2004-09-12, 00:10
Medlem
Onds avatar
En sak skulle kunna vara att alltet och intet inte existerar, se det som svart mot vitt, istllet r det bara en srja (t.ex. grskala). Vem / vad som skapat detta har jag ingen aning om.
Citera
2004-09-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
En sak skulle kunna vara att alltet och intet inte existerar, se det som svart mot vitt, istllet r det bara en srja (t.ex. grskala). Vem / vad som skapat detta har jag ingen aning om.

det som r r helt enkelt. allt som inte r behver vi inte ens bry oss om.
istllet fr gr srja skulle jag vlja svart, eftersom svart r avsaknaden av frg och intet r avsaknaden av alltet..
Citera
2004-09-12, 08:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltet r ju per definition ALLT - det kan inte finnas ngot mer.

OM det skulle finnas ngon Gud - s mste ju denna Gud finnas INOM alltet.

Ondligheten r djupt bl - enligt en mycket trovrdig auktoritet
(Dden i Terry Pratchetts bcker)
Citera
2004-09-12, 10:16
Medlem
Rosa bommul

I begynnelse fanns inget.. detta inget var inget alls.. efter de att inget alls inte fanns beslt detta inget att skapa ett annat inget som var skapar ut inget alls.. detta nya inget var mer en inget men dock fortfarande inget.

Men nr nu detta andra inget som var mer en inget men fortfarande inte ntt fanns beslt de i sin tur att skapa ngot, detta ngot r de ni.. underliga sm varelser kallar universum. Nr d detta var skapar s fanns dr fortfarande inte ntt.. mer en ett stort svart medvetande. detta stora svarta medvetande skapade alla planeter solat galaxer en annan inteligent livsform, s som myrpiggsvin, hamstrar, tegelstenar och mnniskor.

Men universum brjade grubbla ver hur de kommer sig att inget alls kan skapa ngot och i r miljonten rdde de chaos mednas Universum frskte reda ut detta, de han kom fram till var mycket ltt.

Om de inte finns ngot s kan detta inte skapa ngot s jag r inget. och med de slutade allt som ingentligen inte fanns att sluta finnas.. detta resulterade i att ingentinget blev lite upprrt och gorde om hela pruseduren.. De nstkommande universumet kom fram till att om inget finns inte kan skapa ngot s kan inget finnas OM de inte r de ulltimata ingetallset som skapar de.

Med dessa orden skapade de nya universumet den varelse ni kallar Gud.

Gud, som frvrigt r extremt egosentrisk, sg allt som redan fanns sa.. detta har jag skapat jag r de strsta och frsta som finns.. MOHAHAHA..

detta gillade inte de ulltimata ingenteinget s han skapade loppor.. de hjlpte inte de minnsta men de irriterade mnniskorna s dom brajde svra slunda skapade vi satan. Han trodde i sin tur att han var den strsta starnkaste av alla som fanns, s idag r de ett stort krig mellan Gud och satan..

Ingenteinget, de andra ingentinget som r lite mer en inget och universum sitter och tittar p med stora leenden p sina obefintliga lppar..

Hoppas detta underlttar lite i ditt grubblande..
Citera
2004-09-12, 12:35
Medlem
__olofs avatar
..

hll p att bli galen av dessa tankar fr ett tag sedan, helt sjukt vad mycket man kan prata om men inte fan bli klokare ngonstans.

rymden/universum kan ju inte bara strcka sig HUR lngt som helst, och sen har jag hrt att universum expanderar, allts vxer, men om det nu gr det s MSTE det finnas ngot utanfr eftersom annars finns det ju ingen plats att expandera p!

fast r nog inte meningen att vi ska veta allt heller, ingen rolig vardag d direkt
Citera
2004-09-12, 22:34
Medlem
Det r ju bara att infrskaffa de senaste numren av illustrerad vetenskap, och bli _mycket klokare_ p vrlden.
Citera
2004-09-12, 22:53
Medlem
Finn Frsts avatar
Hhahaha!^^
Citera
2004-09-15, 14:37
Medlem
Ardipithecuss avatar
Alltet enligt vetenskapen

jaag kan sammanfatta alltet med ett knt citat:
"Ego sum alpha et mega, principum et finem"
Citera
2004-09-16, 21:18
Medlem
Dynamics avatar
Citat:
universum expanderar, allts vxer, men om det nu gr det s MSTE det finnas ngot utanfr eftersom annars finns det ju ingen plats att expandera p!

Det r inte s att Undeverum vxer av sig sjlv utan att planeterna flytar sig lngre och lngre bort frn varandra derfr sger man att det vxer...
Citera
2004-09-17, 00:47
Medlem
Finn Frsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardipithecus
jaag kan sammanfatta alltet med ett knt citat:
"Ego sum alpha et mega, principum et finem"

Men bra om det skulle st p svenska d!
medvetandet r a till/och o, den fina principen?
Citera
2004-09-17, 16:17
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Bakom alltet finns frsts en skapare som skapade alltet, ett ursprung dr allting kommer ifrn. Frgan r vll d vem skapade skaparen? I detta fallet Gud d jag r kristen. Om Gud skapade alltet, vem skapade d Gud? Finns det en skapare ven bakom skaparen?

Min teori r den att Gud r alltet och intet, han r ljuset och mrkret. Han r allting som finns, funnits och inte finns. Gud r evigheten helt enkelt och han har alltid funnits. Som sagt, vi fr inte tnka oss Gud som en gubbe med skgg, fr s r det inte. Det r enbart en barnslig bild utav hur Gud ser ut.
jag anser att Gud inte har ngot ansikte, hans ansikte r universum och evigheten. Hans ande har alltid funnits, skaparen blev bara mer ptaglig nr han brjade att skapa. Innan dess flt hans ande omkring i intet.
Gud r bara ett annat ord fr "alltet", med andra ord? Jag tror p alltet; allts tror jag p Gud? Hur drar du drifrn slutsatsen att alltet har en vilja och att den viljan r vad som str i den kristna bibeln? (lite OT, kanske)
Citera
2004-09-17, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Gud r bara ett annat ord fr "alltet", med andra ord? Jag tror p alltet; allts tror jag p Gud? Hur drar du drifrn slutsatsen att alltet har en vilja och att den viljan r vad som str i den kristna bibeln? (lite OT, kanske)
Det finns ingen "Gud" och inget "alltet" det finns bara "nuet" och nr "nuet", ditt medvetande upphr (du dr) s existerar inte du, Gud ,bibeln, viljan eller alltet mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in