2007-08-25, 17:00
Medlem
Herodess avatar
Surar p rumpor
- Titta dr, sger han och pekar p en ung kvinna som promenerar p den stora affrsgatan Via Roma. De betalar 1 200 kronor fr ett par jeans som visar halva rumpan, de tatuerar sig som kkfarare och de trycker in alla dessa ringar i ansiktet. Jag fattar inte... jag vnjer mig inte vid detta.

Som en motvikt till allt nytt cyklar vi in i gamla stan och pratar om tiden som gtt. Om alla dessa r bakom murarna.

Du mste vl ha tagit stryk?

- Nej, jag tror inte det. Nr man sitter s lnge som jag gjorde flyter allt ihop. Dagarna r s lika att man inte tnker p att tiden gr. Jag bestmde mig fr att verleva. Och gjorde det. Massvis med killar tog sina liv i fngelset. Och det finns faktiskt vrre...

r det mjligt?

- Ja, i fngelset finns kamrater. Man ser fram emot att bli fri eller att rymma. Innan jag flydde frn Rumnien, nr jag var militr dr, var allt meningslst. Du vet inte om din bsta vn r en angivare och det spelar ingen roll vad du gr. Ditt liv ndras inte. Det kvittar om du lever eller om du dr.

Ursut och hans dvarande fstm flydde frn Rumnien 1984. I augusti samma r ddade han smugglaren Italo Pagnutti i Cuneo utanfr Verona.

- Nr vi sitter s hr och jag har avtjnat mitt straff s r det vl bara att erknna. Visst, jag var med och ddade mannen. Men jag skulle inte ha flytt. Jag skulle ha stannat och berttat hur det gick till. D hade jag ftt maximalt 5 r i fngelse i stllet fr 18 r.

Bertta vad som egentligen hnde 1984.

- Jag och en kamrat smugglade cigaretter till Italien. En tredje man blste oss p 30 000 d-mark och stack. Av en slump sg vi honom p en krog. Vi tog ut honom i hans bil, en svart Mercedes, och kte. Inne i bilen skrek han att han hade en pistol och att vi var svin som han skulle skjuta ihjl. Jag letade som fan efter pistolen utan att hitta den - och det var bra. Fr om jag skjutit honom skulle jag ftt 30 r i fngelse.

Slog och sparkade
- I stllet bestmde vi oss fr att ge honom en omgng stryk och vi slog och sparkade. Men nr vi lmnade honom levde han. Han pratade till och med. Tro mig, om jag mrdade ngon skulle jag inte lmna honom i en bil. Jag skulle grva ner honom i backen, s att det inte fanns ngon kropp. Mitt misstag var att inte stanna i Italien och bertta allt. D hade jag ftt ett normalt straff.

Ursut har lst obduktions

protokollet.

- Det r klart att vi gjorde fel. Jag behver vl inte ens sga att man inte ska sprcka levern och mjlten p en annan mnniska?

Tyst och mktigt
Vi ker linbanan upp till Montenero, dr Ursut visar oss klostret. verallt hnger bilder, de flesta tecknade, p olyckor som folk rkat ut fr och verlevt. De tackar madonnan fr att ha blivit bnhrda och bifogar portrtt p de verlevande.

Det r tyst och mktigt i klostret och Ursut sger att han knner en del som blivit religisa.

- Men jag har inte trffat Gud eller Jesus. Inte n i alla fall. Men det sgs ju att det aldrig r fr sent. De verkar fridfulla, de troende.

Ett stenkast frn klostret ligger en restaurang med ett tak av vxter som skydd mot solen, som sett till att det r 36 grader varmt. Det r p terrassen vi brjar prata om nger.

- Jag har gjort mycket som inte r rtt. Det vore vl hemskt om man satt nstan 20 r i fngelse utan att lra sig ngot av det? Men jag ngrar inte rnen och jag ngrar inte rymningarna. Mordet, eller rttare sagt drpet, som jag dmdes fr i Italien, dr ngrar jag mitt agerande. Men det finns en sak jag verkligen ngrar p alla stt och vis och det r att jag skt poliserna p Mariatorget.

Skt poliserna
Ursut hade rymt genom att la ut genom ett 17 centimeter brett hl p fngelset Hall i Sdertlje i september 1988. Han hll sig undan i ver ett r.

- Sedan gjorde jag misstaget att hlsa p en flickvn som jobbade p restaurang. Ngon mste ha knt igen mig dr. Efter ett tag kom tv civilpoliser med min bild och brjade frga folk om de sett mig och jag hade ingenstans att ta vgen.

Ursut skt ner poliserna och dmdes till tta rs fngelse. I sin dom skriver tingsrtten att det nrmast var att beskriva som ett frsk till avrttning.

- Jag r utbildad militr. Jag gick ner p kn och skt lgt. Hade jag velat dda hade jag skjutit dem i brstet. Det ville jag inte. Men det dr r skit samma. Mitt stora fel var att jag inte slngde ifrn mig pistolen och gav upp. Det mste ha varit fruktansvrt fr poliserna att bli skjutna nr de gjorde sitt jobb. Jag vet att den ene gift sig ganska nyligen och hade ett litet barn. Att vara i den situationen och tro att man ska d - det mste vara helt fruktansvrt. Jag frstr om de hatar mig. Jag skulle sjlv hata ngon som skjutit mig.

Vi gr nerfr berget frn klostret sedan Ursut kpt en gva till Kumlafngelsets frre prst.

- Han vet att jag lever och r ute. Men jag har inte hrt av mig till mnga. En kille som jag rnade en del banker med blev chockad nr jag hrde av mig. Han berttade att han hrt att jag dtt i fngelset och att han varit s ledsen.

Det r lrdag, en av veckans tre dagar d Ursut styrketrnar. Han har trnat sedan tiden p Kumla 1991 och gtt upp frn 68 kilo till 80.

- Bara muskler. Jag har nstan inget fett p mina 174 centimeter.

Ursut pratar om revansch.

- De kunde inte bryta ner mig i fngelset. Jag har aldrig sett en jmngammal plit i samma form som jag.

Nere p stranden tultar en tvrig pojke omkring. Ur-sut tittar p barnet.

- En underbar lder. Tnk nr de precis brjar prata.

Det lter som om du funderar p familj?

- Ja, nu nr jag r fri r det ju lge. Jag kan ocks tnka mig att flytta till Rumnien och adoptera tv tre vergivna barn och uppfostra dem som om de vore mina egna.

Men du har inte saknat frslag?

- Nej, det r helt sjukt. Jag fick beundrarpost i fngelset frn kvinnor som ville ha barn med mig. Alla kvinnor som skrev till mig hade tre gemensamma nmnare: de var ensamma, hade stora problem och trkiga liv.

Vad vill du trffa fr kvinna?

- Jag vill inte trffa ngon som vill vara ihop med den spnnande brottslingen Ursut. Jag vill trffa ngon som lskar mig. Men det finns en hake. Jag mste lska henne ocks. Tnk att leva med en kvinna man inte lskar - vilket helvete. D r fngelset bttre.

Ioan Ursut vxte upp i Baia Mare i Rumnien, nra den ryska grnsen. Han r utbildad vid ett jgarfrband och studerade vid universitet. Men han sysslade ocks med svartabrshandel och svartvxling.

1983

Han flyr frn Rumnien till Italien.

1984

Maffialedaren Italo Pagnutti mrdas i italienska Cuneo. Av Ursut som flyr till Sverige tillsammans med tv landsmn: Ioan Krisan och Alexander Vlonga. Krisan grips kort eftert. Ursut sker politisk asyl. Hans anskan avsls.

1986

Rumnmorden. Vlongas kropp hittas i Helsingborgs hamn i maj. Han var ocks efterlyst fr maffiamordet. Vlongas rumnska flickvn terfinns mrdad i juli, kroppen r nergrvd p stranden i R. En tredje rumn, Petrisor, hittas mrdad nra Helsingborg i september. Ursut har i polisfrhr erknt ett av morden men inte dmts fr det.

30 juni. Tingsrtten i Helsingborg dmer Ursut fr frberedelse till grovt rn och olaga vapeninnehav, till ett r och sex mnaders fngelse. Vapnet var en pistol, kaliber 7,65 mm. Samma typ av vapen anvndes vid rumnmorden.

11 december. Ursut dms fr grovt bedrgeri och urkundsfrfalskning, till tv r och tre mnaders fngelse.

1988

28 maj. Frsta rymningen. Ursut viftar med en pistolattrapp i tr och hotar att skjuta vakterna p Norrkpingsanstalten. Han svingar sig ver den tre meter hga muren, drar av sig overallen och joggar bort i kortbyxor. Fyra dagar senare grips han. En privatperson har knt igen honom och larmat polisen.

4 september. Andra rymningen. Ursut blir inlst fr kvllen i sin cell p Hallbunkern. Han lyfter bort luckan till luftventilen under cellfnstret. Gallret innanfr har han sgat bort med ett bgfilsblad tidigare. ppningen r 17 gnger 49 centimeter. Med hjlp av lakan tar han sig ner. Flykten varar i 13 mnader.

1989

6 oktober. Ursut skjuter tv poliser, civilspanarna Bjrn Castenbring och Stefan Wahlberg. De ska precis gripa honom vid Mariatorget i Stockholm. Han frsvinner i tumultet eftert men grips 11 dagar senare, efter att tv kvinnor knt igen honom. Han dms till 8 rs fngelse. Poliserna verlever. Kvinnorna fr dela p belningen p en halv miljon kronor.

1990

4 december. Ursut lurar vakterna p Norrkpingsanstalten. Han bddar i cellen s att det ser ut som om han ligger dr. Sjlv gmmer han sig i en skrubb i korridoren. Nr han smyger ut upptcks han och frs tillbaka till cellen.

1991

9 maj. Tredje rymningen. Ursut och en medfnge tar sig ut frn Kumlabunkern. Han grips efter fem dagar. En polishund fr upp ett spr. Ursut gmmer sig under en buske men har slngt ifrn sig sitt avsgade hagelgevr.

1994

8 december. Ursut utvisas till Italien dr han dmts fr mordet p maffialedaren Pagnutti, till 18 rs fngelse.

1995

12 december. Fjrde rymningen. Ursut och en medfnge har sgat av ett galler till cellfnstret. De tar sig ut frn bunkern i Padova men grips kort eftert av polisen.

1998

Juldagen. Femte rymningen. Ioan Ursut tar sig ut frn bunkern i Milanofngelset Opera. Tekniken r densamma som tidigare: avsgade galler och lakan fr att ta sig ver murarna.

2007

Sommar. Ursut friges ur italienskt fngelse efter avtjnat straff.
Citera
2007-08-25, 18:10
Medlem
BBMBBs avatar
Herodes du r en sann hjlte! tackar s hemskt mycket
Citera
2007-08-25, 18:36
Bannlyst
ven om han har gjort grova brott s verkar det blivit en bra mnniska.
Citera
2007-08-25, 19:11
Medlem
Lord Humunguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG

Ursut har ju ingen traditionell kriminell bakgrund med drogproblem och trassliga uppvxtfrhllanden. r vl mer n elitsoldat som sadlade om till smuggling, rn och mord.

Har nog alla frutsttningar som finns fr att bli en laglydig medborgare. Fast han lr fortfarande vara en typ som inte drar sig fr ngonting om han blir trngd. Ingen du vill ha som ovn med andra ord.
Citera
2007-08-25, 22:51
Medlem
Airbuzzs avatar
Jvlar vad krallig han blivit! Han var ju smal som en pinne back in the day. Nu ser han riktigt bitig ut, inte illa fr en 48-ring!

Men rosa speedos... Jag vet inte.
Citera
2007-08-26, 02:53
Medlem
Han sg ju farlig ut i sina gangsta- badbrallor.. Fick en LITEN flashback frn Miami beach -91....
Citera
2007-08-26, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jvlar vad krallig han blivit! Han var ju smal som en pinne back in the day. Nu ser han riktigt bitig ut, inte illa fr en 48-ring!

Men rosa speedos... Jag vet inte.

Bevisar vl egentligen bara att det inte finns s mycket annat att gra p kken n att bygga muskler i gymmet och bli vldtagen i duschen efter trningspasset...samt mjligtvis som bieffekt av det senare f mersmak fr rosa speedos...

Frdomar? Tja...
Citera
2007-08-26, 15:33
Medlem
Galenzos avatar
TEXT-TV sid 122 Kanal 5

Tydligen erknner han 16 olsta rn (post,bank?) i Sydsverige enligt AB samt ett mord. Tv kumpaner var med men de r inte gripna fr rnen enligt honom sjlv.

Frgan r nr rnen och mordet skedde?

Suttit 20 r, mste betyda att han gr fri som en fgel frn rnen fr vad r preskriptionstiden fr grovt rn i Sverige?? 10 r, 15 r? Mord r alla fall 25 r.

Han r ganska skrpt och skert plst, inte helt orimligt att han kan lagboken och knner sig sker nu.

Men om mordet skett efter 1982;
D kan han mycket vl bli frhrd av svensk polis och sedan begrd utlmnad av internationella klagarekammaren om de fr fr sig att vcka tal eller vcka liv i utredningen eller fre 1982; d blir han bara frhrd fr ordningens skull och mordet kan arkiveras som preskiberat. Rnen likas.

Kan bli intressant.. eller yrar jag?
Citera
2007-08-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG

Mja, om detta vet vi nog rtt fga va? Hans trovrdighet r nog inte den strsta, och han kan nog dupera rtt bra. Dessutom r han vl diagnosticerad som psykopat (??), s... nj, min gissning r att han fortfarande r ett svin.
Citera
2007-08-26, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Mja, om detta vet vi nog rtt fga va? Hans trovrdighet r nog inte den strsta, och han kan nog dupera rtt bra. Dessutom r han vl diagnosticerad som psykopat (??), s... nj, min gissning r att han fortfarande r ett svin.

Tyckte han sa det vldigt bra sjlv: "Min instllning r att en fnge r bervad sin frihet - inte sitt mnniskovrde". Han har ftt sitt straff s varfr inte tro han kan bttra sig? Jag tror ldern r en sak som fr folk att tnka efter. Han r 48 r, varfr skulle han vilja sitta resten av sina 20-30 r i fngelse?
Citera
2007-08-27, 00:13
Medlem
BBMBBs avatar
tror inte att han vill sitta ytterligare 20-30 r i fngelse men fr han lge p en bra kupp s tror jag han inte r rdd fr att riskera det
Citera
2007-08-28, 12:03
Medlem
fuckshitups avatar
Han behver inte gra fler sttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in