2011-03-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emelie1987
Lyxfällan finns in tanken faktiskt men hon anser inte att hon har något lyxproblem och det har hon ju inte heller (vad jag vet in nuläget, det kanske visar sig finnas mer under ytan när vi gräver lite). Hon var tvungen att betala lite för stora oförutsedda utgifter under en period och detta är resultate från detta...

Hon äger ju inget (eller ja halva sin bil), huset de bor i nu hyr hennes sambo.

Jag tror hon gjorde en vinst på runt 100k men är osäker. Hon fick ju ändå bara halva beloppet och det är väl den halva hon borde skatta på isf?

Tror ni det är svårt att få en bil som har kredit på sig såld?

Vänta lite fick bara halva beloppet? Jag antar att du menar från bodelningen då eller? Någon med bättre insikt i det här än jag får gärna rätta mig men ska inte omkostnader för försäljningen dras ifrån försäljningspriset innan det delas?

Borde inte hyran under försäljningen kunna räknas in i Försäljnings omkostnaderna då? Eller iaf lånedelen.

Angående bilen så bör det inte vara några problem att sälja den men vinsten blir ju bara på det man får utöver lånet.
Senast redigerad av Brollio 2011-03-04 kl. 23:59.
Citera
2011-03-04, 23:57
Medlem
ExNihilos avatar
Citat:
Jag har inte rekommenderat henne att ta ett blancolån det är hon själv som har gått till banken och sökt men att ta ett lån för att betala av sina krediter och få ner månadskostnaden tycker inte jag låter som en dum idé. Kan man sänka månadskostnaden från 6 till 2 tusen så är väl det bara bra?

Hon har över 20000 i lön före skatt så jag tycker det är en bra lön. Vi ska sätta oss och gå igenom vad hon får in respektive lägger ut varje månad nu i helgen.

Självklart har du rätt; men samtidigt anser jag att man ändå man i första hand ska försöka hitta bekanta som kan gå in och ta ett lån med säkerhet åt personen i fråga, istället för att själv ta lån utan säkerhet.

Som sagt, så länge hon har stadig inkomst är det bara att göra två saker:
1. Elliminera ALLA icke livsnödvändiga utgifter
2. Få ett vettigt lån (se ovanstående stycke)

Har du ekonomutbildning bör du faktiskt kunna klara av att ordna upp detta, och tveka inte att ta hjälp av dina klasskamrater om du känner att dina färdigheter inte räcker till; inte en jävel bryr kommer se ned på dig/er bara för att din morsas ekonomi är havererad, folk är i allmänhet ganska hjälpsamma och hyggliga.
Citera
2011-03-05, 00:00
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
detta vet jag inte ännu eftersom vi inte gått igenom detta ännu, det ska vi göra i helgen. Det jag vet är att hon med nöd och näppe tar sig runt på sin lön och att hon har en månadskostnad för sina krediter på (enligt henne) runt 6000 kr. Den enda skulden jag med säkerhet vet hur stor den är, är ett billån på 15000.

Jag skulle råda dig att ta vänta med denna paniktråd tills ni satt er ned och gått igenom allting. Som det ser ut nu finns det ingen egentlig fakta att gå på, det blir endast gissningar och detta kommer leda till att du ändå kommer att få omvärdera din ställning efter ni gått igenom allt denna helg (för ny fakta kommer säkerligen att dyka upp).

Det jag direkt kan se angående vad som gjorts fel var bland annat att bilen inte avställdes och att din mor inte köpte in ett busskort istället, samt började käka väldigt billigt. Det är sådana saker som kan förbättra VÄLDIGT mycket.

Men vänta tills ni gått igenom det hela och chilla sålänge.

Förresten, SE NU TILL ATT FIXA DETTA INNAN SÖNDAG, för under måndagen skall du jobba arslet av dig för att rädda din mor. Du kan se det som en examensuppgift om du känner för det.
Senast redigerad av Autocrats 2011-03-05 kl. 00:07.
Citera
2011-03-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Ett inkassokrav leder inte automatiskt till en betalningsanmärkning.
Men det är nog viktigast att se till att få inkassokraven och hyran betald.

Alla räkningar som kommer som inte är hyra eller livsviktiga går att skjuta upp.
Ring bara till alla bolag och be om dispens i 30-50 dagar.

Ring inte runt till alla keditinstitut, dessa tar en kreditupplysning varje gång, vilket
gör det svårare att få lån.
Sätt allt på ett kort och boka tid och rådgivning på en storbank.

Om det är så att lönen inte täcker det livsnödvändiga är det nog dags att se sig om efter ett
nytt arbete. Eller ett till. (Taxiförare, bussförare, sjukvården) är exempel på jobb man kan ta extra.

Vad gäller skatten på lägenheten så är det så att det är 30% av vinsten.
Utöver det, dras mäklarens arvode av.
Skatten kan alltid skjutas upp i 2 år.

I det korta loppet är det nog dags att sälja av alla onödiga prylar för att kunna betala de nödvändigaste och omedelbart söka ett nytt, eller extra arbete.

Tack för dina råd! De hjälper och säger en hel del!

Hon har varit till Swedbank och någon till bank och fått avslag, de hade föreslagit borgenär först men sen tydligen sagt nej till det också. Hon ska gå till en bekant som är chef för ett nordeakontor och testa där också så vi håller tummarna.

Hon har precis bytt jobb (det är inom sjukvården hon jobbar) och hon tror att hon ska kunna förhandla upp lönen lite nu i april men det är ännu oklart. Hon har sagt att hon kan tänka sig att jobba extra men jag är orolig för hennes hälsa då hennes nya jobb verkar tära tillräckligt på henne (en privat sjukvårdsenhet i uppstarten, de öppnade för en månad sedan) Hon jobbar 100%.

Sälja av saker ska vi försöka göra, men som jag sa så är det enda av större värde bilen och den har en kredit på sig. Hon behöver även bilen i sitt jobb då hon måste pendla. Till våren kanske det blir lättare att åka kommunalt men just nu när tågen går som de går är det tyvärr bilen som gäller om hon ska komma fram överhuvudtaget.

Jag tror att jag lär få återkomma (antagligen efter helgen) när jag vet mer angående månatliga inkomster och utgifter, skulder m.m.

Tack för er hjälp hitills!
Citera
2011-03-05, 01:48
Medlem
B´stards avatar
1. Du säger att hon betalade tillbaka skulderna till släkt o vänner, med hjälp av bostadsvinsten - hur kommer det sig då att hon försöker ta ett lån på 200 k? Så mycket kan hon omöjligt kunnat gå back på de månaderna hon hade dubbla hyror.

2. Varför fick hon bara ut halva vinsten från bostadsförsäljningen? Om den f.d sambon stack så får väl han räkna med att det görs avdrag från hans vinst? Om inte, kontakta jurist. Vinsten beskattas f.ö med 21 %, efter avdrag för mäklararvode och ev. reparationer de gjort.

3. Din mor säger att hon har kreditkostnader på 6 k i månaden, det måste innebära att hon har skulder på ett par hundra tusen, hur är det ens möjligt? Har hon (och f.d sambon kanske?) levt över sina tillgångar?

Det ligger en hund begraven nånstans, och även om hon är din mamma så måste du se å pressa henne på all fakta, och papper för den delen.
Citera
2011-03-05, 03:37
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
1. Du säger att hon betalade tillbaka skulderna till släkt o vänner, med hjälp av bostadsvinsten - hur kommer det sig då att hon försöker ta ett lån på 200 k? Så mycket kan hon omöjligt kunnat gå back på de månaderna hon hade dubbla hyror.

2. Varför fick hon bara ut halva vinsten från bostadsförsäljningen? Om den f.d sambon stack så får väl han räkna med att det görs avdrag från hans vinst? Om inte, kontakta jurist. Vinsten beskattas f.ö med 21 %, efter avdrag för mäklararvode och ev. reparationer de gjort.

3. Din mor säger att hon har kreditkostnader på 6 k i månaden, det måste innebära att hon har skulder på ett par hundra tusen, hur är det ens möjligt? Har hon (och f.d sambon kanske?) levt över sina tillgångar?

Det ligger en hund begraven nånstans, och även om hon är din mamma så måste du se å pressa henne på all fakta, och papper för den delen.

För att faktiskt vilja hjälp dig så pass mycket som det går: besvara dennes frågor, efter det att ni gått igenom din mors ekonomi.
Citera
2011-03-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
För att faktiskt vilja hjälp dig så pass mycket som det går: besvara dennes frågor, efter det att ni gått igenom din mors ekonomi.

Jag ska kolla på det och försöka kunna besvara dessa frågor. Som ni säger så kan ju inte bostadsförsäljningen ha bidragit till allt så det ska jag bringa klarhet i. Kom på nu att hon har haft en ovana (vet inte om det går att kalla det så) med att sen hon skiljdes från pappa för 6 år sedan ha haft 4-5 bilar som hon sålt med förlust varje gång de börjat krångla eller hon upptäckt att det var för dyra i drift. Antagligen ligger det kvar skulder på dessa (?) men jag är inte hundra. Detta är något jag skällt på henne mycket för, för vissa bilar har hon bara haft i några månader för att sedan byta igen. =/
Citera
2011-03-05, 15:38
Medlem
toby79s avatar
Man behöver ju inte ta ett stort lån och beta av alla krediter. Ställ upp de efter hur mycket de kostar varje månad och jobba för att få ett lån som täcker de dyraste. Det blir säkert bankerna lite tryggare med också. Att bara gå in på banken och be om ett lån är nog ingen bra idé. Ta med ett gäng olika planer och kalkyler så går det säkert lättare.

Men först och främst tycker jag att ni ska reda upp situationen så långt det går utan bankernas inblandning. Man kan göra underverk och vad jag förstått så tjänar hon hyggligt och borde få ut åtminstone 15 000 efter skatt. Hur många barn finns i hushållet? Vilka kostnader finns på dessa? Husdjur? Räcker inte lönen så måste det finnas mer än några krediter, alltså många små utgifter.

Vilka utgifter har hon hos den nya gubben? Finns det en chans att inte ha millimeterrättvisa i förhållandet en tid om det är så nu de har det?

Stapla upp alla kvarvarande skulder och en totalsumma på dessa.

Finns några kostnader i en riskzon? Summera och sätt deadline på dem.

Speca upp alla inkomster, använd lönespecarna. Vissa månader blir ju bättre än andra, finns det semesterdagar att sälja? Kolla alltså upp allt sånt, dessa är tillgångar.

Bilen det enda av värde? Min kunskap om kvinnor är att de gillar att samla på sig, har samlat på sig, kommer samla på sig en rejäl mängd krimskrams. Så om kvinna A har krimskrams så finns garanterat kvinna B och C som vill köpa detta krimskrams. Ut på blocket med det. Småsummor kanske, men många småsummor kan tex betala en elräkning, eller ordna en veckas mat. Alltså en tillgång.

Hur gör hon med luncher? Matlådor kan sänka kostnaden med nära tvåtusen varje månad.
Shopping? Vad har hon för utgifter som man kan avvara? Min erfarenhet har lärt mig att de flesta automatuttag har gått till onödiga inköp.

Bilen igen; hur används den? Mil, parkeringar, bränsle, skatt och vad har hon för försäkring? Jämför försäkringar på nätet. Vanligtvis kan man inte byta försäkringsbolag huxflux, speciellt inte om bilen har en låneskuld. Så kolla när försäkringen löper ut.

När alla ekonomiska uppgifter är inordnade i ett passande system är det dags för en strategi. När kan skulder vara betalda, hur mycket kan man amortera mån 1-2-3-4-5-6 osv....

Det var lite tips från mig, jag tror inte att det bör vara svårt att reda ut den här situationen själv oavsett om man är ekonom eller inte. Sunt förnuft och lite karaktär från din mammas sida är vad som behövs.
Citera
2011-03-05, 16:04
Medlem
Skulle det absolut inte gå att rädda hennes ekonomi och skulle hon få diverse anmärkningar o sånt så är det skuldsanering som gäller, men det rekommenderas ju inte, så jag skulle nog rekommendera dig till o verkligen anstränga dig.

Sen att du är en ekonom och att du inte lyckats hjälpa henne tidigare..
Citera
2011-03-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Man behöver ju inte ta ett stort lån och beta av alla krediter. Ställ upp de efter hur mycket de kostar varje månad och jobba för att få ett lån som täcker de dyraste. Det blir säkert bankerna lite tryggare med också. Att bara gå in på banken och be om ett lån är nog ingen bra idé. Ta med ett gäng olika planer och kalkyler så går det säkert lättare.

Det finns i tankarna!

Men först och främst tycker jag att ni ska reda upp situationen så långt det går utan bankernas inblandning. Man kan göra underverk och vad jag förstått så tjänar hon hyggligt och borde få ut åtminstone 15 000 efter skatt. Hur många barn finns i hushållet? Vilka kostnader finns på dessa? Husdjur? Räcker inte lönen så måste det finnas mer än några krediter, alltså många små utgifter.

Det finns inga barn som bor permanent men hon har ju men hon har 4 (alla myndiga) och hennes sambo har 2 (icke-myndiga) Det finns även en hund men han är så liten så han kostar knappt något.

Vilka utgifter har hon hos den nya gubben? Finns det en chans att inte ha millimeterrättvisa i förhållandet en tid om det är så nu de har det?

Jag har föreslagit att de ska dela på alla gemensamma utgifter som jag och min sambo gör vi splittar i princip 50/50. Nu betalar han hyran och hon maten (hennes sambo är kräsen och vill bara äta kött vilket är svindyrt. Billig mat som pyttipanna, falukorv m.m vägrar han äta. Detta har min mamma försökt att ändra på men det går inte så bra=S ) men han tycker att hon skulle betala hyran också (vilket är logiskt, men vill han bara ha dyr mat kanske han borde betala en större del av maten typ 60/40) så jag tror nog att de måste splitta 50/50 på gemensamma kostnaderna för att undvika tjafs.

Stapla upp alla kvarvarande skulder och en totalsumma på dessa.

Finns några kostnader i en riskzon? Summera och sätt deadline på dem.

Speca upp alla inkomster, använd lönespecarna. Vissa månader blir ju bättre än andra, finns det semesterdagar att sälja? Kolla alltså upp allt sånt, dessa är tillgångar.

Bilen det enda av värde? Min kunskap om kvinnor är att de gillar att samla på sig, har samlat på sig, kommer samla på sig en rejäl mängd krimskrams. Så om kvinna A har krimskrams så finns garanterat kvinna B och C som vill köpa detta krimskrams. Ut på blocket med det. Småsummor kanske, men många småsummor kan tex betala en elräkning, eller ordna en veckas mat. Alltså en tillgång.

Det finns massor av saker, det mesta i deras hem nu är dock hennes sambos. Men vi ska kolla på detta

Hur gör hon med luncher? Matlådor kan sänka kostnaden med nära tvåtusen varje månad.
Shopping? Vad har hon för utgifter som man kan avvara? Min erfarenhet har lärt mig att de flesta automatuttag har gått till onödiga inköp.

Hon äter nog oftast matlådor som jag uppfattar det. Hon shoppar inte så mycket men det vet jag ju iofs inte eftersom jag inte bor med henne, alla kläder hon handlar brukar vara på second hand

Bilen igen; hur används den? Mil, parkeringar, bränsle, skatt och vad har hon för försäkring? Jämför försäkringar på nätet. Vanligtvis kan man inte byta försäkringsbolag huxflux, speciellt inte om bilen har en låneskuld. Så kolla när försäkringen löper ut.

Hon har helförsäkring på bilen, men vi pratade idag om att hon ska gå ner till enbart trafik. Det är en saab 9-3 -01 och den drar 0,86 l/mil. Hon kör 14,7 mil (ToR), 5 dagar i vecka till sitt jobb, kan tänka sig att åka kollektivt när snön försvunnit (dvs vår, sommar och höst)

När alla ekonomiska uppgifter är inordnade i ett passande system är det dags för en strategi. När kan skulder vara betalda, hur mycket kan man amortera mån 1-2-3-4-5-6 osv....

Det var lite tips från mig, jag tror inte att det bör vara svårt att reda ut den här situationen själv oavsett om man är ekonom eller inte. Sunt förnuft och lite karaktär från din mammas sida är vad som behövs.

Tack! Detta är ju egentligen som du säger bara sunt förnuft men när man står där mitt i alltihopa så står det bara still i skallen. Jag har svarat med fetstil i din text

Citat:
Ursprungligen postat av ginhev

Sen att du är en ekonom och att du inte lyckats hjälpa henne tidigare..

Ja tyck du som du vill, för min mamma är jag först och främst dotter och inte ekonom och jag tycker väl egentligen inte att jag ska behöva försöka rädda hennes ekonomi men när hon mår dåligt så mår jag dålig och jag kan inte säga nej när hon ber om pengar för att kunna överleva månaden även fast jag kanske borde ha gjort det. I min familj har vi nästan aldrig pratat öppet om pengar, det är först nu som vi blivit tvugna till det och det är nog inte så jävla lätt för henne att erkänna hur det ligger till med hennes ekonomi för jag tror nog hon skäms en hel del att över hur det blivit och att hon behöver komma och be om pengar.

Nu har jag ändå erbjudit mig att hjälpa henne för att jag vill att hon ska må bra. Men det hade jag ju gjort oavsett om jag var ekonom eller inte. I utbildningen ingår det inte heller att lära sig hantera hur man ska göra med att reda ut skulder osv. Vi får enbart lära oss hur vi ska redovisa företagsekonomi och visst kan jag haft eget intresse att lära mig privatekonomi också men jag har inte tänkt så mycket mer på det för jag köper bara saker om jag har råd till det och den enda skulden jag har nu är CSN. Finns inga pengar så handlar jag inte så jag har inte behövt hantera skulder förut.
Citera
2011-03-06, 03:36
Medlem
toby79s avatar
Det var mycket bilåkande för henne. Hon gör väl bilavdrag? Det blir en ansenlig mängd enkronor som kommer tillbaka på skatten med detta avdrag. Ta med det som tillgång också.

Fick ni ihop någon vettig sammanställning av skulderna under dagen? Det blir i regel lite enklare att arbeta med den när allt är specat på papper, eller ännu hellre i ett exceldokument.

Jag skulle även föreslå ett alternativ till den gubbe som hon skaffat sig. Nämligen att rent hypotetiskt räkna på om hon har något att tjäna på att inte vara ihop med honom utan bo själv i egen lägenhet. Han verkar ju måttligt intresserad av att hjälpa till ekonomiskt.
Citera
2011-03-06, 13:17
Medlem
Draken22s avatar
Om din mamma har en bruttolön på 20.000 kr borde hon ju få ut runt 15.000 kr.
Har hon då lån på 6.000 kr/mån har hon ju då kvar runt 9.000 kr.
Nu vet jag ju inte vart din mamma bor eller vad hon har för hyra, men en ensamstående utan barn bör klara sig med en levnadskostnad på 4.300 kr, så ligger hyran på 4.700 kr eller mindre så bör hennes budget kunna gå ihop.

Har hon en högre hyra än så, då rekommenderar jag "lyxfällan" lösning...lägga ut saker man inte absolut behöver på blocket och betala av de lånen med högst ränta.
Hon kanske kan hyra ut bilen under en period? Du skriver att hon kan ta tåget framöver. Det finns många stadsbor som inte har någon bil, men är i behov av det under t ex semestrar. Det kan ge extra inkomst för att betala av mer av lånen som i sin tur ger mindre månadskostnad.
Är extrapass på jobbet inget alternativ så kanske hobbyverksamhet kan vara det. Din mamma kanske har någon hobby som hon kan tjäna pengar på vid sidan av sin huvudinkomst?

Annars får hon väl köra en P&B variant och det krisar alldeles för mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in