• 1
  • 2
2011-03-03, 22:58
Medlem
Tänkte det börjar bli dags att skaffa bössa. Har haft jägarexamen nu i flera år men inte kommit i gång med jakten än
Hur som helst är grymt sugen på lite smygjakt på rådjur men har begränsad budget. Så vad är det bästa typ "blocket fundet" om jag har 10.000-12.000 och vill ha en studsare och kikarsikte med så bra precision som möjligt? Vad skulle ni leta efter?

inser att 222.a är förmodligen bösta kalibern. men kom gärna med förslag på även 30-06 eller 308, kan leva med att det blir lite köttförstörelse då man kan få för sig att jaga lite älg också. även om det verkar lite tråkigt
Citera
2011-03-03, 23:11
Medlem
Memnoks avatar
Kör en klass ett-studsare så att du kan jaga annat än rådjur med den.

Köp en husqvarna eller valfri annan m98-bössa för ca 2000 spänn.

Lägg resten av pengarna på optik.
Citera
2011-03-04, 07:49
Medlem
Kalasarnes avatar
Köp dig en Brno Zg47 30-06. finfin bössa imo
Citera
2011-03-04, 09:24
Medlem
Gyttorps avatar
Ja köpa en dyr bössa och sen köpa skit optik och fästen är tyvärr ganska vanligt. bättre att köppa en bättre begangnad bössa och lägga pengarna på bra optik och fästen. Sen är ju 6,5x55 en fin kaliber också
Citera
2011-03-04, 12:19
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasarne
Köp dig en Brno Zg47 30-06. finfin bössa imo

Absolut!

Även Brno ZKK 600/601 ligger lågt i pris med tanke på kvallite. (Allra bäst om dom är tillverkade före -75.)

Annars äldre TIKKA, också mycket bössa för lite pengar.

edit:

Här kan det säkert finnas något.

http://www.torsbohandels.com/vapen/lager
Senast redigerad av Fettsprutan 2011-03-04 kl. 12:24.
Citera
2011-03-04, 13:03
Medlem
Köp ett modifierat gevär m/96, generellt sätt bästa budgetstudsaren. Bössan bör kosta 1000 kr eller mindre utan optik. Med bra optik på redan så borde den inte kosta mer än 2000-2500.
Köp sedan tusen övningspilar för 5 000 spänn och lägg resten av pengarna på käk till rådjuren nu i vinter.
Citera
2011-03-04, 15:43
Medlem
Gyttorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Köp ett modifierat gevär m/96, generellt sätt bästa budgetstudsaren. Bössan bör kosta 1000 kr eller mindre utan optik. Med bra optik på redan så borde den inte kosta mer än 2000-2500.
Köp sedan tusen övningspilar för 5 000 spänn och lägg resten av pengarna på käk till rådjuren nu i vinter.

Nej för fan köp ingen gammal M/96. Det systemet är inte byggt för det trycket som det är i dagens jaktammunition och risken är stor att det havererar och slutstycket kommer flygandes tillsammans med heta krutgaser och annan skit. Sen kan man ju räkna ut resten själv.
Citera
2011-03-05, 07:06
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyttorp
Nej för fan köp ingen gammal M/96. Det systemet är inte byggt för det trycket som det är i dagens jaktammunition och risken är stor att det havererar och slutstycket kommer flygandes tillsammans med heta krutgaser och annan skit. Sen kan man ju räkna ut resten själv.

Helt riktigt konstruerades mod/94-96 i en tid då röksvagt krut var alldeles nytt och oprövat.
Dessa vapen är tänkta för ett max kammartryck på 2.900 Bar. 1941 höjdes maxtrycket till 3.100 Bar.

Modern ammunition har ett tryck på mellan 3.400 - 3.800 Bar.

10 - 20% övertryck kan tyckas lite, men det är vad som normalt annvänds vid sk. sprängskjutning, alltså när man provar om en vapenkonstruktion håller måttet.
Att annvända tex. 30-06 (finns i vapen som heter STIGA Älgen bla.) i en m/96 mekanism innebär alltså att man ligger på yttersta gränsen vad vapnet i fråga klarar, varje gång man skjuter, vilket det inte är tänkt för.
Att 96:an skulle explodera som en handgranat är dock inte riktigt, slutstycket fastnar först och då går det inte att ladda om.

Den vanligaste patronen i m/96 är av förklarliga skäl 6,5X55, och för den patronen har ammunitions tillverkarna sänkt tryckstandarden flera gånger dom senaste decennierna, just med tanke på att det finns mängder av dessa gamla vapen kvar. Det negativa med det sänkta trycket är att 6,5X55 inte längre klarar sig upp i kl. 1, men det är en annan historia.

Fabrikstillverkad 6,5X55 är alltså helt säker att avfyra i en 96:a liksom 9,3X57 som har max tryck på 3.000 Bar.
Citera
2011-03-05, 17:43
Medlem
Jag har en m/96 tillverkad 1903 som varit i privat ägo hela tiden. På 70-talet fick den ny stock och ny pipa annars är allt orginal. Jag har skjutit upp mot tusen skott med den utan problem och föregående ägare sköt 5 000 övningsskott (och ett par hundra jaktammo) med den utan problem innan dess är den brukad i okänd omfattning i 70 år.
Jag har aldrig sett eller hört om en enda m/96 som gått sönder av för högt tryck.

Min bössa med S&B övningsammo klarar kraven för klass 1 (förutom kultypen såklart).
Citera
2011-03-05, 21:35
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Jag har en m/96 tillverkad 1903 som varit i privat ägo hela tiden. På 70-talet fick den ny stock och ny pipa annars är allt orginal. Jag har skjutit upp mot tusen skott med den utan problem och föregående ägare sköt 5 000 övningsskott (och ett par hundra jaktammo) med den utan problem innan dess är den brukad i okänd omfattning i 70 år.
Jag har aldrig sett eller hört om en enda m/96 som gått sönder av för högt tryck.

Min bössa med S&B övningsammo klarar kraven för klass 1 (förutom kultypen såklart).

Låt mig först säga: Jag är med i klubben...

Började tävlingsskjuta med farfars hemvärns mauser i slutet på -60 talet, min fösta egna 96:a köpte jag -72 (CG 63), min första älg sköt jag med farfars Husqvarna m/46 (96 mekanism) i 9,3X57. Och när det var dags för egen älgstudsare blev det en likadan begagnad i 8X57IS.
Mitt första rådjur och hittills största vildsvin har jag fällt med en egenhändigt ombyggd 96:a i 6,5X55.
Har säkert passerat mer än ett tiotal m/96 i olika skepnader under åren, har tre kvar idag.
Under framförallt ban o fältskytte har jag avlossat mer än 10.000 patroner med olika 96 kloner (CG63/80/90), och skulle för mitt liv inte vilja vara utan minst en i vapenskåpet.

Men att oförbehållsamt rekommendera en m/96 som första vapen till en ny jägare skriver jag inte riktigt under på.

En Mauser m/94 (det vi i dagligt tal kallar 96:a) är inte färdigutvecklad, och har med dagens standard en bristande säkerhetsmarginal.
Det går inte komma runt det faktum att den är konstruerad/tillverkad för ett kammartryck, 10-20% lägre än vad som är normalt i dag.

Ofantliga mängder m/96 har byggts om till jaktvapen genom åren, Vapendepoten, STIGA, Värnamo vapen och många andra, har med högst varierande kunskap och teknik, och med mekanismer av i högsta grad okänt förflutet och skick förfärdigat jaktstudsare.
Bara Husqvarna har annvänt nya egentillverkade mekanismer, och då i kalibrar med moderat gastryck.

Att Sellier&Bellot ger höga hastigheter betvivlar jag inte, (förmodar att du skjutit över kronograf?).
Dom är ökända för sina höga tryck och har varit inblandade i stort sett alla vapensprängningar senaste åren. Jag skulle inte använda deras ammunition i en 96 mekanism. (Ärligt talat inte någon annan stans heller.)

Så till TS och andra, titta på något lite modernare, åtminstone ett vapen byggt på Mauser m/98 system, typ Brno, BSA eller Husqvarna 1600.
Eller äldre SAKO, TIKKA, Remington, Winchester....
Ja, finns hur många som helst, och med Sveriges oförskämt låga priser på begagnade vapen fås dom för en spottstyver.
Citera
2011-03-06, 00:06
Medlem
Ja det spelar väl egentligen ingen roll om man köper en husqvarna 1600, m/98 eller annan billig studsare egentligen. Det lär vara svårt att hitta en bössa som skjuter så dåligt att det skulle ha praktisk betydelse för en nybliven jägare (eller för den delen för normal jakt utom möjligen toppfågel för vilken jägare som helst).
Citera
2011-03-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlacket
Tänkte det börjar bli dags att skaffa bössa. Har haft jägarexamen nu i flera år men inte kommit i gång med jakten än
Hur som helst är grymt sugen på lite smygjakt på rådjur men har begränsad budget. Så vad är det bästa typ "blocket fundet" om jag har 10.000-12.000 och vill ha en studsare och kikarsikte med så bra precision som möjligt? Vad skulle ni leta efter?

inser att 222.a är förmodligen bösta kalibern. men kom gärna med förslag på även 30-06 eller 308, kan leva med att det blir lite köttförstörelse då man kan få för sig att jaga lite älg också. även om det verkar lite tråkigt

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kör en klass ett-studsare så att du kan jaga annat än rådjur med den.

Köp en husqvarna eller valfri annan m98-bössa för ca 2000 spänn.

Lägg resten av pengarna på optik.
Precis, gör som jag. Köp en Hva 1640 i 9,3x62 lämna in den för plastbäddning och lägg dom pengar som är kvar på optik och fästen, jag betalade 500 för bössan och lade 15k kr på optik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in