Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Jag har en m/96 tillverkad 1903 som varit i privat ägo hela tiden. På 70-talet fick den ny stock och ny pipa annars är allt orginal. Jag har skjutit upp mot tusen skott med den utan problem och föregående ägare sköt 5 000 övningsskott (och ett par hundra jaktammo) med den utan problem innan dess är den brukad i okänd omfattning i 70 år.
Jag har aldrig sett eller hört om en enda m/96 som gått sönder av för högt tryck.
Min bössa med S&B övningsammo klarar kraven för klass 1 (förutom kultypen såklart).
Låt mig först säga: Jag är med i klubben...
Började tävlingsskjuta med farfars hemvärns mauser i slutet på -60 talet, min fösta egna 96:a köpte jag -72 (CG 63), min första älg sköt jag med farfars Husqvarna m/46 (96 mekanism) i 9,3X57. Och när det var dags för egen älgstudsare blev det en likadan begagnad i 8X57IS.
Mitt första rådjur och hittills största vildsvin har jag fällt med en egenhändigt ombyggd 96:a i 6,5X55.
Har säkert passerat mer än ett tiotal m/96 i olika skepnader under åren, har tre kvar idag.
Under framförallt ban o fältskytte har jag avlossat mer än 10.000 patroner med olika 96 kloner (CG63/80/90), och skulle för mitt liv inte vilja vara utan minst en i vapenskåpet.
Men att oförbehållsamt rekommendera en m/96 som första vapen till en ny jägare skriver jag inte riktigt under på.
En Mauser m/94 (det vi i dagligt tal kallar 96:a) är inte färdigutvecklad, och har med dagens standard en bristande säkerhetsmarginal.
Det går inte komma runt det faktum att den är konstruerad/tillverkad för ett kammartryck, 10-20% lägre än vad som är normalt i dag.
Ofantliga mängder m/96 har byggts om till jaktvapen genom åren, Vapendepoten, STIGA, Värnamo vapen och många andra, har med högst varierande kunskap och teknik, och med mekanismer av i högsta grad okänt förflutet och skick förfärdigat jaktstudsare.
Bara Husqvarna har annvänt nya egentillverkade mekanismer, och då i kalibrar med moderat gastryck.
Att Sellier&Bellot ger höga hastigheter betvivlar jag inte, (förmodar att du skjutit över kronograf?).
Dom är ökända för sina höga tryck och har varit inblandade i stort sett alla vapensprängningar senaste åren. Jag skulle inte använda deras ammunition i en 96 mekanism. (Ärligt talat inte någon annan stans heller.)
Så till TS och andra, titta på något lite modernare, åtminstone ett vapen byggt på Mauser m/98 system, typ Brno, BSA eller Husqvarna 1600.
Eller äldre SAKO, TIKKA, Remington, Winchester....
Ja, finns hur många som helst, och med Sveriges oförskämt låga priser på begagnade vapen fås dom för en spottstyver.