• 1
  • 2
2011-03-04, 21:30
Medlem
Stolarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexusi
Dessutom så blev religionerna till för att skänka oss fred och vägledning från gud (ja jag tror att vissa texter har kommit från gud genom uppenbarelser till vissa profeter, tex jesus)
Jag tror mer att de vill få det att se så ut. Nåra gubbar som skrev en godnattsaga i vinstsyfte, och när de inte gick så bra skickade de ut de efterblivna som gått med, i ett skräcktåg av mord och plundring för att skrämma andra att gå med.

Uppenbarelser och uppenbarelser.. Schizofrena vars medvetanden skriver lappar till varandra
Nej men jag tror på dem när jag får en.
Senast redigerad av Stolarn 2011-03-04 kl. 22:07.
Citera
2011-03-05, 04:28
Medlem
Alexusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolarn
Jag tror mer att de vill få det att se så ut. Nåra gubbar som skrev en godnattsaga i vinstsyfte, och när de inte gick så bra skickade de ut de efterblivna som gått med, i ett skräcktåg av mord och plundring för att skrämma andra att gå med.

Uppenbarelser och uppenbarelser.. Schizofrena vars medvetanden skriver lappar till varandra
Nej men jag tror på dem när jag får en.

Läs om religionerna och dess böcker så förstår du sen vad jag menar.

P.S De enda som fick andra att gå med genom krig var muslimerna. Mohammed och hans folk!
Senast redigerad av Alexusi 2011-03-05 kl. 04:32.
Citera
2011-03-05, 23:16
Medlem
Stolarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexusi
Läs om religionerna och dess böcker så förstår du sen vad jag menar.

P.S De enda som fick andra att gå med genom krig var muslimerna. Mohammed och hans folk!
Kommer nog aldrig läsa en religiös bok i hela mitt liv och vinklade versioner om religionerna har jag fått så det räcker under hela min skolgång
Var inte meningen att kritisera din tro, kände mig bara tvungen att lämna en åsikt

PS, Hört talas om kristna korståg?
Citera
2011-03-06, 23:51
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmAnybody
Söker en passande "-ism" för min typ av "tro". Kommer att beskriva vad jag tror nedan och så hoppas jag någon eller flera utav er kan ge mig en lämplig "-ism".
Skulle uppskatta det enormt, då att veta ett begrepp för det man står för vore skönt!
  • Jag tror inte på Gud, man jag kan inte heller bevisa att han inte finns. Dock är gud som fenomen och som tanke en positiv sak (i de flesta fallen), som skänker människor en bra tillvaro och trygghet.
  • Jag "tror på människan" och ser vårt medvetande som något nästintill sublimt; våra tankar kan exempelvis existera utan materia eller energi, dock krävs materia (hjärnan) för att tänka själva tanken. Därmed finns oändligt med tankar, fast alla är inte tänkta... än. Något flummigt, men försöker beskriva hur jag resonerar.
  • Ser ändock människan som ett djur, men som har utvecklats till något fascinerande; ett djur med empati, medvetenhet och moral.
  • Jag tror på kunskap och vetenskap, men att man ändock aldrig kan vara helt säker.
  • Världen är till viss del ödesbestämd. Big Bang exploderade på ett visst sätt som fick alla partiklar och all energi att röra sig åt specifika håll och med specifik hastighet, vilket gör att livet och världen/universum på sätt och viss är bestämt. Dock finns en slumpmässighet inom kvantfysiken, som itne får glömmas.
  • Jag tror även att alla människor agerar på egoism. Vi kan hjälpa andra och vara generösa, för att själva må bra utav det.
  • Jag tror på människors lika värde.

Detta var vad jag kom på för stunden; jag hoppas det ger er en något så när uppfattning om vad jag tror.
Så vad tror ni? Kan allt detta sammanfattas i en "-ism" eller åtminstone mina huvudidéer?

Tack på förhand!

lutar lite åt darwinism utifrån din syn på människan; "som ett djur som har utvecklats"... förövrigt bör påpekas att du nämner en del saker som uppfattas som pragmatism, utifrån din syn på människans påverkan gällande sig själv och andra varelser. så det svävar mellan två helt skilda "tro" och det är upp till dig själv å se vilken som passar dig bäst.
Citera
2011-03-07, 00:00
Medlem
Du är Humanist. http://www.humanisterna.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem