2019-09-05, 17:43
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Vet inte alla förutsättningar, men om det inte är ett problem borde väl det enklaste vara att skicka ett koncernbidrag? Eller tänker jag fel?

Jag äger företagen helt separat, så det är ingen koncern.

Behövs någon sorts finans-tillstånd för att köpa fakturor?
Citera
2019-09-09, 07:06
Medlem
Vad är det jag ska söka eller leta efter om jag vill ha på så sätt att en person eller företag, helt sköter min personliga och mitt enskilda företags (det jag tror att det kommer att bli) ekonomi, hjälper med att betala skatt, samt ger övrig hjälp och råd kring företags ekonomi och så vidare?
Det är eftersom jag har haft bra lycka och framgång med något som tidigare var en hobby, men jag är helt outbildad när det gäller företagande, och har ej tid att försöka lära mig det här än.

Jag undrar också hur det funkar med mellanrum och inkomst innan en hobby behöver betala skatt. Samma sak jag gör nu tjänar nu mycket mer pengar än det gjorde i 2017, men tidigare då la jag inte åt pengar åt sidan med tanke att betala skatt, eftersom den mängden var mindre. Kommer jag då behöva betala extra i skatt på dessa, eller betala någon slags förseningsavgift?
Citera
2019-09-09, 07:23
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 622
Vad är det jag ska söka eller leta efter om jag vill ha på så sätt att en person eller företag, helt sköter min personliga och mitt enskilda företags (det jag tror att det kommer att bli) ekonomi, hjälper med att betala skatt, samt ger övrig hjälp och råd kring företags ekonomi och så vidare?
Det är eftersom jag har haft bra lycka och framgång med något som tidigare var en hobby, men jag är helt outbildad när det gäller företagande, och har ej tid att försöka lära mig det här än.
Det du är ute efter är utan tvekan en redovisningskonsult hos en redovisningsbyrå. Leta upp en i närheten som har bra pris och lagom storlek.
Citera
2019-09-09, 07:35
Medlem
Citat:
Det du är ute efter är utan tvekan en redovisningskonsult hos en redovisningsbyrå. Leta upp en i närheten som har bra pris och lagom storlek.
Tack, redovisningskonsult ser ut att vara precis vad jag tänkte på. Är det viktigt att dom är i närheten? Är det vanligt att man måste gå till en redovisningsbyrå ofta eller funkar distans? Är det något specifikt jag bör kolla på eller leta efter på en redovisningsbyrå? Är i Stockholm.
Citera
2019-09-09, 08:19
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Tack, redovisningskonsult ser ut att vara precis vad jag tänkte på. Är det viktigt att dom är i närheten? Är det vanligt att man måste gå till en redovisningsbyrå ofta eller funkar distans? Är det något specifikt jag bör kolla på eller leta efter på en redovisningsbyrå? Är i Stockholm.
Nej, det är inte viktigt. Det kan vara praktiskt men inte viktigt. Om du känner någon som du sysslar med det är det nog enklast att gå den vägen. Eller om du känner andra som har en redovisningsbyrå så fråga dem om tips. I Stockholm finns det ett gott utbud.
Citera
2019-09-12, 11:43
Medlem
Hej! Jag behöver hjälp med en uppgift i REDII. Har suttit i timmar men är har verkligen kört fast! Det är fråga c jag inte lyckas få rätt på. Mina svar på de andra frågorna skickar jag med. Vore sååå tacksam för lite vägledning!

Fabrikör Ek har i många år tillverkat och sålt trädgårdsmöbler av många olika typer. Hon ska nu göra en självkostnadskalkyl för det kommande året, som hon förutser ska bli ett normalår vad gäller tillverkning vid fabriken. Förra året var ett bra år med ett 95-procentigt kapacitetsutnyttjande(definierat i volym). Ett normalår innebär däremot ett 90- procentigt kapacitetsutnyttjande. Förra årets kostnader framgår av nedanstående uppställning:

Direkta rörliga kostnader Fjolåret
Material (totalt) 770000 kr
Lön (totalt) 849000 kr
Indirekta kostnader
Materialomkostnader (fasta) 350000 kr
Tillverkningsomkostnader (rörliga) 630000 kr
Tillverkningsomkostnader (fasta) 850000 kr
Affärsomkostnader (fasta) 750000 kr

Direkta rörliga kostnader Kommande år
Material (totalt) 729473,6842 kr
Lön (totalt) 804315,7895 kr
Indirekta kostnader
Tillverkningsomkostnader (rörliga) 596842,1053 kr

Fördelningsbas för materialomkostnader är direkt material, för tillverkningsomkostnader direkt lön och för affärsomkostnader tillverkningskostnad. I sortimentet ingår bl.a. bordet Diplomat. Till detta bord åtgår material för 420 kr/st. Dess rörliga lönekostnad är 650 kr/st. Fabrikör EK bedömmer att såväl priser som löner kommer att vara oförändrade under nästa år. Totalkostnaderna påverkas dock av det ändrade kapacitetsutnyttjandet. I den högra kollumnen ovan kan du testa dina beräkningar av totalkostnaderna för kommande år. Dessa svar är dock frivilliga och påverkar inte om inlämningsuppgiften godkänns eller ej.

Beräkna och besvara uppgifterna a) till c):
a) Självkostnaden för bordet Diplomat (givet ett normalår
(Svara med beloppet i kr/st. 2990,38 kr/st

b) Försäljningspris för Diplomat givet ett krav på vinstmarginal på 40%
(Svara med beloppet i kr/st) 4982,966 kr/st

c) Ett norskt företag erbjuder sig att tillverka och leverera detta bord till fabriken. Under förutsättning att fabrikör Ek köper exakt 100 bord, begär det norska företaget 1 100 kr per bord. Detta är en engångsaffär! De norska borden antas kunna säljas till samma pris som de egentillverkade och frigjord kapacitet i fabriken kan ej användas till någon annan produktion. Hur påverkas företagets resultat om man accepterar det norska företagets offert?
c) Beräkna resultatändringen (före skatt)
(Svara med beloppet i kr och använd minustecken om resultatet minskar)

Vägledning (c):
* Företagets intäkter påverkas inte av Norgeaffären.
* Beräkna kostnaden för att köpa (och sälja) borden.
* Beräkna hur mycket företagets tillverkningskostnader minskar om man
minskar tillverkningsvolymen.

Snälla hjälp!
Citera
2019-09-12, 15:20
Medlem
Citat:
Nej, det är inte viktigt. Det kan vara praktiskt men inte viktigt. Om du känner någon som du sysslar med det är det nog enklast att gå den vägen. Eller om du känner andra som har en redovisningsbyrå så fråga dem om tips. I Stockholm finns det ett gott utbud.

Nej, känner ingen, och inte ens att jag känner någon som känner någon annan.
Är så konstigt, har skrivit till fler än tio olika byråer/konsulter jag hittar med google, men bara några svarade och det var med ett nej. Letar jag efter fel sak? Vad är det dom andra har i sverige/stockholm som tjänar pengar enbart genom internet/paypal (typ youtube eller twitch) och så vidare som sköter deras ekonomi&skatt betalande?
Någon som kan rekommendera något?
Citera
2019-09-12, 15:23
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Nej, känner ingen, och inte ens att jag känner någon som känner någon annan.
Är så konstigt, har skrivit till fler än tio olika byråer/konsulter jag hittar med google, men bara några svarade och det var med ett nej. Letar jag efter fel sak? Vad är det dom andra har i sverige/stockholm som tjänar pengar enbart genom internet/paypal (typ youtube eller twitch) och så vidare som sköter deras ekonomi&skatt betalande?
Någon som kan rekommendera något?
Det kan vara så att ingen har erfarenhet av sådant. Eventuellt skulle vi kunna lära oss men vi har inte så många sådana kunder i dagsläget. Och det känns lite fult att rekommendera sin egen byrå.
Citera
2019-09-12, 18:15
Medlem
Någon som kan ge den ett försök? Sitter också fast

Citat:
Ursprungligen postat av maddemannen
Hej! Jag behöver hjälp med en uppgift i REDII. Har suttit i timmar men är har verkligen kört fast! Det är fråga c jag inte lyckas få rätt på. Mina svar på de andra frågorna skickar jag med. Vore sååå tacksam för lite vägledning!

Fabrikör Ek har i många år tillverkat och sålt trädgårdsmöbler av många olika typer. Hon ska nu göra en självkostnadskalkyl för det kommande året, som hon förutser ska bli ett normalår vad gäller tillverkning vid fabriken. Förra året var ett bra år med ett 95-procentigt kapacitetsutnyttjande(definierat i volym). Ett normalår innebär däremot ett 90- procentigt kapacitetsutnyttjande. Förra årets kostnader framgår av nedanstående uppställning:

Direkta rörliga kostnader Fjolåret
Material (totalt) 770000 kr
Lön (totalt) 849000 kr
Indirekta kostnader
Tillverkningsomkostnader (rörliga) 630000 kr

Direkta rörliga kostnader Kommande år
Material (totalt) 729473,6842 kr
Lön (totalt) 804315,7895 kr
Indirekta kostnader
Tillverkningsomkostnader (rörliga) 596842,1053 kr

Fördelningsbas för materialomkostnader är direkt material, för tillverkningsomkostnader direkt lön och för affärsomkostnader tillverkningskostnad. I sortimentet ingår bl.a. bordet Diplomat. Till detta bord åtgår material för 420 kr/st. Dess rörliga lönekostnad är 650 kr/st. Fabrikör EK bedömmer att såväl priser som löner kommer att vara oförändrade under nästa år. Totalkostnaderna påverkas dock av det ändrade kapacitetsutnyttjandet. I den högra kollumnen ovan kan du testa dina beräkningar av totalkostnaderna för kommande år. Dessa svar är dock frivilliga och påverkar inte om inlämningsuppgiften godkänns eller ej.

Beräkna och besvara uppgifterna a) till c):
a) Självkostnaden för bordet Diplomat (givet ett normalår
(Svara med beloppet i kr/st. 2990,38 kr/st

b) Försäljningspris för Diplomat givet ett krav på vinstmarginal på 40%
(Svara med beloppet i kr/st) 4982,966 kr/st

c) Ett norskt företag erbjuder sig att tillverka och leverera detta bord till fabriken. Under förutsättning att fabrikör Ek köper exakt 100 bord, begär det norska företaget 1 100 kr per bord. Detta är en engångsaffär! De norska borden antas kunna säljas till samma pris som de egentillverkade och frigjord kapacitet i fabriken kan ej användas till någon annan produktion. Hur påverkas företagets resultat om man accepterar det norska företagets offert?
c) Beräkna resultatändringen (före skatt)
(Svara med beloppet i kr och använd minustecken om resultatet minskar)

Vägledning (c):
* Företagets intäkter påverkas inte av Norgeaffären.
* Beräkna kostnaden för att köpa (och sälja) borden.
* Beräkna hur mycket företagets tillverkningskostnader minskar om man
minskar tillverkningsvolymen.

Snälla hjälp!
Citera
2019-09-25, 18:35
Medlem
JustZlatans avatar
Någon som vet varför skatten ska vara inbetald senaste 12 november i år när det var 12 december förra året?
Citera
2019-09-26, 13:16
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Någon som vet varför skatten ska vara inbetald senaste 12 november i år när det var 12 december förra året?
Det är olika för olika personer. Se https://www.damernasvarld.se/livssti...m-utbetalning/

Citat:
Om du istället för att få pengar tillbaka på skatten ska betala kvarskatt så är det de här datumen som gäller:
* Om du får slutskattebeskedet i augusti ska pengarna finnas på Skatteverkets konto den 12 november 2019.
* Om du får slutskattebeskedet i september ska pengarna finnas på Skatteverkets konto den 12 december 2019.
Citera
2019-09-26, 13:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det är olika för olika personer. Se https://www.damernasvarld.se/livssti...m-utbetalning/

Så varför fick jag slutskattebeskedet i augusti i år när jag fick det i september förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in