2011-03-04, 00:06
Medlem
Buckshootas avatar
Hejsan.
Ska hjälpa en bekant med formatering, men undrar om en 1GB ska palla Windows 7 Home 32bitar eller måste man köra Starter på denna? Har letat men vill kunna få en bekfrätelse om att 1 GB (?) ska palla Home eller inte, verkar inte tro det men inte jag som köpte datorn.
Citera
2011-03-04, 00:14
Medlem
closecuts avatar
Här hittar du minimikraven:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...m-requirements
Citera
2011-03-04, 00:19
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
Här hittar du minimikraven:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...m-requirements

Fortfarande har jag läst den, Windows 7 Starter ska man ha 1GB. Windows 7 Home Editonen 32 Bit kan man ha 32-bit på den, den sida säger inte svaret. Den säger minikravet men inte till vilka versioner av Win 7.
Citera
2011-03-04, 00:20
Medlem
sommarlovs avatar
Har provat Win7 Ultimate med 1Gb, inga problem.
Men så fort du kör hungriga program är det bra att ha mera minne.
Det är inte bara Windows som ska köras...
Citera
2011-03-04, 00:23
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har provat Win7 Ultimate med 1Gb, inga problem.
Men så fort du kör hungriga program är det bra att ha mera minne.
Det är inte bara Windows som ska köras...

Så vad rekommenderar du? Personen kommer surfa, kolla DVDrip filmer på VLC och skriva lite på Word.
Citera
2011-03-04, 00:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Så vad rekommenderar du? Personen kommer surfa, kolla DVDrip filmer på VLC och skriva lite på Word.

Då räcker faktiskt 1Gb, så länge ni håller er till 32 bitar.
Citera
2011-03-04, 03:30
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Fortfarande har jag läst den, Windows 7 Starter ska man ha 1GB. Windows 7 Home Editonen 32 Bit kan man ha 32-bit på den, den sida säger inte svaret. Den säger minikravet men inte till vilka versioner av Win 7.

Om du inte i första inlägget berättar att du läst microsofts lägsta rekommenderade hårdvarukrav, så kan du inte säga "Fortfarande har jag läst den" eftersom jag isåfall omöjligt kan veta det.

Minimikravet gäller naturligtvis för att få ingångsversionen (Starter) att fungera hyggligt. Vill du köra Home Premium som lägger på Aero-gränssnittet, mediacenter och möjlighet att köra 64bit så får du uppgradera lite.

Titta här då: http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7#Versioner där har du skillnaden på olika editions.

För övrigt är ditt angivande av minnesstorleken till absolut NOLL hjälp. du måste ju uppnå övriga minimikrav, och utan att veta vad hårdvaran i övrigt består av kan ingen säga säkert att det kommer att funka.

Jag GARANTERAR tillexempel att en P3-500 inte kommer kunna köra Windows7 TROTS att den kanske har 4gb minne.
Citera
2011-03-04, 03:45
Medlem
Chemical-Xs avatar
Citat:

Det är minimikraven för SAMTLIGA utgåvor i 32 som 64bit. (starter, basic, premium, professional, ultimate och enterprise). Det är funktioner och begränsningarna som skiljer de olika utgåvorna åt. En del funktioner kan tydligen också stängas av beroende på systemets maskinvara i övrigt.
1 GB RAM räcker alltså för att köra alla Win7 32-bit utgåvor.

Starter säljs dessutom endast som OEM-licens, så det vore ganska dumt o inte kunna uppgradera från skiten om man köper en netbookdator med bara 1gb minne med Starter installerat. Seg(-are) lär det nog gå dock, av uppenbara själ.
Citera
2011-03-04, 06:13
Medlem
Jag skulle undvika starter.

Speciellt om det är en bärbar eller netbook. Dom vill man förr eller senare kunna koppla en skärm eller TV. Microsoft har begränsat så att man bara kan ha samma låga upplösning och bild trots att grafikkort klarar mycket mer. Jag höll på att bli gallen i 10 sekunder innan jag kom ihåg att jag läst att det inte var grafikkortet utan Win 7 starter som var felet. Hjälpte INTE att ta bort Microsofts drivrutiner och istället använda krets eller dator tillverkarens drivrutiner.

Det är dumt att begränsa sig i onödan.
Senast redigerad av panpo98 2011-03-04 kl. 06:20.
Citera
2011-03-04, 14:52
Medlem
Buckshootas avatar
Får tacka för alla svar och inseende inom denna fråga, valde en 32 bit på Home Premium. Ursäktar missförståelse mellan övriga inlägg även där jag trodde att 1GB pallade bara Starter och inte Windows 7 övriga utgåvor, men den saken är klar för mig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in