• 1
  • 2
2011-03-04, 23:31
Medlem
Jag känner att jag måste få skriva av mig en aning annars vet jag inte vad jag gör.

Det hela började förra våren då min mamma och hennes sambo separerade. Han stack och sket i att betala sin del av hyran+lån för deras gemensamma lägenhet. I flera månader tvingades min mamma att betala allt själv innan hon fick lägenheten såld. Innan dess fick hon ju betala dubbla hyror för den kommande hyresrätten hon skulle flytta till, detta klarade hon inte med sin lön så hon lånade massa pengar av vänner och familj. När sedan lägenheten såldes (till utropspris där mäklaren dessutom satt priset lägre än vad de hade värderat lägenheten till) gick det hon fick kvar av vinsten till att betala tillbaka det hon lånat från vänner och familj. Under denna perioden fick hon dessutom handla mat på sitt mastercard som hon har övertrasserad för att kunna ha råd att leva och tanka. Hon har tragglat på sen dess och jag trodde att det blivit bättre även om hon har några tusen efter det att hon betalat tillbaka allt förra gången.

Hon har försökt att få lån på 200k men bankerna nekar då de är ett för stort blancolån, hon har förklarat sin situation men de nekar henne hjälp. Idag ringde hon och var ledsen och arg för då har hon fått inkassobrev. Något som för mig var helt oväntat eftersom jag inte vetat om att hon hade räkningar hon inte kunnat betala. Hon fick låna ytterligare pengar av mig idag och jag vet inte vad jag ska ta mig till

Iom att hon fått inkassokrav har hon säkert fått betalningsanmärkning och kommer därmed få det svårt att få lån, men utan lån kan hon inte lösa krisen =( Hon har försökt ringa alla kreditbolag men de nekar henne lägre summor per månad eller längre återbetalningstid och hänvisar till det bundna kontraktet. Jag vet att jag själv inte hjälper situationen heller då jag lånar ut pengar till min mamma, men vad ska jag göra?! Jag kan ju inte säga nej och låta henne hamna hos inkasso eller kronofogden, men nu är hon ju där ändå... Om hon bara hört av sig tidigare! Det tar säkert emot att behöva be ens barn om pengar men vad som helst för att inte hamna hos kronofogden känner jag.

Jag ska sätta mig ner med henne i helgen och gå igenom hennes ekonomi för att se hur landet ligger men det känns så tungt och trots att jag snart är färdigutbildad ekonom så har jag ingen aning om hur jag ska hantera detta. Jag hoppas verkligen inte att det blir värre än detta.

Jag har sagt till henne att hon ska kontakta banken igen och ta vilket lån hon än kan få för att få bort alla dyra krediter. Har sagt åt henne att sälja av saker. Bilen kan hon säkert få 30k för men det är en kredit på hälften och då är den svår såld. Hennes nya sambo äger massor av bilar, båtar och annat skrot och skräp men av det går ju inget att sälja eftersom det inte är hennes. (De har skiljd ekonomi vad jag fattar det som). Något annat som jag går och oroar mig över är att hon lär ju vara tvungen att betala skatt för den sålda lägenheten, men för vilka pengar då!?!

Hon mår sämre och sämre och jag som själv inte mår så bra från början blir ju bara ännu mer deprimerad av allt detta. Jag vet inte vart man ska vända sig. Kan jag gå till min bank och prata med en privat rådgivare om hur man kan lösa min mammas ekonomi?

Behöver konkreta råd på hur jag kan hjälpa min mamma ur detta.

Tack på förhand!
Citera
2011-03-04, 23:34
Medlem
Autocratss avatar
Helt seriöst, sök till lyxfällan. Med denna historien borde hon kunna komma med?
Citera
2011-03-04, 23:40
Medlem
Knepig sits. Hon får väl sälja allt hon äger och flytta in hos dig tills det orndar sig? Låter ju trist, men?

Skatt på lägenheten? Det behövs ju enbart om du gjort någon större vinst på lägenheten? Om så är fallet, tror jag det går att skjuta upp något år.
Citera
2011-03-04, 23:41
Medlem
ExNihilos avatar
Ok... först och främst: har hon någon vettig inkomst? Det är svårt att hitta någon lösning om man inte vet om hon går plus eller minus varje månad.

Vidare blir jag illa till mods när en ekonom (om än under utbildning) rekommenderar blancolån för att betala av skulder. Du måste väl veta att räntorna är skyhöga på sådana? Hitta en god vän som kan ta ett lån åt din morsa. Det blir mycket lägre ränta på det sättet. Ni känner säkert någon som har ett stort hus och god ekonomi som kan gå in och hjälpa din morsa.
Citera
2011-03-04, 23:44
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihilo
Ok... först och främst: har hon någon vettig inkomst? Det är svårt att hitta någon lösning om man inte vet om hon går plus eller minus varje månad.

Vidare blir jag illa till mods när en ekonom (om än under utbildning) rekommenderar blancolån för att betala av skulder. Du måste väl veta att räntorna är skyhöga på sådana? Hitta en god vän som kan ta ett lån åt din morsa. Det blir mycket lägre ränta på det sättet. Ni känner säkert någon som har ett stort hus och god ekonomi som kan gå in och hjälpa din morsa.

Majoriteten av personerna som läser till ekonom/civilekonom tror sig mest veta saker, den egentliga kunskapen saknas.
Citera
2011-03-04, 23:45
Medlem
Lyxfällan finns in tanken faktiskt men hon anser inte att hon har något lyxproblem och det har hon ju inte heller (vad jag vet in nuläget, det kanske visar sig finnas mer under ytan när vi gräver lite). Hon var tvungen att betala lite för stora oförutsedda utgifter under en period och detta är resultate från detta...

Hon äger ju inget (eller ja halva sin bil), huset de bor i nu hyr hennes sambo.

Jag tror hon gjorde en vinst på runt 100k men är osäker. Hon fick ju ändå bara halva beloppet och det är väl den halva hon borde skatta på isf?

Tror ni det är svårt att få en bil som har kredit på sig såld?
Citera
2011-03-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihilo

Jag har inte rekommenderat henne att ta ett blancolån det är hon själv som har gått till banken och sökt men att ta ett lån för att betala av sina krediter och få ner månadskostnaden tycker inte jag låter som en dum idé. Kan man sänka månadskostnaden från 6 till 2 tusen så är väl det bara bra?

Hon har över 20000 i lön före skatt så jag tycker det är en bra lön. Vi ska sätta oss och gå igenom vad hon får in respektive lägger ut varje månad nu i helgen.
Citera
2011-03-04, 23:49
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emelie1987
Lyxfällan finns in tanken faktiskt men hon anser inte att hon har något lyxproblem och det har hon ju inte heller (vad jag vet in nuläget, det kanske visar sig finnas mer under ytan när vi gräver lite). Hon var tvungen att betala lite för stora oförutsedda utgifter under en period och detta är resultate från detta...

Hon äger ju inget (eller ja halva sin bil), huset de bor i nu hyr hennes sambo.

Jag tror hon gjorde en vinst på runt 100k men är osäker. Hon fick ju ändå bara halva beloppet och det är väl den halva hon borde skatta på isf?

Tror ni det är svårt att få en bil som har kredit på sig såld?

Ursäkta men du rör till detta väldigt mycket känner jag.

Rada upp enkel fakta, allt som rör henne och hennes lån, då kan folk ge mycket bättre råd.

Nuvarande bostadssituation? Nuvarande inkomst/utgifter per vecka? Tillgångar? Eventuella borgensmän i eder närhet? ETC.
Citera
2011-03-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
Majoriteten av personerna som läser till ekonom/civilekonom tror sig mest veta saker, den egentliga kunskapen saknas.

Det är för att vi bara får teori men ingen praktik. Trots man läst i tre år så känns det som att jag inte något om detta det är ju därför jag frågar här. Vi fokuserar ju mer på företagsekonomi när vi håller på med beräkningar
Citera
2011-03-04, 23:52
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emelie1987
Det är för att vi bara får teori men ingen praktik. Trots man läst i tre år så känns det som att jag inte något om detta det är ju därför jag frågar här. Vi fokuserar ju mer på företagsekonomi när vi håller på med beräkningar

Svensk utbildning i ett nötskal.
Citera
2011-03-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
Ursäkta men du rör till detta väldigt mycket känner jag.

Rada upp enkel fakta, allt som rör henne och hennes lån, då kan folk ge mycket bättre råd.

Nuvarande bostadssituation? Nuvarande inkomst/utgifter per vecka? Tillgångar? Eventuella borgensmän i eder närhet? ETC.

detta vet jag inte ännu eftersom vi inte gått igenom detta ännu, det ska vi göra i helgen. Det jag vet är att hon med nöd och näppe tar sig runt på sin lön och att hon har en månadskostnad för sina krediter på (enligt henne) runt 6000 kr. Den enda skulden jag med säkerhet vet hur stor den är, är ett billån på 15000.
Citera
2011-03-04, 23:55
Medlem
nasdaqs avatar
Ett inkassokrav leder inte automatiskt till en betalningsanmärkning.
Men det är nog viktigast att se till att få inkassokraven och hyran betald.

Alla räkningar som kommer som inte är hyra eller livsviktiga går att skjuta upp.
Ring bara till alla bolag och be om dispens i 30-50 dagar.

Ring inte runt till alla keditinstitut, dessa tar en kreditupplysning varje gång, vilket
gör det svårare att få lån.
Sätt allt på ett kort och boka tid och rådgivning på en storbank.

Om det är så att lönen inte täcker det livsnödvändiga är det nog dags att se sig om efter ett
nytt arbete. Eller ett till. (Taxiförare, bussförare, sjukvården) är exempel på jobb man kan ta extra.

Vad gäller skatten på lägenheten så är det så att det är 30% av vinsten.
Utöver det, dras mäklarens arvode av.
Skatten kan alltid skjutas upp i 2 år.

I det korta loppet är det nog dags att sälja av alla onödiga prylar för att kunna betala de nödvändigaste och omedelbart söka ett nytt, eller extra arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in