• 1
  • 2
2011-03-05, 00:35
Medlem
Hej!
Jag tänker spara pengar i fonder hos www.avanza.se, jag förstår inte hur man man får pengarna att växa då, kan någon ge ett exempel på hur mycket man vinner varje år om man sparar ca 100 000 kr?
Citera
2011-03-05, 00:53
Medlem
Autocratss avatar
det beror på räntan etc. eller vinstmarginal. Gå in på avanza och kolla.
Senast redigerad av Autocrats 2011-03-05 kl. 01:17.
Citera
2011-03-05, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
Köp!

ONto: läs en bok eller något kring ämnet
Gillar inte böcker! Flashbackare lär nog mig bättre
Citera
2011-03-05, 01:03
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayati_girl
Gillar inte böcker! Flashbackare lär nog mig bättre

Okej jag ska hjälpa dig.

1. KÖP INTE FONDER! -KÖP AKTIER!

2. HUR FAN SKALL VI VETA HUR MYCKET DU VINNER? DET ÄR UPP TILL VARJE FOND/AKTIE?

3. HÅLL DIG BORTA FRÅN DENNA HANDEL OM DU INTE KAN NÅGOT.
Citera
2011-03-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
Okej jag ska hjälpa dig.

1. KÖP INTE FONDER! -KÖP AKTIER!

2. HUR FAN SKALL VI VETA HUR MYCKET DU VINNER? DET ÄR UPP TILL VARJE FOND/AKTIE?

3. HÅLL DIG BORTA FRÅN DENNA HANDEL OM DU INTE KAN NÅGOT.

Du var dålig, jag skrev "ge ett exempel"
Citera
2011-03-05, 07:25
Medlem
Du är dålig.

Till att börja med "vinner" man inget, och hur det går lär ingen veta i förväg sålänge det inte är någon slags låst räntekonto/-papper.
Citera
2011-03-05, 09:40
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Du var dålig, jag skrev "ge ett exempel"

Jag tycker rådet att du inte ska handla i aktier om du inte kan något är ett utmärkt råd. Du ska garanterat inte satsa stora belopp.

Har du pengar som du inte behöver just nu men vill kunna få bättre avkastning (inte vinna) än bankränta så skulle jag råda dig någon slags fond. Har du dålig koll bör du välja en fond med låga avgifter och en lågriskfond.

Köp också gärna några få aktier i lite olika bolag, kankse 5-6 olika aktier. Håll dig till företag som du vet vad dom gör, som du kan följa i tidningar. Kanaske Astrazeneca, Scania, SSAB, Swedbank, Ncc eller liknande. Köp för några hundralappar och se detta som en läroperiod. Se också till att prenumerera på nyheter från dessa bolag.
Är du inte intresserad av att läsa om företagen eller aktieinformation så finns bara ett enda råd. Handla inte med aktier.
Citera
2011-03-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Jag tycker rådet att du inte ska handla i aktier om du inte kan något är ett utmärkt råd. Du ska garanterat inte satsa stora belopp.

Har du pengar som du inte behöver just nu men vill kunna få bättre avkastning (inte vinna) än bankränta så skulle jag råda dig någon slags fond. Har du dålig koll bör du välja en fond med låga avgifter och en lågriskfond.

Köp också gärna några få aktier i lite olika bolag, kankse 5-6 olika aktier. Håll dig till företag som du vet vad dom gör, som du kan följa i tidningar. Kanaske Astrazeneca, Scania, SSAB, Swedbank, Ncc eller liknande. Köp för några hundralappar och se detta som en läroperiod. Se också till att prenumerera på nyheter från dessa bolag.
Är du inte intresserad av att läsa om företagen eller aktieinformation så finns bara ett enda råd. Handla inte med aktier.
Jag måste säga att jag är riktig intresserad av sådana affärer, klart jag ska lära mig innan jag börjar handla.
Men jag menade igentligen inte så, säg att jag har sparat 50 000 kr hos en bank som har en sparränta på 5% då har jag alltså tjänar 5% av 50 000 kr om året före skatt, hur ser det ut det där hos en fond då?
Jag är intresserad av att följa fonder på avanza.se, men fattar bara inte hur mkt man tjänar varje år?
och därför behöver jag bara ett exempel på hur det kan se ut.
Citera
2011-03-05, 12:41
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Jag tycker du borde hålla dig till fasta räntekonton då du redan vet från början hur mycket du "tjänar" på ditt sparande. Du verkar helt inne på att "tjäna" pengar, som du så gott uttrycker det, och då tror jag inte aktier/fonder är något för dig, då det är både upp - och nedgångar på börsen. Finns ingen fond/aktie där man vet från början hur mycket man "tjänar", så lika bra att du skippar den idén, och uttrycket också för den delen.

Skaffa dig ett jobb (om du inte redan har ett), lägg undan din sparkvot på fasta räntekonton och du kan själv räkna ut din årliga avkastning utan att riskera att förlora ditt sparande. Lycka till!
Citera
2011-03-05, 20:27
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Jag måste säga att jag är riktig intresserad av sådana affärer, klart jag ska lära mig innan jag börjar handla.
Men jag menade igentligen inte så, säg att jag har sparat 50 000 kr hos en bank som har en sparränta på 5% då har jag alltså tjänar 5% av 50 000 kr om året före skatt, hur ser det ut det där hos en fond då?
Jag är intresserad av att följa fonder på avanza.se, men fattar bara inte hur mkt man tjänar varje år?
och därför behöver jag bara ett exempel på hur det kan se ut.

Jag tror man kan sammanfatta det så här:
Ränta på banken vet du, det är tryggt, du blir aldrig rik på detta. Du får din ränta och inget mer. Sen ska man ju veta att det finns inflation och är den 3% så är din sparränta på 5% egentligen bara 2%.

Fonder är att du låter någon investera. Vissa fonder är enbart aktier, andra olika ränte papper och vissa är en mix av båda. Du kommer aldrig i förhand veta vad du kommer att få. Det enda du vet är att du ska betala en fondavgift. Dina 50.000 kan ju som många fick uppleva för 2 år sedan rasa i värde. Sen kan det ju gå superbra också men du kommer aldrig att veta det på förhand.
Men om du t.ex tror att en viss bransch kommer att gå jättebra kan du ju välja en fond som satsar på just den typen av företag.

Jag kan ju också tipsa dig om en annan tryggare variant av att köpa aktier och det är att köpa aktier i ett investmentföretag som t.ex Investor, Ratos, Svolder eller Öresund. Då köper du ju faktiskt en andel i ett företag som i sin tur har aktier i andra bolag och därmed sprider du risken.

Så här ser min aktieutveckling ut. Köpte lite blandade aktier för 2,5 år sedan. Ligger ca +70% och det är vad börsen stigit med under samma tid. Fondproffsen ligger på ungefär samma snitt så jag är klart skeptisk att betala 1,5% i fondavgift.
Nån aktie ligger +300% men å andra sidan hade jag även lite HQ aktier och du kanske vet hur det gick där. Så mitt absolut bästa tips om du handlar med aktier, sprid riskerna. Blanda olika branscher och ha minst 10 olika aktier men inte fler än du orkar följa. Och skippa små nya bolag som har superpotential, köp hellre en lott i så fall.
Citera
2011-03-06, 18:44
Medlem
vats avatar
Fonden utvecklas efter underliggande värdepapper, för att få en förutbestämd, "no brainer", inkomst bör du exempelvis binda pengarna till ~5% ränta eller satsa på någon räntefond.

Att satsa på aktier är spekulativt och håll dig till en indexfond (avanza zero etc) om du nödvändigtvis vill agera på marknaden utan förkunskap.
Citera
2011-03-06, 18:54
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Hej!
Jag tänker spara pengar i fonder hos www.avanza.se, jag förstår inte hur man man får pengarna att växa då, kan någon ge ett exempel på hur mycket man vinner varje år om man sparar ca 100 000 kr?

Hört talas om Triss-fonden? Mycket pengar att ''vinna'' därifrån! Har du tur vinner du en miljon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in