2011-03-04, 09:31
Medlem
PvtRalles avatar
Tja!

Min basförstärkare ger ifrån sig ett högt, skrapande ljud när jag sätter igång den. Jag har testat att sänka alla reglage till minimum, även ljudet, men det skrapar likt förbannat ändå.
Någon som vet vad som kan vara felet? Är det bortom all räddning?
Kanske värt att tillägga är att det är en 15 wattare som det står ''SX'' på med en ca 5 cm hög plastbricka.

Tack på förhand //PvtRalle
Citera
2011-03-04, 09:57
Medlem
FittLisas avatar
Det vanligaste felet när det är skrapande ljud är att det har skett en oxidering på kontakter till reglagen. Gamla hustak av koppar är ju inte gröna även om det är en syn vi har vant oss vid. Nu verkar inte just detta vara ditt problem då det hörs oljud även när volymen är nerdragen.

Jag vet inte riktigt. Först och främst uteslutningsmetoden. Funkar din bas felfritt med en annan förstärkare? Funkar din förstärkare felfritt med en annan bas? En annan kabel från förstärkare till bas. Därefter skulle leta efter oxidering på andra ställen. Högtalarnas kontakter. Är det dålig kontakt? Rucka lite på sladdar och trådar för att höra om det blir sprakande missljud. Är det en rörförstärkare? Kontrollera att rör sitter som de ska och att dess stift är rena. Jordning? Koppla loss kontakter till själva baselemntet och koppla till en annan förstärkares baselement. Låter det bra? Då är ditt element/högtalare trasigt. (givetvis gör du denna bypasskoppling till ett högtalarelement som klarar av samma effekt, 15w är dock ganska lågt)

Annars kan det ju vara vad som helst. Någon resistor som är kass eller lödning till någon kontakt (till bas). Dra åt muttern vid basens kontakt. Ge förstärkaren en smäll när den är påslagen. Hörs det olujud? Då är det nog en lödning som halvsläppt.

Har tyvärr inget riktigt svar på vad som exakt är problemet.
Senast redigerad av FittLisa 2011-03-04 kl. 10:07.
Citera
2011-03-06, 08:55
Medlem
PvtRalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Det vanligaste felet när det är skrapande ljud är att det har skett en oxidering på kontakter till reglagen. Gamla hustak av koppar är ju inte gröna även om det är en syn vi har vant oss vid. Nu verkar inte just detta vara ditt problem då det hörs oljud även när volymen är nerdragen.

Jag vet inte riktigt. Först och främst uteslutningsmetoden. Funkar din bas felfritt med en annan förstärkare? Funkar din förstärkare felfritt med en annan bas? En annan kabel från förstärkare till bas. Därefter skulle leta efter oxidering på andra ställen. Högtalarnas kontakter. Är det dålig kontakt? Rucka lite på sladdar och trådar för att höra om det blir sprakande missljud. Är det en rörförstärkare? Kontrollera att rör sitter som de ska och att dess stift är rena. Jordning? Koppla loss kontakter till själva baselemntet och koppla till en annan förstärkares baselement. Låter det bra? Då är ditt element/högtalare trasigt. (givetvis gör du denna bypasskoppling till ett högtalarelement som klarar av samma effekt, 15w är dock ganska lågt)

Annars kan det ju vara vad som helst. Någon resistor som är kass eller lödning till någon kontakt (till bas). Dra åt muttern vid basens kontakt. Ge förstärkaren en smäll när den är påslagen. Hörs det olujud? Då är det nog en lödning som halvsläppt.

Har tyvärr inget riktigt svar på vad som exakt är problemet.

Jag har nog i stort sett testat allt det där och fått hjälp av farsan som förstår sig på elektronik bättre än vad jag gör, vi kan i vilket fall inte få reda på den igen. Den bara skrapar och låter som ett litet helvete när man sätter på den.
Jag tror det lutar mot att köpa en ny förstärkare faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in