finns, men varfr man drifrn br dra slutsatsen att vad som str i den kristna bibeln r korrekt vergr mitt frstnd.

Frgan blir: Vad finns bakom nuet?

Det.
Den kristna bibeln r som vilken bok eller dokuspa som helst varfr skulle man fsta ngon strre vikt vad som str i den? Varfr skall man tro p ngon "Gud" nr det inte existerar ngonting annat n ditt egna medvetande, det finns inga osynliga hgre makter och nr ditt medvetande slocknar upphr du att existera. Universum fortstter att expandera i det ondliga vare sig det finns ngot liv eller inte. Livet p jorden varar bara en mikro-mikrosekund i universums hela livstid och vi spelar drfr ingen roll i universums historia d vi inte kan pverka eller utmrka oss infr framtiden.

Ditt medvetande startade nr du fddes vad som hnde innan dess r "det" eller historia och ju lngre tillbaks i historian du kommer dest mer oskra blir hndelserna. Mnniskan r en ytterst liten parantes i universums historia och vi kommer snart att vara borta och glmda fr alltid.
Citera
2004-09-19, 19:39
Medlem
smoothies avatar
Skapelsen bestr av tre komponenter.
  • Intet: plattformen dr allt utspelar sig.
  • Allt: utgrs av materien som expanderas och kontraheras i form av Big Bangs och Big Crunches.
  • Medvetande/energi: fr skapelsen att leva och r i stort synonyma, mjligen skiljer de sig ngot.

Frklaring
Allt som inte r materia (atomer) mste vara intet.
Intet bestr drfr av en viss mngd materia.
Big Bang teorin gr ut p att universum expanderar och man sger sig kunna spra all materia tillbaka till samma punkt.
P samma vis fast omvnt fungerar teorin om Big Crunch, att all materia vid ett visst tillflle kommer att terg, eller kontrahera, till denna punkt igen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------

Eller ocks skiter man i att krngla till allting och frutstter att hela skapelsen finns i medvetandet hos det enda som existerar, energin.

smoothie
Citera
2004-09-19, 20:04
Bannlyst
Allting bestr av materia eller energi. Allt kan dessutom konverteras frn materia till energi eller frn energi till materia. Medvetande r en form av energi, elektriska impulser i vr hjrna som styr syn, hrsel, muskler och minne m.m. Materian i vrt universum skapades d tv parallella universum kolliderade och en ofantlig massa engeri utlstes frn en punkt (Big Bang) all materia expanderar frn denna punkt och om inte universums gravitation r tillrckligt stark s kommer universum att expandera i ondlighet. Det finns idag inga tecken p att universum kommer att gra en Big Crunch d alla berkningar pekar p att det finns fr lite massa fr det.
Citera
2004-09-20, 16:44
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Eftersom ett rum endast r ett frhllande mellan tv freml s r en ondlighet dr det endast finns tomrum ondig att ens frestlla sig d den inte kan existera.

Fr vrigt r det ungefr lika otillfredsstllande som att onanera med stltrd, att hnvisa till Gud i filosofiska diskusioner. Gud sewger
Citera
2004-09-21, 19:00
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torquemada
Den kristna bibeln r som vilken bok eller dokuspa som helst varfr skulle man fsta ngon strre vikt vad som str i den? Varfr skall man tro p ngon "Gud" nr det inte existerar ngonting annat n ditt egna medvetande, det finns inga osynliga hgre makter och nr ditt medvetande slocknar upphr du att existera. Universum fortstter att expandera i det ondliga vare sig det finns ngot liv eller inte. Livet p jorden varar bara en mikro-mikrosekund i universums hela livstid och vi spelar drfr ingen roll i universums historia d vi inte kan pverka eller utmrka oss infr framtiden.

Ditt medvetande startade nr du fddes vad som hnde innan dess r "det" eller historia och ju lngre tillbaks i historian du kommer dest mer oskra blir hndelserna. Mnniskan r en ytterst liten parantes i universums historia och vi kommer snart att vara borta och glmda fr alltid.
Amen.
Citera
2010-05-17, 23:38
Medlem
Sten Wiking`s " TILL HGRE MAKTERS MEDVETANDE" ( det undermedvetna,omedvetna och medvetna) sgs vara en filosofiskt medvetandefrlsande skrift utan begrnsningar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in