2011-03-04, 23:53
Medlem
meadowbrooks avatar
Mina foraldrar kommer snart fa ett storre arv som jag far ta de av och vill placera mellan 50.000 - 100.000 SEK av detta.

Pa gymnasiet pluggade jag ingen ekonomi overhuvudtaget forutom det som namns i samhallskurserna. Jag har alltsa ingen vidare kunskap om amnet.

Jag har paborjat att lasa "Vagen till din forsta miljon" av Tobias Schildfat.
Mycket bra bok so far tycker jag, man blir motiverad till att investera och "handla ratt".

Mina foraldrar ar inte heller valdigt ekonomiskt insatta och satsar pa nagot dar man inte gar med forlust utan pengarna vaxer, premieobligationer hos riksgalden. Dels for bekvamligheten att inte behova bevaka och dels for pengarna vaxer och for att man tydligen kan vinna pengar dar i dragningar x antal ganger om aret.

De foreslar att jag gor samma sak, jag vet inte om det ar ratt.
Det later for "simpelt", men det kanske ar precis vad jag behover? Nagot simpelt.

Jag undrar alltsa helt enkelt vad ni har for rad till en kille i 20 ars aldern.
Ar premieobligationer hos Riksgalden en bra och lonsam losning?
Vad ar det basta jag kan gora?

Tacksam for all hjalp!
Citera
2011-03-04, 23:55
Medlem
Milkcrates avatar
Lgg 50 p Bjrn Borg aktier och resten p premieobligationer fr framtida lgenhet.
Citera
2011-03-05, 00:08
Medlem
Kp trisslotter fr allt garanterad vinst jag lovar.

N men det beror vl helt och hllet p vilken risk du vill ta och hur mycket du vill att de ska vxa och framfrallt vilket tidsperspektiv.
Citera
2011-03-05, 00:10
Medlem
Kp fonden Avanza Zero fr allt och lt pengarna ligga i 20 r, starta grna ett mnadssparande till den fonden ocks.
Citera
2011-03-05, 00:41
Medlem
Eller spara pengar p ex, sparkontoplus. Inga pengar frsvinner och du vinner rnta p beloppet beroende p hur lnge du vill binda sparandet. Jvligt gtt.
Citera
2011-03-05, 02:42
Medlem
Mitt rd r att dela upp dina investeringar d vi inte pratar om s mkt pengar (allt r relativt..).

I dagslget hade jag nog satsat en stor del av pengarna p ngot aktieindex men som ung fick jag vara med och bestmma med mina frldrar nr jag rvde en del pengar.

Jag satte mig in lite och valde sedan 3 (stora) bolag jag intresserade mig av/tyckte var bra/trodde p och de valde sedan placera en mindre summa (20k) p ett av dessa som de analyserade lite mer d jag inte kunde s mycket.

Slutade med att jag bland annat valde HM (vilket mina frldrar godtog) och gick med bra vinst under flera r, dock har de backat ganska rejlt nu men kndes vldigt kul nr det gick bra.

Annat alternativ e vl att satsa p BRIC-lnderna vilket verkar vara trendigt hr p FB..

Lycka till!
Senast redigerad av intenu 2011-03-05 kl. 02:45.
Citera
2011-03-07, 23:57
Medlem
haspelspos avatar
Jadu, personligen avrder jag dig frn fonder d det r vldigt avgiftsbelagt. Aktier r dremot ett bra alternativ fr dig tycker jag, det r frvisso mer riskfyllt n fonder men avkastningen betydligt hgre om du placerar dina pengar vl. Sprid riskerna genom att investera i vlknda fretag(egen preferens) inom olika branscher och tnk lngsiktigt. Investmentbolag r ofta bra som "basaktier". Ratos b, Investor b och resund r ngra exempel som inte minst ingr i min egna portflj.
Citera
2011-03-08, 11:35
Medlem
Aktieklipparns avatar
Skulle aldrig ge mig in i aktier om jag inte va vldigt insatt.

Fonder verkar vara bttre fr dig samt har betydligt strre riskspridning.
Jag betalar hellre en frvaltningsavgift till ngon som historiskt sett har presterat bra, n att kpa enskilda aktier dr de kan komma fretagsskandaler och VD.byte med mera som fr kurserna p fall.

Titta tex p Skagen Fonder, tom bttre n mnga investmentbolag.
Citera
2011-03-08, 13:44
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Skulle aldrig ge mig in i aktier om jag inte va vldigt insatt.

Fonder verkar vara bttre fr dig samt har betydligt strre riskspridning.
Jag betalar hellre en frvaltningsavgift till ngon som historiskt sett har presterat bra, n att kpa enskilda aktier dr de kan komma fretagsskandaler och VD.byte med mera som fr kurserna p fall.

Titta tex p Skagen Fonder, tom bttre n mnga investmentbolag.

Vldigt insatt behver du absolut inte vara, dremot r det nog bra att hnga med p vad som hnder p brsen. Kanske inte dagligen, men att ta en fluck ngra gnger i veckan r nog att rekommendera.

P dig lter det lite som att aktier inte varit lnsamt historiskt sett, vilket det givetvis har varit. Jag ska inte sga att det r vrdelst att spara i fonder, men nstan. Rdgivare r sljare och ingenting annat.
Citera
2011-03-08, 14:38
Medlem
Inte ngra jttesummor direkt men en bra start. Om du inte vet ngot om ekonomi s vlj en lgrisk/riskfri investeringsform och se till att brja plugga lite om ngon passande sparform tills du sjlv kan fatta beslut om vad som r bst fr dig.
Avanza Zero som har nmns tidigare r en fond utan avgifter, tror jag skulle rekomendera den till en start om den inte har frndrats sen jag lste ekonomi. Ls lite om den s du fattar vad det fr fond och varfr den r en bra lgrisk investering (anser jag iaf, risk r svrt att stta grnser fr).

Ls ngra klassiska bcker om aktier/marknaden/fonder och snt s du frstr vad det r och glm inte bort historia s du vet lite om brscrashar. Ls p forum och se till att inte ge dig in p hgrisk alternativ p en gng d man nog ltt kan lockas av avkastningen men det r inte s mnga som lyckas i brjan. Har fr mig det finns en gammal bok som heter Tradingboken, den tar upp vldigt brett olika ekonomiska begrpp kring brsen och den ger en ganska bra grund men behver kompletteras med ngot nytt d den r ganska gammal.

Kortfattat:
In med pengarna p lgrisk alternativ (bred aktie/fondportflj, lgrisk fonder eller rntebrande konton). Se till att du kan ta ut pengarna nr du r mogen fr det och skaffat dig lite mera ktt p benen. Efter att du vet mer kan du gra mycket bttre beslut och kanske bygga upp en frmgenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in