Hade det varit möjligt att att skapa ett alternativt internet som är helt oberoende av internetoperatörer? Där informationen bara går via användarna? Jag tänker mig ett trådlöst nätverk där man skickar filer mellan varandra. Uppenbarligen är det helt omöjligt att skicka en fil från en plats i världen till en annan som ligger långt bort, tex från Sverige till Spanien, räckvidden är inte tillräckligt bra idag. Men om man hade vidarebefodrat filen genom andra användare, hade det kunnat gå? Låt oss säga att man vill skicka en fil till en snubbe i Göteborg till en snubbe i Stockholm. Man sitter i sin lägenhet och skickar iväg filen, utanför går någon förbi med sin bärbara dator och fångar upp den, denne går förbi centralstationen, där hoppar filen över till en passagerare som sitter på tåget och där åker den ända fram till Stockholm för att sedan hoppa över till en cyklande tjej med sin bärbara dator på pakethållaren som sedan cyklar förbi snubben som skulle ha filen från början. Hade ett sånt här kurirsystem fungerat?
Om det är 47 mil från Göteborg till Stockholm och en laptop har en räckvidd på 100 m och det sitter 4700 personer med en varsin sådan 100 m från varandra. Hur långt tid att det tagit att skicka en 100 mb fil från snubben i Göteborg till snubben i Stockholm.
Vad jag vill få fram är om det kommer vara möjligt att skapa ett gigantiskt globalt trådlöst nätverk fritt från censur och övervakning?