2011-03-04, 12:48
Medlem
Hallå och välkommen till den besatta hårddisken.

Har ett stort problem som jag undrar om det finns någon datorkunnig person som kan hjälpa mig med.

Jag har en gammal Maxtor DiamondMax 200gb PATA 133 IDE disk som verkar ha ett eget liv.

Jag har en massa saker på den disken jag helst vill komma åt. Jag har testat att haft disken kopplad internt, via usb kabel, i flera datorer och det utan resultat. Men nu till det roliga, jag kan koppla disken till teven via usb kabel och se allt på disken. Kan se filmer, bilder ja allt.

Kopplar jag den till datorn så syns den inte i utforskaren men får upp en skylt som säger att jag måste formatera. Jag trycker på formatera och datorn säger, windows kan inte formatera disken.

Vet någon om det finns nått program för att fixa detta problem?

Skulle vara evigt tacksam för hjälp.
Citera
2011-03-04, 13:00
Medlem
Ducken11s avatar
Programmet du söker heter 'GetDataBack' och finnes i de flesta torrentnätverken

Säkerhetskopiera de du vill behålla från disken med hjälp av programmet och sen kastar du ut hårddisken genom fönstret från högsta våningen.
Citera
2011-03-04, 13:34
Medlem
Tack för tipset men det funkade inte. Får upp error sektor 0 hela tiden. Det programmet kunde heller inte läsa disken.
Citera
2011-03-04, 14:00
Medlem
Twofishs avatar
Prova Partition table doctor och reparera partitions tabellen på disken
Citera
2011-03-04, 14:31
Medlem
Partition table doctor var ett skrämmande program. Enligt det så var det fel på min c: och ville formatera den. Programmet hittade inte Maxtor disken heller. Tack ändå för tipset.
Citera
2011-03-04, 14:53
Medlem
Twofishs avatar
Linux kanske inte är lika känsligt som Windows

Du kanske kan prova att boota med en livecd och montera disken?
Om det går är det bara att kopiera över all data sen.

Värt ett försök i alla fall
Citera
2011-03-04, 15:10
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Linux kanske inte är lika känsligt som Windows

Du kanske kan prova att boota med en livecd och montera disken?
Om det går är det bara att kopiera över all data sen.

Värt ett försök i alla fall

Detta låter som ett bra alternativ.

Kan du se disken i datorhanteraren (Computer Management på engelskt windows 7)?

Du kan skriva chkdsk i cmd, men det innebär ju att din hårddisk kommer börja jobba lite och det kan leda till att den går sönder.
Senast redigerad av Elektricitet 2011-03-04 kl. 15:13.
Citera
2011-03-05, 00:37
Medlem
Jag ser disken i utforskaren men som en raw-disk som behöver formateras. Likaså i diskhandteraren. Ska tillägga att denna disk enbart är en lagringsdisk, inget operativ på den. Det jag tycker är så himla skumt är att teven kan läsa disken via usb, hur kommer det sig att jag kan titta på filmerna och se alla filerna när jag har den i teven? Jag blir verkligen förvirrad.
Citera
2011-03-05, 00:45
Medlem
Känner inte till Livecd, det är något jag i så fall måste plugga på. Om du har möjlighet att förklara närmare vad det är jag ska göra med livecd.
Citera
2011-03-05, 14:35
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9NeverNuts9
Känner inte till Livecd, det är något jag i så fall måste plugga på. Om du har möjlighet att förklara närmare vad det är jag ska göra med livecd.

inte för jag använt det och vet exakt hur det funkar men finns linux som man kan bränna på CDR eller DVDR och köra det live ifrån skivan för använda "linux" temporärt, det han menar är att du kör det, sen kopierar du över allt du vill ha på din gamla HD och kopiear det till en nyare dHDD
Citera
2011-03-06, 15:12
Medlem
Aah ok ska prova det.
Citera
2011-03-06, 21:57
Medlem
Tack så jättemycket alla som försökt hjälpa mig. Jag kunde rädda all min data med livecd linux.
Grymt tack alla!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in