Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
Bumpar igng den hr trden igen

stod i dagens AB att han har blivit slppt. r det ngon som har plus och som har lst hela artikeln. skulle vara kul att veta om han verkligen har blivit en kyrkans man.
LIVORNO, ITALIEN. Ryktet om hans dd r betydligt verdrivet.
Ioan Ursut, 48, r i hemlighet p fri fot frn fngelset tre r fr tidigt.
- Men det blev p fel stt. Jag klev ut genom porten i fngelset och vakterna tog i hand och nskade lycka till. Jag som hade s mnga planer p hur jag skulle rymma...
Vi cyklar p rad genom Livorno som lagtempocyklister. Och redan p Carducci Viale, den lnga gatan efter rondellen vid tgstationen, svnger Ursut undan fr en vit Fiat Punto som pltsligt tvrbromsar och parkerar mitt p gatan.
Jobbar t kyrkan
- Det r den strsta skillnaden mot Sverige, hojtar han ver axeln samtidigt som han petar i en lttare vxel. Italienarna r fatalister. Det som sker det sker.
Runt omkring oss hnder detta: vespor och motorcyklar kommer frn alla hll. Bilfrarna tutar. Enda sttet att klara en rondell eller en svng r att kasta sig ut i den. Inte ens mycket sm barn br cykelhjlm.
Ursut lotsar oss fram bland hindren i god fart. Han har ftt sina lpsedlar av helt andra skl n ouppmrksamhet i trafiken.
Det r helgdag i Italien och Ursut r ledig frn jobbet. I fngelset lrde han knna tv stora maktfaktorer i samhllet - maffian och den katolska kyrkan.
I dag jobbar han fr den ena.
- Det r en underavdelning till kyrkan. Frn nio till tolv scannar jag in bcker om religion i deras datasystem, sger Ursut nr vi nrmar oss torget Piazza Municipio som ligger nra den i dag stngda arbetsplatsen.
Datorer r ett av hans stora intressen och orsaken till hans sista stora brk i fngelset.
Ett jkla liv
- Det var i Spulento 2003. En vakt hade varit p mig och brkat om skitsaker. Min instllning r att en fnge r bervad sin frihet - inte sitt mnniskovrde. Bara jag r inlst och skter mig, s uppfyller jag kravet fr att vara frihetsbervad.
Via sin dator gick Ursut in i systemet och gav alla fngar administratrsbehrighet.
- Pltsligt kunde alla ladda ner vad som helst. Det blev ett jkla liv och just den hr vakten gick in och satte stopp fr oss p ett ganska osmidigt stt. Jag slog honom ver nsan tv gnger.
Ursut blev uppkallad till fngelsedirektren.
- Han sa att han inte kunde hjlpa mig mer, men att det inte skulle hamna i mina papper. Samtidigt hade det brjat pratas i media om den stora amnestin fr fngar med tidsbegrnsade straff. Jag bestmde mig i det gonblicket fr att nu fick det vara nog. Jag ville ut. Inga mer brk, inga mer rymningar.
Det var sprkintresset - han pratar rumnska, svenska, italienska, tyska och engelska - som gjorde att Ursut hade en tjnst hos direktren.
- En dag fick vi studiebesk p anstalten. Det var tv kvinnor frn svenska justitiedepartementet. Jag fljde med dem och tolkade p fngelset.
Direktren var njd. De svenska beskarna var njda.
- Otroligt charmiga kvinnor. De trodde att jag var italienare och att jag suttit i svenskt fngelse en gng i tiden. De knde inte igen mig.
Jag r en bra kock
Vi parkerar cyklarna och gr mot en annan av de centrala platserna i Ursuts nya liv - den amerikanska marknaden p Via Del Cardinale vid kanalen.
- Hr kper jag ofta rvaror nr jag lagar mat. Jag gick tre matlagningskurser i fngelset och har blivit en bra kock och r mycket noga med vad jag stoppar i mig. Man kan sga att jag tar hand om mig sjlv.
Vi slntrar ner till det gamla fortet i hamnen och frsker hyra en gammal fiskares bt fr att upptcka Livorno frn havet, men dr gller inga helgledigheter. Snart ska de ut och frska f en fngst till.
- Vilka vyer. Det hr var bland det frsta jag sg nr jag kom ut frn fngelset, sger Ursut. Jag kommer ofta tillbaka hit och bara tittar. Kolla, en norsk kryssningsbt!
Ursut berttar att han under en rymning hade ett id-kort dr det stod att han var norsk lkare.
- Det var Sesam, ppna dig. Skandinaver str hgt i kurs verallt. Jag saknar Sverige ngot oerhrt. Allt var bra. Det enda jag inte gillade var bruna bnor. Jag kommer grna tillbaka till Sverige ngon gng. I sjl och hjrta knner jag mig som en svensk.
En dag p torget hrde Ursut en rst som verrstade italienskan.
- En turist skrek: Ska vi ha en l till din, jvel till sin kompis. Det var s typiskt svenskt att jag bara skrattade och ms och knde igen mig.
Men andra saker var sig inte lika nr Ursut kom ut i samhllet igen.
.......fortsttning fljer.