• 1
  • 2
2004-09-05, 19:34
Medlem
kaytees avatar
Det är vad jag behöver. Ska försöka guida min bror till installation via telefon.
Har sökt här och på google och hittade den här: http://bredband.webtechnord.com/doc/...kom_igang3.pdf
den ser enkel ut, men jag förstår inte riktigt.
Någon som vet var det finns en guide typ så "installerar du bredband, för riktiga idioter" alt. har lust att förklara det i några enkla steg ung. så som man skulle förklara för en femåring...
Citera
2004-09-05, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaytee
Det är vad jag behöver. Ska försöka guida min bror till installation via telefon.
Har sökt här och på google och hittade den här: http://bredband.webtechnord.com/doc/...kom_igang3.pdf
den ser enkel ut, men jag förstår inte riktigt.
Någon som vet var det finns en guide typ så "installerar du bredband, för riktiga idioter" alt. har lust att förklara det i några enkla steg ung. så som man skulle förklara för en femåring...
Är det ADSL du menar?
Citera
2004-09-05, 19:42
Medlem
kaytees avatar
bredband 250, vet inte riktigt vad det är...

edit: ja, det är adsl
Citera
2004-09-05, 19:43
Medlem
kaytees avatar
behöver man ställla in ipadresser och annat skräp? han kommer inte in på inloggningssidan, eller, han säger att det går var 30-40:e gång.
Citera
2004-09-05, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaytee
behöver man ställla in ipadresser och annat skräp? han kommer inte in på inloggningssidan, eller, han säger att det går var 30-40:e gång.
Brukar vara login1.telia.com som anges som startsida.Kolla även att använd proxyserver inte är ibockat i nätverksinställningarna.Ibland funkar det att frigöra och förnya IP adressen men den tilldelas automatiskt.
Citera
2004-09-05, 20:01
Medlem
kaytees avatar
Ska kika på detta. Ska använda idiotguiden jag hittade på telias sida, http://www.telia.se/pw/privat/guide....1.1.1.4+Win+XP

edit: har provat det nu och skiten vägrar starta. han får ringa supporten imorgon som en vanlig dödlig.
Citera
2004-09-05, 21:00
Medlem
crippas avatar
Om man använder den medföljande skivan och följer instruktionerna går det klockrent!
Citera
2004-09-05, 21:18
Bannlyst
kan de ens gå fel me telia skräpband?
Citera
2004-09-05, 21:55
Medlem
loginsida: 10.0.0.6/sd/init <- brukar funka om inte login1.telia.com funkar
Citera
2004-09-06, 07:05
Medlem
crippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbonow
kan de ens gå fel me telia skräpband?

Sluta tramsa!

Jag har flyttat från ett hus med Bredbandsbolagets LAN 10/!0 till ett ställe där det endast gick att få Telia Adsl 8/1.

Det fungerar UTMÄRKT!

Har inget att klaga på. Det är stabilt och supporten är tillmötegående. Kan alltså jämföra med tidigare uppkopling och vänner med Bredbandsbolagets Adsl. Ingen skillnad.
Citera
2004-09-06, 07:57
Medlem
SweTechs avatar
1. ta bort temp internet filer via kontrollpanelen medans IE är stängd.
2. ställ startsidan till 10.0.0.6/sd/init
3. kolla så det inte är en proxy inlagd under /anslutningar/lan inställningar
4. testa att ta ner ev brandvägg
5. har du en korrekt ip adress.. har du en 169 så har du ingen kontakt med dhcp servern, prova med att starta om och att bryta kontakterna mellan modem, filter och jack. Får du en ip adress då ska du köra punkt ett igen.
Citera
2004-09-06, 11:39
Medlem
OM ATT PROGRAM-INSTALLERA TELIA:s ADSL.

I den program-installations instruktionsbok för Telias ADSL som brukar medfölja abonnemanget, handlar det om att dels ställa in i OS:et, med nätverket, dels i webbläsaren. Å så i Outlook om man vill har sånt.

Och för någon av dessa -jag har här inte tillgång till boken- finns det; i alla fall in min bok från årgång 2000, om att man skall kryssa för proxyserver.

-Och alltså det skall man INTE göra.
..i alla fall inte i mitt fall; som jag gjorde, med att jag -under 1 och ½ ÅÅÅR- inte hade tillgång till ADSL-anslutningen ...som jag betalade för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in