2018-04-25, 22:03
Medlem
Kassaflöde från finansieringsverksamhet ; Hänger inte med på hur man ser i balansräkningen om det skett en ägarinsättning eller ett ägaruttag. Och hur påverkar det isf kassaflödet?

Tar man ut måste väl betalningsströmmen bli - (Fast samtidigt "har" man ju pengarna i "hand"?
Sätter man in måste väl betalningsströmmen bli + ?

Det är en vanlig tenta i företagsekonomi A
Citera
2018-04-25, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RickyLate
Kassaflöde från finansieringsverksamhet ; Hänger inte med på hur man ser i balansräkningen om det skett en ägarinsättning eller ett ägaruttag. Och hur påverkar det isf kassaflödet?

Tar man ut måste väl betalningsströmmen bli - (Fast samtidigt "har" man ju pengarna i "hand"?

Vilken skola är det?
Citera
2018-04-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Vilken skola är det?

Universitetsnivå, skola har väl inget med saken att göra? Eller menar du om vissa skolor har någon "standard"? Pallar tyvärr ej outra det

Ägaruttag och ägarinsättning påverkar ju EK, men om jag bara får EK ingående och EK utgående, då går det väl inte att bryta ut vad som eventuellt är ett uttag eller insätt? Det måste framgå som extra info i uppgiften?
Citera
2018-04-25, 22:14
Bannlyst
Citat:
Universitetsnivå, skola har väl inget med saken att göra? Eller menar du om vissa skolor har någon "standard"? Pallar tyvärr ej outra det

Ägaruttag och ägarinsättning påverkar ju EK, men om jag bara får EK ingående och EK utgående, då går det väl inte att bryta ut vad som eventuellt är ett uttag eller insätt? Det måste framgå som extra info i uppgiften?
Ja. Jag har läst redovisning på en viss skola, och jag tror det kan vara den skolan som du går på. Är det den i Flemingsberg?

Skola spelar roll. Nu har jag inte pallat kolla igenom grundligt över dina frågor, men om det är samma skola så ska jag se om jag har kursmaterial som förklarar saken.
Citera
2018-04-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Ja. Jag har läst redovisning på en viss skola, och jag tror det kan vara den skolan som du går på. Är det den i Flemingsberg?

Skola spelar roll. Nu har jag inte pallat kolla igenom grundligt över dina frågor, men om det är samma skola så ska jag se om jag har kursmaterial som förklarar saken.

Så varje skola i Sverige har ett alldeles eget sätt hur man tolkar ägarinsättning/uttag i eget kapital? Jag frågar ju om grundläggande metoden inget extra-skit
Citera
2018-04-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Det är för lite pengar för att någon skulle bry sig men du löser problemet genom att skriva om avtalet med dig själv och bolaget där köpeskillingen höjs så att ditt uttag av medel från bolag täcks av köpeskillingen (så till vida marknadsvärdet på aktierna tillåter detta).

Gå till en revisionsbyrå.

Ersättningen överstiger det skattemässiga värdet

Ersättningen måste understiga marknadsvärdet på tillgången för att det ska vara fråga om en underprisöverlåtelse. Situationen att man lämnar en ersättning vid en underprisöverlåtelse som ligger någonstans mellan det skattemässiga värdet och marknadsvärdet har inte reglerats. Av förarbetena framgår att skillnaden mellan ersättningen och det skattemässiga värdet kommer att beskattas i ett sådant fall (prop. 1998/99:15 s. 150). Förvärvaren får då enligt allmänna regler tillgodoräkna sig ersättningen som anskaffningsvärde för tillgångarna.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...massiga-vardet

Hur menar du att anskaffningsvärdet på köpta bolaget skulle kunna skrivas upp utan en avtalad tilläggsköpeskilling?
Hur skulle det kunna påverka vad bolaget de facto fått inbetalt från ägaren?
Citera
2018-04-27, 00:09
Medlem
Har någon tips på liknande sidor som ekonomikurser.se där man kan träna på uppgifter i redovisning? Gärna sambandsövningar, räkna resultat, bokföring
Citera
2018-04-28, 16:22
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur menar du att anskaffningsvärdet på köpta bolaget skulle kunna skrivas upp utan en avtalad tilläggsköpeskilling?
Hur skulle det kunna påverka vad bolaget de facto fått inbetalt från ägaren?

Eftersom han representerar båda avtalsparter kan han skriva en annan köpeskilling i avtalet utan att någon märker det. Att han som privatperson inte har fått betalt är ovidkommande om det sker via revers (som också ändras). I hans särskilda fall har han dessutom redan tagit ut den tilltänkta nya köpeskillingen.

Citat:

Du ser det indirekt i årets förändringen i eget kapital givet att du vet alla andra förutsättningar. Förändringen av eget kapital för en juridisk person består av periodens resultat och dess transaktioner med ägare (med undantag för vissa redovisningstekniska åtgärder som går över EK). Har du ett positivt resultat om 100 tkr men EK ej har förändrats så vet du att 100 tkr har tagits ut om inget annat har skett.

En utdelning eller återbetalning av aktieägartillskott påverkar kassaflödet negativt (-).

Mottagaren av återbetalningen har pengar i hand men den som du upprättar kassaflödesanalysen för har ju blivit av med de medlen.
Senast redigerad av roflmao123 2018-04-28 kl. 16:31.
Citera
2018-04-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Eftersom han representerar båda avtalsparter kan han skriva en annan köpeskilling i avtalet utan att någon märker det. Att han som privatperson inte har fått betalt är ovidkommande om det sker via revers (som också ändras). I hans särskilda fall har han dessutom redan tagit ut den tilltänkta nya köpeskillingen.

Jo jag såg just när jag läste bättre att hans AB köpte aktier från honom, så att ändra avtalet är ju inga problem mellan avtalsparterna. men jag ser lite andra problem.

Alla transaktioner skedde 2017. Ponera att AB:s verksamhetsår är avslutat nu. Såhär i efterhand kan man kanske inte gå in och ändra bokföringsposterna om årsredovisningen redan är upprättad? Om inte så börjar det brinna i knutarna. Som det är nu så måste ju transaktionerna förts in i den löpande bokföringen på nåt vis. Ska han ta ut de 30 som tilläggsköpeskilling så måste det dateras senast den dag han fick utbetalningen, annars föreligger ett förbjudet lån.

En sak jag undrar över är att han skriver att han gick plus-minus noll i sin privata ficka när han sålde aktierna för 250 och gjorde en revers på 220 tkr. Men de resterande 30 måste väl ha betalats ut då? Eller är det nåt jag missar?
Citera
2018-04-30, 20:49
Medlem
Jag har "anställt" en frilansande programmerare till att göra ett par program åt min enskilda firma. Programmeraren bor i Tyskland och jag har betalat honom via PayPal till hans personliga konto.

Ska jag bokföra själva utgiften som "4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25%" eller som "5420 Programvaror"? Och hur gör jag med momsen? Såhär?

Tack på förhand!
Citera
2018-05-14, 13:29
Medlem
JustZlatans avatar
Angående det här med att jag fyllt i fel momsrutor tidigare. Kan summan ändras vad jag skulle ha betalt om jag ändrar till rätt rutor?
Citera
2018-05-14, 15:28
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Är det idag man ska betala in momsen om man har enskild firma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in