• 1
  • 2
2011-03-04, 14:37
Medlem
Sodastekarns avatar
Hej! Jag postar detta åt en kompis som inte är medlem på flashback.

Jag går tredje året på ett praktiskt gymnasium med bygginriktning, jag tar studenten om ungefär 3 månader. Mitt första år på skolan hade jag praktik 3 dagar i veckan, andra året 4 dagar i veckan och nu sista året har jag också 4 dagar i veckan.

När jag tar studenten i Juni ska jag börja som lärling så ska jag få räkna med 2500 eller 3000 timmar som dras av från min lärlingstid. Vilket är ganska många timmar, har inte räknat exakt men det måste vara ungefär 1,5 år i alla fall. Så med andra ord ska 1.5år dras bort från min lärlingstid eftersom jag jobbat genom skolan.

MEN nu är det så att min skola har varit så otroligt korkad och inte registrerat mig till något företag sen jag började på skolan och allt mitt hårda slit under nästan tre år får jag inte räkna bort som lärlingstimmar eftersom idioterna på skolan inte registrerat och skickat in mina papper. Nu får jag alltså vara lärling dubbelt så länge efter min skoltid eftersom dom inte registrerat mig, jag får endast räkna med några timmar som jag gjort när jag sommarjobbat där, som jag har lönepapper på hur många timmar jag har gjort.

Jag borde kunna få ut någon slags ersättning för detta eftersom lönen höjs när jag varit lärling ett visst antal timmar. Det är många timmar, det är ganska lång tid jag missar som fullbetald, och det handlar om ganska mycket pengar ändå. Vad kan jag göra?
Senast redigerad av Sodastekarn 2011-03-04 kl. 14:40.
Citera
2011-03-04, 14:50
Medlem
perobes avatar
Egentligen har jag bara ett förslag och det är att kontakta Byggnads. Förhoppningsvis är kompisen redan medlem, annars föreslår jag att han går med där.

Även om skolan inte kan, så måste ju företaget kunna intyga om den tid som han har praktiserat.
Citera
2011-03-04, 15:13
Medlem
Din beskrivning låter märklig, förstår inte hur de har lagt upp din utbildning. Hur har de löst undervisningen för alla de andra ämnen som du ska ha? Det låter som att du har fått APU i en högre omfattning än dina kamrater pga av problem i skolgången. Är det APU-tid som räknas in i din utbildning för att få ihop dina betyg i de andra ämnena så tror jag inte det skall räknas som lärlingstimmar. Det är som jag har förstått det stor skillnad på lärlingstid och APU. Men jag kan ju ha fel, det var ett tag sedan jag jobbade med praktiska utbildningar.

Jag tror bara att du har haft en speciallösning för att få ihop utbildningen, och isåfall tror jag inte du får räkna tiden som lärlingstid då det förmodligen är APU-tid.
Citera
2011-03-04, 15:14
Medlem
Nu vet jag inte riktigt om det är samma regler, men jag går tredje året på el, och jag har praktiserat ungefär lika länge som du, men jag FÅR inte dra av detta på min lärlingstid då det bara är praktik. Jag blir lärling när jag går ut skolan och då börjar tiden att ticka ned. Så frågan är om inte du har samma regler?
Citera
2011-03-04, 15:19
Medlem
Asså, du får alltid dina 2500-3000 timmar från skolan oavsett frånvaro/närvaro (så va de för mig). Sen kan du ju bara få riktiga lärlingstimmar när du jobbar och får LÖN på ett företag genom en bok du själv fyller i. Annars är de ju bara vanlig praktik och de kan du ju inte få lärlingstimmar för. Gick själv bygg så i know.

Vet inte om ja summera hela din text eller gav dig svar, för ja fatta inget av va du skrev och menade.
Citera
2011-03-04, 15:21
Medlem
Sodastekarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Din beskrivning låter märklig, förstår inte hur de har lagt upp din utbildning. Hur har de löst undervisningen för alla de andra ämnen som du ska ha? Det låter som att du har fått APU i en högre omfattning än dina kamrater pga av problem i skolgången. Är det APU-tid som räknas in i din utbildning för att få ihop dina betyg i de andra ämnena så tror jag inte det skall räknas som lärlingstimmar. Det är som jag har förstått det stor skillnad på lärlingstid och APU. Men jag kan ju ha fel, det var ett tag sedan jag jobbade med praktiska utbildningar.

Jag tror bara att du har haft en speciallösning för att få ihop utbildningen, och isåfall tror jag inte du får räkna tiden som lärlingstid då det förmodligen är APU-tid.
Jag har ingen speciallösning, det är samma för alla som går på denna skola. Jag läser som andra ämnena också, svenska a och b, engelska a, historia, idrott, matte, samhällskunskap och något ämne till. Men hela skolan är uppbyggd på att man ska vara så mycket som möjligt på praktik.

Citat:
Ursprungligen postat av Dasikon
Nu vet jag inte riktigt om det är samma regler, men jag går tredje året på el, och jag har praktiserat ungefär lika länge som du, men jag FÅR inte dra av detta på min lärlingstid då det bara är praktik. Jag blir lärling när jag går ut skolan och då börjar tiden att ticka ned. Så frågan är om inte du har samma regler?
Vi får dra av 2500 eller 3000 timmar, vet inte vilket av dom. MEN då får vi inte ha några IG´n i våra "läsämnen", för varje IG eller inget betyg dras timmarna ner.

Jag är dålig på att förklara, sorry. Men våra timmar i skolan får dras av från lärlingstiden om man har praktik på ett företag som ingår i något avtal. Är inte så insatt men det är just av denna anledningen jag går en praktisk skola. Sen spelar det ingen roll vad ni säger att man inte får dra av dom timmarna, men det får man OM skolan inte gör bort sig med pappren.
Senast redigerad av Sodastekarn 2011-03-04 kl. 15:24.
Citera
2011-03-04, 15:31
Medlem
gäller samma för mig.. fick inte heller dra av timmar från praktiken när jag gick energi programmet inriktning sanitet och vvs. 3800 nyligen avklarat bara provet kvar
Citera
2011-03-04, 15:38
Medlem
dom har inte sabbat något, de e du som e trög och inte fattar jue, läs mitt inlägg! Varför skulle de vara annorlunda på din skolan än resten av Sverige?
Citera
2011-03-04, 16:13
Medlem
Jag har svårt för att förstå upplägget på din utbildning, jag får en känsla av att antingen har inte skolan följt gällande regelverk eller så har du missförstått någonting.

Har du haft praktik eller har du haft anställning på företag under 4 dagar i veckan? Har du varit anställd ska du ha lärlingstimmar för det, men då har jag svårt att se hur du ska kunna få komplett utbildning från gymnasiet. Har du haft praktik, dvs APU, så skall du genomföra lärlingsutbildningen efter det är min gissning. APU är inte lärlingstid, lärlingstid är inte APU.
Citera
2011-03-04, 23:12
Medlem
Sodastekarns avatar
Såhär har jag, och dom i min klass och andra klasser runt omkring förstått det. Har frågat runt efter jag läst vad ni skrivit pga att jag blev osäker när ni skriver att det inte dras av som "riktiga" lärlingstimmar. Alla jag har pratat med som går på samma skola säger att det är som jag säger, låter väldigt konstigt att alla ska ha missuppfattat det.

Jag pratade med en anställd på firman som jag har praktik hos och förklarade läget och det jag fick till svar var "Driver du, halva lärlingstiden gör man ju i skolan?" Med andra ord fick han också räkna bort sina praktik timmar på sin lärlingstid. Om företaget man har praktik hos har något slags avtal med byggnads så ska man få räkna bort, och företaget jag har praktik hos har detta avtal.

Skolan ska skicka in papper till Byggnads, underskrivna från min handledare, min mentor och mig själv då jag är 18+ som intygar att jag har praktik hos dom. Vilket jag har haft i snart 3år. Den tiden jag har haft praktik hos dom SKA jag få räkna bort från mina lärlingstimmar. Men skolan har inte ordnat med några papper.

Jag ska in till skolan på måndag och prata med rektorn om det här, och efter det ska jag direkt hem till datorn och uppdatera här och förklara för er så ni förstår.
Citera
2011-03-04, 23:23
Medlem
Sodastekarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4parn
gäller samma för mig.. fick inte heller dra av timmar från praktiken när jag gick energi programmet inriktning sanitet och vvs. 3800 nyligen avklarat bara provet kvar
Hur menar du? Menar du att pappren inte var ordnade så du inte fick ta med timmar eller som dom andra säger?
Citera
2011-03-04, 23:25
Medlem
Jag är inte helt säker på om du kan lita på att rektorn har full koll på detta. Men visst fråga hur det är tänkt.

Jag konstaterar bara bistert att just praktiska utbildningar har fått mycket allvarliga påpekanden från skolverket sista åren. Det ämne som har varit uppe oftast är just APU och hanteringen av den delen i utbildningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in