2011-03-04, 16:47
Medlem
Sökte, och hittade en liknande tråd från några år tillbaka, men fann inte riktig det svar jag letade efter. Därför undrar jag nu, hur länge håller en öppnad flaska Jägermeister, och vart ska man förvara den?
Citera
2011-03-04, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlampa
Sökte, och hittade en liknande tråd från några år tillbaka, men fann inte riktig det svar jag letade efter. Därför undrar jag nu, hur länge håller en öppnad flaska Jägermeister, och vart ska man förvara den?

Jag antar att du skruvar på korken igen och ställer in den i kylskåpet? Då den är godast (imo) iskall.
Du köper väl drickat för att dricka de så kan väl bara hoppas att du inte planerat att endast ha flaskorna som skrytobjekt.
Citera
2011-03-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vuXen-poJke
Du köper väl drickat för att dricka de så kan väl bara hoppas att du inte planerat att endast ha flaskorna som skrytobjekt.

Klart att jag tänker dricka det, men inte hela flaskan på en kväll, det skulle jag aldrig klara av. Att sedan vilja dricka öl nästa helg, och spara jägern till något annat tillfälle, är väl lov?
Citera
2011-03-04, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlampa
Klart att jag tänker dricka det, men inte hela flaskan på en kväll, det skulle jag aldrig klara av. Att sedan vilja dricka öl nästa helg, och spara jägern till något annat tillfälle, är väl lov?

Öl + Jäger går hand i hand som fittan o fingret.

Jäger går ju även att grogga Red Bull med. Eller annan energidryck av dess like.

Iskall öl + 3-4 Jägershots minst för lyckad kväll!

För att gissa på nån datum kan jag väl bara slå på stort som 2 år. Aldrig hört talas om jägermeister som blivit dålig.
Citera
2011-03-04, 17:18
Medlem
Denoms avatar
Alkoholen konserverar drycken. Du kan låta den stå i flera år.
Citera
2011-03-04, 18:12
Medlem
Den kommer hålla länge förutsatt att du skriver åt korken och alkoholen gör att drycken håller längre.
Citera
2011-03-04, 20:05
Medlem
hesons avatar
Jag vågar lova att en oöppnad jäger kommer överleva både dig och dina barnbarn innan den blir dålig, den kan eventuellt ändra smak på ett svårmärkbart sätt., speciellt om den får uvljus.
(Jag har druckit billig blendwhisky som stått i 5cl flygbutelj sedan tidigt sjuttiotal (ettiketten väl solblekt) och de smakar mycket bättre en moderna varianter av samma sprit men inte alls äldre)
Citera
2011-03-05, 01:26
Medlem
Sansavis avatar
Alkoholen och sockret konserverar så det är lugnt. Den kommer aldrig bli ohälsosammare än den redan är.

I övrigt så tappar ju sprit, t.ex. whisky, karaktär efter att den är öppnad. Svindyr whisky bör tömmas på ett par månader, annan över ett halvår eller så. Att samla på halvtomma flaskor är bara dumt.
Citera
2011-03-05, 09:57
Medlem
NordicVs avatar
I allmänhet så håller ju sprit extremt länge. Sen kan det ibland hända saker med kryddad sprit. T.ex. blir en öppnad Gammeldansk grumlig efter 6-12 månader. Kryddsmaken kan också förändras något över tiden.

Men du kommer säkert inte att märka något med din Jäger på åtminstone ett år.
Citera
2011-03-05, 15:41
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansavi
I övrigt så tappar ju sprit, t.ex. whisky, karaktär efter att den är öppnad. Svindyr whisky bör tömmas på ett par månader, annan över ett halvår eller så. Att samla på halvtomma flaskor är bara dumt.

Jag tycker whisky blir bättre om den får oxidera på flaska ett par månader, undantaget vissa vinfinishar som helt tappar smaken. Efter ett år eller två börjar man kunna ana en försämring i form av metalliska smak (speciellt på en liten slatt i stor flaska)

Men jägermeisterns kraftiga smak lär dölja alla former av smakförändringar, gissar att man kan spara en halvfull flaska fem år utan att den smakar sämre, men kanske lite anorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in