2011-03-04, 23:53
Medlem
meadowbrooks avatar
Mina foraldrar kommer snart fa ett storre arv som jag far ta de av och vill placera mellan 50.000 - 100.000 SEK av detta.

Pa gymnasiet pluggade jag ingen ekonomi overhuvudtaget forutom det som namns i samhallskurserna. Jag har alltsa ingen vidare kunskap om amnet.

Jag har paborjat att lasa "Vagen till din forsta miljon" av Tobias Schildfat.
Mycket bra bok so far tycker jag, man blir motiverad till att investera och "handla ratt".

Mina foraldrar ar inte heller valdigt ekonomiskt insatta och satsar pa nagot dar man inte gar med forlust utan pengarna vaxer, premieobligationer hos riksgalden. Dels for bekvamligheten att inte behova bevaka och dels for pengarna vaxer och for att man tydligen kan vinna pengar dar i dragningar x antal ganger om aret.

De foreslar att jag gor samma sak, jag vet inte om det ar ratt.
Det later for "simpelt", men det kanske ar precis vad jag behover? Nagot simpelt.

Jag undrar alltsa helt enkelt vad ni har for rad till en kille i 20 ars aldern.
Ar premieobligationer hos Riksgalden en bra och lonsam losning?
Vad ar det basta jag kan gora?

Tacksam for all hjalp!
Citera
2011-03-04, 23:55
Medlem
Milkcrates avatar
Lägg 50 på Björn Borg aktier och resten på premieobligationer för framtida lägenhet.
Citera
2011-03-05, 00:08
Medlem
Köp trisslotter för allt garanterad vinst jag lovar.

Nä men det beror väl helt och hållet på vilken risk du vill ta och hur mycket du vill att de ska växa och framförallt vilket tidsperspektiv.
Citera
2011-03-05, 00:10
Medlem
Köp fonden Avanza Zero för allt och låt pengarna ligga i 20 år, starta gärna ett månadssparande till den fonden också.
Citera
2011-03-05, 00:41
Medlem
Eller spara pengar på ex, sparkontoplus. Inga pengar försvinner och du vinner ränta på beloppet beroende på hur länge du vill binda sparandet. Jävligt gött.
Citera
2011-03-05, 02:42
Medlem
Mitt råd är att dela upp dina investeringar då vi inte pratar om så mkt pengar (allt är relativt..).

I dagsläget hade jag nog satsat en stor del av pengarna på något aktieindex men som ung fick jag vara med och bestämma med mina föräldrar när jag ärvde en del pengar.

Jag satte mig in lite och valde sedan 3 (stora) bolag jag intresserade mig av/tyckte var bra/trodde på och de valde sedan placera en mindre summa (20k) på ett av dessa som de analyserade lite mer då jag inte kunde så mycket.

Slutade med att jag bland annat valde HM (vilket mina föräldrar godtog) och gick med bra vinst under flera år, dock har de backat ganska rejält nu men kändes väldigt kul när det gick bra.

Annat alternativ e väl att satsa på BRIC-länderna vilket verkar vara trendigt här på FB..

Lycka till!
Senast redigerad av intenu 2011-03-05 kl. 02:45.
Citera
2011-03-07, 23:57
Medlem
haspelspos avatar
Jadu, personligen avråder jag dig från fonder då det är väldigt avgiftsbelagt. Aktier är däremot ett bra alternativ för dig tycker jag, det är förvisso mer riskfyllt än fonder men avkastningen betydligt högre om du placerar dina pengar väl. Sprid riskerna genom att investera i välkända företag(egen preferens) inom olika branscher och tänk långsiktigt. Investmentbolag är ofta bra som "basaktier". Ratos b, Investor b och Öresund är några exempel som inte minst ingår i min egna portfölj.
Citera
2011-03-08, 11:35
Medlem
Aktieklipparns avatar
Skulle aldrig ge mig in i aktier om jag inte va väldigt insatt.

Fonder verkar vara bättre för dig samt har betydligt större riskspridning.
Jag betalar hellre en förvaltningsavgift till någon som historiskt sett har presterat bra, än att köpa enskilda aktier där de kan komma företagsskandaler och VD.byte med mera som får kurserna på fall.

Titta tex på Skagen Fonder, tom bättre än många investmentbolag.
Citera
2011-03-08, 13:44
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Skulle aldrig ge mig in i aktier om jag inte va väldigt insatt.

Fonder verkar vara bättre för dig samt har betydligt större riskspridning.
Jag betalar hellre en förvaltningsavgift till någon som historiskt sett har presterat bra, än att köpa enskilda aktier där de kan komma företagsskandaler och VD.byte med mera som får kurserna på fall.

Titta tex på Skagen Fonder, tom bättre än många investmentbolag.

Väldigt insatt behöver du absolut inte vara, däremot är det nog bra att hänga med på vad som händer på börsen. Kanske inte dagligen, men att ta en fluck några gånger i veckan är nog att rekommendera.

På dig låter det lite som att aktier inte varit lönsamt historiskt sett, vilket det givetvis har varit. Jag ska inte säga att det är värdelöst att spara i fonder, men nästan. Rådgivare är säljare och ingenting annat.
Citera
2011-03-08, 14:38
Medlem
Inte några jättesummor direkt men en bra start. Om du inte vet något om ekonomi så välj en lågrisk/riskfri investeringsform och se till att börja plugga lite om någon passande sparform tills du själv kan fatta beslut om vad som är bäst för dig.
Avanza Zero som har nämns tidigare är en fond utan avgifter, tror jag skulle rekomendera den till en start om den inte har förändrats sen jag läste ekonomi. Läs lite om den så du fattar vad det för fond och varför den är en bra lågrisk investering (anser jag iaf, risk är svårt att sätta gränser för).

Läs några klassiska böcker om aktier/marknaden/fonder och sånt så du förstår vad det är och glöm inte bort historia så du vet lite om börscrashar. Läs på forum och se till att inte ge dig in på högrisk alternativ på en gång då man nog lätt kan lockas av avkastningen men det är inte så många som lyckas i början. Har för mig det finns en gammal bok som heter Tradingboken, den tar upp väldigt brett olika ekonomiska begräpp kring börsen och den ger en ganska bra grund men behöver kompletteras med något nytt då den är ganska gammal.

Kortfattat:
In med pengarna på lågrisk alternativ (bred aktie/fondportfölj, lågrisk fonder eller räntebärande konton). Se till att du kan ta ut pengarna när du är mogen för det och skaffat dig lite mera kött på benen. Efter att du vet mer kan du göra mycket bättre beslut och kanske bygga upp en förmögenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in