Att det händer just nu och att den yngre tiken är väldigt "hyper" har ju allt att göra med det första löpet. Både Brookie och Sana och helt rätt i det de skriver. Att det blir lite groll när den yngre tiken når puberteten och den äldre kanske börjar känna sig lite gammal tom är absolut inget konstigt, men har du bra koll på hundarna så ska det inte vara någon fara i längden! Att verkligen markera och ta den äldres parti kan vara en lösning om det är den äldre som startar bråken, men om sanningen ska fram så ÄR den yngre där för att ersätta och du kan också ta den yngres parti och tydligt visa att huset är "hennes" nu. Även om man själv är klar ledare så har hundar alltid en inbördes rang också, en bra ledare sätter sin flock på sina platser utan bråk, en dålig låter dem lösa det själva!
Det kan kännas som ett svek att "nedgradera" sin gamla trogna kamrat, men det är sannolikt bättre att få det gjort så snabbt och enkelt som möjligt ist för att få en massa bråk i längden som ändå bara kan sluta på ett sätt med tiden... Du kan markera extra tydligt med matningsordning, vem som går ut först, sängen, osv. De kommer att lära sig relativt snabbt även om det känns som länge, men du kommer att vänja dig själv också!
För att få den yngre mindre hyper så borde du nog börja köra längre rundor helt enkelt! Skelettet ska vara så gott som färdigväxt och kan snarare må bra av att börja anpassas för ansträngning och tyngre muskler nu, iaf på en "lättare" (jämfört med mastifftyper) hund som Schäfer innan det är helt klart.
De har ju också en extrem mängd energi under just den perioden och det blir svårt att träna lydnad med en hund som bara vill springa! Om du har svårt att ha henne lös så kanske du har en sportanläggning med inhägnad konstgräsplan i närheten, snöfritt (!), stort och tomt på vissa tider iaf (mest natt i värsta fall), ta med boll/-ar och kanske ett slagträ eller "slunga" för att spara armbågen (lärt mig den hårda vägen, aj) och kör på till hunden själv lägger sig ner och inte vill längre. "Rinse and Repeat".

Efter det har du världens mest följsamma och lättränade hund, utan strypkedjor, klickers och annat onödigt, jag använder inte ens koppel. Men det tar en del ansträngning också!

(Har testat att cykla med min hund, men efter att vara van vid att springa lös så funkar det bara inte, hon springer cirklar runt mig hela tiden vilket gör mig rädd att köra på henne, eller så tröttnar hon och sticker iväg ut i växtligheten... Kommer iofs tillbaka och ikapp efter ett tag, men inte ens 30km/h på lååång, sluttande raka räcker för henne!)