• 1
  • 2
2011-03-04, 19:45
Medlem
Jag har en äldre tik och en ung tik på 1 år.
Jag älskar självklart både mina hundar.
Men tyvärr så gillar inte den äldre hunden den yngre, båda är tikar.
Den äldre är inte elk mot den yngre.
Men hon morrar och skäller om den unga ligger för nära henne i min dubbelsäng.
men hon skulle aldrig skade den yngre.
Båda är blandrasar, det är två stora hundar.
Min äldre började konstigt nog slicka den yngre i vulvan när den yngre löpte, hon har precis löpt.
Tror hon fortfarande gör det.
Och den yngre lät den äldre slicka hennes vulva.
Jag blev chockad, känns perverst!!!!
Jag skällde på dom.
Jag undrar kommer dom nånsin bli kompisar??
Jag vill att dom ska vara kompisar.
Den yngre har nog inget emot den äldre. Men det ä den äldre som inte är så förtjust i den yngre.
Finns det nån som har nån liknande erfarenhet.
Dom har nu varit en flock i 1 år nu.
DEn yngre är underlägsen av sig.
Skulle vara tacksam för alla råd.
Citera
2011-03-04, 19:54
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det är riktigt jobbigt att läsa din text.

Men din äldre hund är nog bara avundsjuk på den yngre. Förhoppningsvis släpper det.
Citera
2011-03-04, 20:01
Medlem
Låt dom inte ligga i sängen helt enkelt, och om dom måste det så fös ner den äldre om hon skäller.
Beteendet är normalt vid löp , det är ju inte så trevligt men bara säga till.
Citera
2011-03-05, 16:43
Medlem
Den äldre sov alltid med mig innan den yngre kom in i bilden.
Numera så sover hon ibland i sängen, hon vill inte gärna ligga där pga valpen. Hon sover hellre i soffan.
Valpen vägrar sova nån annanstans än i sängen, hon har sovit där från första dagen.
Jag har prövat att inte låtaa henne sova där, hon gnällde och pep bokstavligen hela natten!!!
Hon är verkligen besatt av att sova där jag ligger.
Hon ska också ligga så att hon har kroppskontakt hela tiden.
Det blir inte kul för min blivande pojkvän....
Valpen är även väldigt skällig, vet inte vad jag ska göra åt det. (schäffer)
Jag har en uteplats, hon skäller på allt och alla som går förbi.
Jag har testat allt, att gapa, att vara snäll, har prövat allt!!!
Nån som har råd för mina problem????
Citera
2011-03-05, 21:06
Medlem
Det bästa du kan göra är gå på hundkurs och läsa på om hur man blir en ledare.
Samt leta på ett HUNDforum för ställa dina frågor.
Citera
2011-03-06, 14:50
Medlem
Wonderbras avatar
Mina råd. Behöver nödvändigtvis inte följas i inbördes ordning.

1. Ta en hundkurs. Gärna privatkurs, då jag tror att det kan hjälpa dig en hel del.

2. Läs på om dina raser.

3. Motionera hundarna bättre, även hjärnan.

4. Jobba upp den äldre tikens självförtroende, hur du gör detta får du instruktioner om från hundföraren på din nya hundkurs.

5. Skriv hur det går här sen.

Mvh
Wonderbra
Citera
2011-03-06, 22:50
Medlem
Imperors avatar
Första löpet och den yngre har precis kommit i puberteten, kan bli lite dominansgroll dem emellan. Väldigt viktigt att du fastställer din dominans riktigt tydligt just under denna period för att undvika bråk. T ex så vore det bra att lära den yngre hunden att inte sova i sängen, inte alltid kanske, jag har min egen hund i sängen. Men inte för att den kräver det!
Citera
2011-03-07, 11:09
Medlem
Tack för era råd.
Jag brukar cykla ca 50 minuter dagligen med den äldre tiken.
Den yngre ca 30 minuter, jag cyklar mindre med den yngre för att hon bara är 1 år.
Hon är väl inte fullt utvecklad än antar jag.
Det blir mer sen.

Båda hundarna vet att JAG är högst i flocken.

Jag önska bara att den äldre kunde acceptera den yngrem skulle slippa tjafs dom emellan.
Den yngre brukar inte starta tjafsen.
Det blir tjafs pga svartsjuka dom emellan.
Jag har ju haft den äldre i 9 år, helt plötsligt så kommer det en ny hund.

Den äldre hunden är väluppfostrad, trots att hon inte gått kurs.
Enda problemet med henne är att hon inte vill acceptera den yngre.

Den yngre hade jag tänkt gå kurs med, men har inte kunnat pga ekonomiska skäl.
Hon är tyvärr ouppfostrad, jag gör mitt bästa.
Problemet är att hon är så hyperaktiv, hon har svårt att lyssna då.
Hon är även väldigt skällig, vet inte om det beror på att hon är en schäffer.
Det är väldigt irriterande, jag är rädd att bli vräkt pga hennes skäl.
Vet inte vad jag ska göra åt hennes skäl, nån som har tips just för det problemet???

När det gäller sängen så blir det oftast bråk dom emellan på dagen, alltså då jag inte ligger där.
På kvällen och natten så vill den äldre oftast sova i soffan, sen den yngre kom in i bilden.
Känns jobbigt att inte låta den äldre ligga i sängen då hon alltid har fått göra det.

Båda mina hundar är för övrigt väldigt goa och fina.
Citera
2011-03-07, 16:43
Medlem
Hej. Det du upplever är inget konstigt!
Det kan ta upp till ett år (ibland längre tid) innan hundarna har "stabiliserat sig".
Din äldsta måste få visa att hon är högst i rang. Om hon alltid fått sova med dig i
sängen låt henne göra det i fortsättningen också, anledningen till varför hon säger ifrån till den
yngsta är just för att markera att sängen är "hennes fristad".

Att dom slickar varann under löp är äckligt (har själv tre tikar hemma)
Men helt normalt. Dom hjälper varann att hålla rent.
Och att din äldre tik låter din yngre göra detta på henne är
bara bra då det visar att hon släpper in henne i flocken mer och mer.

Det jag gjorde när vi fick tillökning med den tredje hunden här hemma var att köpa
den största buren som fanns, och det fick bli deras krypin när det vart för mkt.
Speciellt för den äldsta tiken som inte alls tyckte om våran senaste.
Nu 6 månader senare börjar det gå problemfritt. Så ha tålamod och låt hundarna lösa det mesta
hundar emellan så ska du se att det går mkt fortare för dom att komma överens.

Lycka till!
Citera
2011-03-07, 20:27
Medlem
Till Brookie!
Tack för ditt svar.
Du missuppfattade nog mig på en punkt, eller så var det jag som skrev fel, det var den äldre tiken som slickade den yngre tiken på vulvan. (tror hon har slutat löpa nu)
Så det var inte den yngre som gjorde det.
Jag blev jätte chockad med tanke på att den äldre inte vill acceptera den yngre.
Jag hoppas du har rätt med att det kommer att bli bättre.
Du har nog helt rätt med det du skrev.

Slickar dina tikar fortfarande varandra på vulvan?
Min äldsta är kastrerad, dock inte den yngre.

Brukar dina hundar ligga mot varandra då dom typ sover eller vilar? alltså har kroppskontakt som en flock?
Citera
2011-03-07, 20:48
Medlem
Aktivera hundarna på andra sätt med, hjärnjympa helt enkelt.
Lär dom små trix, leta hundtrix på nätet.
Citera
2011-03-07, 21:35
Medlem
Imperors avatar
Att det händer just nu och att den yngre tiken är väldigt "hyper" har ju allt att göra med det första löpet. Både Brookie och Sana och helt rätt i det de skriver. Att det blir lite groll när den yngre tiken når puberteten och den äldre kanske börjar känna sig lite gammal tom är absolut inget konstigt, men har du bra koll på hundarna så ska det inte vara någon fara i längden! Att verkligen markera och ta den äldres parti kan vara en lösning om det är den äldre som startar bråken, men om sanningen ska fram så ÄR den yngre där för att ersätta och du kan också ta den yngres parti och tydligt visa att huset är "hennes" nu. Även om man själv är klar ledare så har hundar alltid en inbördes rang också, en bra ledare sätter sin flock på sina platser utan bråk, en dålig låter dem lösa det själva!
Det kan kännas som ett svek att "nedgradera" sin gamla trogna kamrat, men det är sannolikt bättre att få det gjort så snabbt och enkelt som möjligt ist för att få en massa bråk i längden som ändå bara kan sluta på ett sätt med tiden... Du kan markera extra tydligt med matningsordning, vem som går ut först, sängen, osv. De kommer att lära sig relativt snabbt även om det känns som länge, men du kommer att vänja dig själv också!

För att få den yngre mindre hyper så borde du nog börja köra längre rundor helt enkelt! Skelettet ska vara så gott som färdigväxt och kan snarare må bra av att börja anpassas för ansträngning och tyngre muskler nu, iaf på en "lättare" (jämfört med mastifftyper) hund som Schäfer innan det är helt klart.
De har ju också en extrem mängd energi under just den perioden och det blir svårt att träna lydnad med en hund som bara vill springa! Om du har svårt att ha henne lös så kanske du har en sportanläggning med inhägnad konstgräsplan i närheten, snöfritt (!), stort och tomt på vissa tider iaf (mest natt i värsta fall), ta med boll/-ar och kanske ett slagträ eller "slunga" för att spara armbågen (lärt mig den hårda vägen, aj) och kör på till hunden själv lägger sig ner och inte vill längre. "Rinse and Repeat". Efter det har du världens mest följsamma och lättränade hund, utan strypkedjor, klickers och annat onödigt, jag använder inte ens koppel. Men det tar en del ansträngning också!
(Har testat att cykla med min hund, men efter att vara van vid att springa lös så funkar det bara inte, hon springer cirklar runt mig hela tiden vilket gör mig rädd att köra på henne, eller så tröttnar hon och sticker iväg ut i växtligheten... Kommer iofs tillbaka och ikapp efter ett tag, men inte ens 30km/h på lååång, sluttande raka räcker för henne!)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in