Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-27, 19:21
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Nej, reparation av privat bil kan inte belastas företaget. Du får ge dig själv milersättning där kompensation för visst slitage och service ingår.

Oklart vad du menar. Bokförde du kredit på 1512 när du mottog pengarna och debiterade 1930? Utan att det fanns någon debetfordran bokad på 1512 från början?
Antar att du i så fall behöver boka debet på 1512 för att nolla ut denna post och boka kredit på lämpligt intäktskonto.

Ett tips är att sälja bilen till företaget.
Åk till en bilhandlare och få den värderad, sälj den till ditt bolag för det priset (du har papper på värdet).

Detta är helt beroende på vad för bil du har, men är den äldre bör förmånadsvärdet vara lågt och då kan du ta bilförmån genom bolaget istället. Detta förutsätter givetvis att ditt bolag kan bära kostnaderna (som är avdragsgilla).
Behöver den repareras ofta så tjänar du på det eftersom bolaget tar kostnaden.

Service, reparation etc. går på bolaget.
Nya vinterdäck etc går på bolaget (vilket egentligen ska upp på förmånsvärdet men så petiga är inte alla)...

Edit: Så kan du tjäna på det...

Mvh BB
Senast redigerad av Betongbarn 2017-10-27 kl. 19:24.
Citera
2017-10-29, 22:48
Medlem
Jag har räknat fel när jag fakturerat en kund. Beloppet blev 60 kronor mindre än vad som skulle betalats. Jag tänker inte kräva in pengarna i efterhand utan får ta det som en förlust. Jag har bokfört det så här:

1512 48+
2611 12+
6351 60-

Problemet är att jag har 60 kronor mer på kontot i banken än jag borde ha enligt bokföringen. Finns det något annat sätt att bokföra förluster?
Citera
2017-10-30, 06:39
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag har räknat fel när jag fakturerat en kund. Beloppet blev 60 kronor mindre än vad som skulle betalats. Jag tänker inte kräva in pengarna i efterhand utan får ta det som en förlust. Jag har bokfört det så här:

1512 48+
2611 12+
6351 60-

Problemet är att jag har 60 kronor mer på kontot i banken än jag borde ha enligt bokföringen. Finns det något annat sätt att bokföra förluster?
Om du inte fakturerat kunden, har du ingen fordran att boka bort. Eller missförstod jag ditt inlägg? Du skall byta 1512 mot 60 (kredit) och 6351 mot 48 (debet).
Senast redigerad av Justitiemord 2017-10-30 kl. 07:28.
Citera
2017-10-30, 06:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Ett tips är att sälja bilen till företaget.
Åk till en bilhandlare och få den värderad, sälj den till ditt bolag för det priset (du har papper på värdet).

Detta är helt beroende på vad för bil du har, men är den äldre bör förmånadsvärdet vara lågt och då kan du ta bilförmån genom bolaget istället. Detta förutsätter givetvis att ditt bolag kan bära kostnaderna (som är avdragsgilla).
Behöver den repareras ofta så tjänar du på det eftersom bolaget tar kostnaden.

Service, reparation etc. går på bolaget.
Nya vinterdäck etc går på bolaget (vilket egentligen ska upp på förmånsvärdet men så petiga är inte alla)...

Edit: Så kan du tjäna på det...

Mvh BB

Förmånsvärdet räknas alltid på bilens nypris (mer om den är gammal). Och jo, skatteverket är petiga med vinterdäck.
Citera
2017-10-30, 21:02
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Förmånsvärdet räknas alltid på bilens nypris (mer om den är gammal). Och jo, skatteverket är petiga med vinterdäck.

för att förtydliga, skatteverket anser att vinterdäck ska anses som "extrautrustning" i stil med takbox, extraljus osv osv. dvs ingå i bilens förmånsvärde. du kan ju självklart köpa bilen först och sen köpa vinterdäcken och bokföra det som reparation&underhåll, men åker du på revision kommer dom syna bluffen.
Citera
2017-11-04, 00:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om du inte betalar preliminär skatt under året så kommer du få restskatt när du lämnat in din företagsdeklaration. Förutsatt att du gjort vinst och har skatt att betala in.

Värt att komma ihåg är att om skatten som saknas överstiger 30000kr ska den betalas in senast 12 feb, annars blir det ränta på dem.

Hur mycket är räntan på? Jag har tänkt på det här i kväll och jag kanske måste betala in 100k i restskatt, det har jag ju inte. Fy fan vad jag är körd nu.
Citera
2017-11-04, 04:07
Medlem
Hola, jag lät en kund få rut-avdrag vilket stökat till hela bokföringen. Jag blev tvungen att gå igenom hela bokföringen men lyckas ändå inte hitta felet. Jag har inte råd att låta en revisor gå igenom bokföringen. Det är bankkonto 1930 som inte stämmer med hur mycket jag i själva verket har på kontot. Det felar på 80 kronor.Jag måste bokföra det här som felräkning. Finns det något kontonummer för det? Och hur gör jag?

Jag har 80 kronor mer på bankkontot än vad jag har på 1930.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2017-11-04 kl. 04:19.
Citera
2017-11-04, 09:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du kan alltid uppdatera dina preliminära vinstuppskattning och börja betala in preliminär skatt så det inte blir någon chock när du väl ska betala in skatten (exempelvis om du har spenderat pengarna som skulle gått till skatt). Om du har betalt för mycket preliminär skatt får du tillbaka dessa när de korrekta siffrorna kommer in vid deklarationen. Har för mig att SKV rekommenderar att uppdatera när den preliminära skatten skiljer sig markant från det verkliga utfallet.

Var kan jag se och uppdatera min preliminära vinstuppskattning? Jag hittar det inte på Skatteverkets hemsida.
Citera
2017-11-04, 18:13
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Var kan jag se och uppdatera min preliminära vinstuppskattning? Jag hittar det inte på Skatteverkets hemsida.
Logga in på "mina sidor" på skatteverkets webbplats och ändra din "preliminära inkomstdeklaration". Har du inte tillgång till Bank-ID, skriver du ut och fyller i blankett SKV 4314 och skickar in den till ditt skattekontor.
Citera
2017-11-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Hola, jag lät en kund få rut-avdrag vilket stökat till hela bokföringen. Jag blev tvungen att gå igenom hela bokföringen men lyckas ändå inte hitta felet. Jag har inte råd att låta en revisor gå igenom bokföringen. Det är bankkonto 1930 som inte stämmer med hur mycket jag i själva verket har på kontot. Det felar på 80 kronor.Jag måste bokföra det här som felräkning. Finns det något kontonummer för det? Och hur gör jag?

Jag har 80 kronor mer på bankkontot än vad jag har på 1930.
Jag lyckades lösa det själv. Intäktskorrigeringar kan man tydligen göra på kontonummer 3790. Bokföringen blev alltså:

3790 -80
1930 +80

I stället har jag fått fel belopp på 3010 där det skiljer -600 kr. Min tanke är nu att bokföra det som kundförlust.
Citera
2017-11-04, 23:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Logga in på "mina sidor" på skatteverkets webbplats och ändra din "preliminära inkomstdeklaration". Har du inte tillgång till Bank-ID, skriver du ut och fyller i blankett SKV 4314 och skickar in den till ditt skattekontor.

Det finns ingen "preliminära inkomstdeklaration". Jag hittar bara den vanliga inkomstdeklarationen som jag redan har lämnat in. Skatteverkets hemsida är så jävla dålig.
Citera
2017-11-05, 06:48
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det finns ingen "preliminära inkomstdeklaration". Jag hittar bara den vanliga inkomstdeklarationen som jag redan har lämnat in. Skatteverkets hemsida är så jävla dålig.
Testa här - preliminär inkomstdeklaration.
Senast redigerad av Justitiemord 2017-11-05 kl. 06:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in