Citat:
Ursprungligen postat av hayati_girl
Jag måste säga att jag är riktig intresserad av sådana affärer, klart jag ska lära mig innan jag börjar handla.
Men jag menade igentligen inte så, säg att jag har sparat 50 000 kr hos en bank som har en sparränta på 5% då har jag alltså tjänar 5% av 50 000 kr om året före skatt, hur ser det ut det där hos en fond då?
Jag är intresserad av att följa fonder på avanza.se, men fattar bara inte hur mkt man tjänar varje år?
och därför behöver jag bara ett exempel på hur det kan se ut.
Jag tror man kan sammanfatta det så här:
Ränta på banken vet du, det är tryggt, du blir aldrig rik på detta. Du får din ränta och inget mer. Sen ska man ju veta att det finns inflation och är den 3% så är din sparränta på 5% egentligen bara 2%.
Fonder är att du låter någon investera. Vissa fonder är enbart aktier, andra olika ränte papper och vissa är en mix av båda. Du kommer aldrig i förhand veta vad du kommer att få. Det enda du vet är att du ska betala en fondavgift. Dina 50.000 kan ju som många fick uppleva för 2 år sedan rasa i värde. Sen kan det ju gå superbra också men du kommer aldrig att veta det på förhand.
Men om du t.ex tror att en viss bransch kommer att gå jättebra kan du ju välja en fond som satsar på just den typen av företag.
Jag kan ju också tipsa dig om en annan tryggare variant av att köpa aktier och det är att köpa aktier i ett investmentföretag som t.ex Investor, Ratos, Svolder eller Öresund. Då köper du ju faktiskt en andel i ett företag som i sin tur har aktier i andra bolag och därmed sprider du risken.
Så här ser min aktieutveckling ut. Köpte lite blandade aktier för 2,5 år sedan. Ligger ca +70% och det är vad börsen stigit med under samma tid. Fondproffsen ligger på ungefär samma snitt så jag är klart skeptisk att betala 1,5% i fondavgift.
Nån aktie ligger +300% men å andra sidan hade jag även lite HQ aktier och du kanske vet hur det gick där. Så mitt absolut bästa tips om du handlar med aktier, sprid riskerna. Blanda olika branscher och ha minst 10 olika aktier men inte fler än du orkar följa. Och skippa små nya bolag som har superpotential, köp hellre en lott i så fall.