2011-03-05, 05:48
Medlem
EU-besluts avatar
Kanske hr trden hemma p psykologi eller mjligen biologi men vi frsker hr. Jag har gtt och funderat en del p hur hjrnan egentligen arbetar. Det vill sga, hur bearbetar hjrnan information fr att kunna fatta beslut? Hur ska man klassificera tankemetoden? Mekanisk? Biologisk? Slumpartad?

Lt oss mla ett scenario(scen1). Jag gr frn mitt kk till min dator i ett nrliggande rum brandes p en kopp hett kaffe. P vgen till datorn upptcker jag att koppen r otroligt het och smrtan kar fr var sekund jag hller vid i koppen. Lt oss sga att jag hade genomgott ett liknande scenario(scen2) dagen innan och i det fallet slppte koppen p grund av smrtan. D jag slppte koppen(scen2) for den i golvet och gick i bitar, kaffet rann ver hela golvet och jag var tvungen att spendera 15 min fr att gra rent p skiten. Om vrmen i koppen stiger konstant kommer jag frr eller senare att slppa den ven i vrt nuvarande scenario(scen1). Vetskapen om rran frn scen2 pverkar mitt beslut att hlla fast i koppen i scen1 ven om smrtgraden som fick mig slppa koppen i scen2 verstigs.

Hur ska vi frklara tankeprocessen? Det r lockande att beskriva den p ngot mekaniskt vis. Lt oss sga att smrtgraden i scen2 d jag slppte koppen var 50. Stdjobbet kan vrderas till 60 arbetsenheter. Vetskapen om storleken p stdjobbet kanske fr mig instinktivt att hrda 60 eller mer smrtenheter innan jag slpper koppen. Kanske pverkar vetskapen om stdjobbet vrderingen av smrtgraderna eller tvrt om?

Eller r tankeprocessen biologisk? Psykologin beskriver ju bara beteenden i allmnhet och sllan p detaljniv. Ifall medvetande och allt r summan av kemiska reaktioner s mste min beslutsfrmga kunna beskrivas i termer av mngder av kemikalier. Om hjrnan till strsta delen r neurologiska signaler mste den kunna beskrivas i antal avfyrad synapser. I slutndan mste hjrnan kunna beskrivas i termer av maskineri eller programkod.

r det s att hjrnan kan beskrivas p det hr viset? Varfr? Varfr inte?
Citera
2011-03-05, 06:08
Medlem
Jag tror att man hela tiden gr en bedmning av situationen: r det vrt att halvbrnna handen eller stda golvet? Kommer jag klara mig nda till datorn utan att f brnnskador?

Man mste ju ven som du sger ocks ta hnsyn att vid en viss temperatur s instinktivt slpper man koppen som att stta sin hand p en spisplatta.

Eftersom vr hjrna r uppbyggd av olika molekyler s r det inte helt otroligt att man baserar sina beslut p hur stor mngd av ett visst mne som fr nrvarande finns i hjrnan. Det r vl bevisat att en stor mngd endorfin orsakar bl.a. vlbefinnande.

Ja hjrnan r nog som en maskin, ka hastigheten p ett kugghjul s fr det troligen intressanta effekter...
Citera
2011-03-05, 09:44
Medlem
Bzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EU-beslut
... Hur ska vi frklara tankeprocessen?
... Eller r tankeprocessen biologisk?
... r det s att hjrnan kan beskrivas p det hr viset? ...

Du vxlar perspektiv hela tiden.

Hjrnan och tankeprocessen r inte ndvndigtvis samma sak.
En frklaring r inte samma sak som en beskrivning.
Det finns biologiska, kemiska eller t.ex. filosofiska beskrivningar och frklaringsmodeller.
Men tankeprocessen eller vad som helst annat fr den delen r inte sin beskrivning eller frklaring.
Tankar r tankar.
Beskrivningar r beskrivningar och frklaringar r frklaringar.
Beskrivningar och frklaringar kan vara mer eller mindre relevanta med utgngspunkt frn en viss konkret problemformulering.

Du kanske vill pverka dina beteende. Att komma ihg att hlla koppen i rat s du inte brnner dig. Din strategi kan utg frn en viss modell/frklaring/beskrivning. Beroende p vilken modell du vljer kan du vara mer eller mindre framgngsrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in