Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Din beskrivning låter märklig, förstår inte hur de har lagt upp din utbildning. Hur har de löst undervisningen för alla de andra ämnen som du ska ha? Det låter som att du har fått APU i en högre omfattning än dina kamrater pga av problem i skolgången. Är det APU-tid som räknas in i din utbildning för att få ihop dina betyg i de andra ämnena så tror jag inte det skall räknas som lärlingstimmar. Det är som jag har förstått det stor skillnad på lärlingstid och APU. Men jag kan ju ha fel, det var ett tag sedan jag jobbade med praktiska utbildningar.
Jag tror bara att du har haft en speciallösning för att få ihop utbildningen, och isåfall tror jag inte du får räkna tiden som lärlingstid då det förmodligen är APU-tid.
Jag har ingen speciallösning, det är samma för alla som går på denna skola. Jag läser som andra ämnena också, svenska a och b, engelska a, historia, idrott, matte, samhällskunskap och något ämne till. Men hela skolan är uppbyggd på att man ska vara så mycket som möjligt på praktik.
Citat:
Ursprungligen postat av Dasikon
Nu vet jag inte riktigt om det är samma regler, men jag går tredje året på el, och jag har praktiserat ungefär lika länge som du, men jag FÅR inte dra av detta på min lärlingstid då det bara är praktik. Jag blir lärling när jag går ut skolan och då börjar tiden att ticka ned. Så frågan är om inte du har samma regler?
Vi får dra av 2500 eller 3000 timmar, vet inte vilket av dom. MEN då får vi inte ha några IG´n i våra "läsämnen", för varje IG eller inget betyg dras timmarna ner.
Jag är dålig på att förklara, sorry. Men våra timmar i skolan får dras av från lärlingstiden om man har praktik på ett företag som ingår i något avtal. Är inte så insatt men det är just av denna anledningen jag går en praktisk skola. Sen spelar det ingen roll vad ni säger att man inte får dra av dom timmarna, men det får man OM skolan inte gör bort sig med pappren.