Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 18:47
  #1189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaskiTaski
Du får allt lov att tänka en gång till!

Varor hem, osålda finns på lagret i balansräkningen som tillgång!

Fakturabeloppet är ju en leverantörsskuld i balansräkningen!

Kostnader är ju periodiserade utgifter så det finns inga som helst problem. Och matchningsprincipen gäller! Inget sålt ingen kostnad!

Tack, det är ju rätt självklart

Men är det inte så att kostnaden för mina inköpta varor blir varuinköp - varulager?
Citera
2014-04-14, 18:49
  #1190
Medlem
Och påverkar förra årets varulager något annat än försäljningen? Låt oss säga att förra årets varulager var 80tkr och årets 90tkr. Det har ingen inverkan på kostnaderna eller hur?
Citera
2014-04-14, 19:34
  #1191
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Och påverkar förra årets varulager något annat än försäljningen? Låt oss säga att förra årets varulager var 80tkr och årets 90tkr. Det har ingen inverkan på kostnaderna eller hur?
Om ditt lager är högre i år så minskar dina varukostnader. Du måste öka ditt lager med 10 tkr.
Debet lager, kredit varukostnad
Citera
2014-04-14, 19:50
  #1192
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinfanhu
Hej, jag har en fråga angående koncern redovisning.

AB Peppar, som är moderföretag i en koncern, förvärvade X6-01-01 40 % av aktierna i AB Salt för 320 tkr. Det övervärde som uppkom vid förvärvet betraktades som goodwill.

Balansräkningarna för AB Salt vid förvärvstidpunkten och X8-12-31 hade i sammandrag följande utseende (tkr):

X5-12-31 X8-12-31

Tillgångar 1 000 1 200

Eget kapital 700 750
Skulder 300 450

Ingen nedskrivning av kapitalandelen (därmed indirekt goodwillposten) har ägt rum sedan förvärvet.

Antag att 10 % av aktierna i intresseföretaget såldes den 1/1 x9 för 78 tkr. Till vilket belopp uppgick det koncernmässiga realisationsresultatet av försäljningen?

Mitt Svar men fel enligt min lärare
Fövärvsanalys
Köpskilling 320
Egetkap -280 (700*0,4)
Goodwill 40

Försäljnings pris 78
Koncernvärde 79(750+40)*0,1
Förlust -1


Anskaffningsvärde
marknadsvärde 78/0,1*0,4=312
koncern redovisad värde (750+40)*.4 =316
omvärdering -4

Skulle någon kunna hjälpa mig med den här tack!
Jag vill ha det koncernmässiga värdet till de 750 i EK. Deras andel 750*0,4 = 300.
De säljer 25 % av sitt innehav = 75.
Frågan är dock lite klurig eftersom bolaget aldrig kommer in i koncernredovisningen förutom att det bokas in i balansräkningen som andel i intresseföretag. Jag gör antagandet att röster = aktier.
Detta blir mitt svar så länge. Återkommer om jag ändrar mig
Citera
2014-04-15, 02:51
  #1193
Medlem
Hej!

Jag har nyss startat en webbshop och undra om jag gör rätt med min bokförning.

Jag använder zervant gratis version som räcker efter som jag inte behöver faktura något utan allt går vi paypal.

Först vill jag kolla om mina inköp är korrekta, dom ser ut så här tex:

Jag köper in från kina vi ebay och betala med paypal.

Min försäljning bokför jag så här
Jag skiljer inte på frakten och själva kostnaden för varan, borde jag det?

Sen bokför jag kostnaden som paypal tar ut så här:

Sedan så skriver jag ut kvittona jag få från paypal från båda håll och spara i pärmar.

Det som jag är lite nojig för är att man inte få något kvitto på paypal avgifterna utan dom bara dra pengarna från pengarna som sätts in på mitt konto. Behöver jag något kvitto på dom och spara och hur får jag det isf?

Sen antar jag att jag bokför inköp av frimarken och kuvert under 5600 (kostnader för transportmedel) ?

Verka min bokförning okej, eller gör jag något fel?
Citera
2014-04-15, 07:34
  #1194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Och påverkar förra årets varulager något annat än försäljningen? Låt oss säga att förra årets varulager var 80tkr och årets 90tkr. Det har ingen inverkan på kostnaderna eller hur?

IB lager +/- Årets förändring = UB Lager

KSV ökar om lagret minskar och tvärt om.
Citera
2014-04-22, 19:30
  #1195
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 132
Hej!

Jag har nyss startat en webbshop och undra om jag gör rätt med min bokförning.

Jag använder zervant gratis version som räcker efter som jag inte behöver faktura något utan allt går vi paypal.

Först vill jag kolla om mina inköp är korrekta, dom ser ut så här tex:

Jag köper in från kina vi ebay och betala med paypal.

Min försäljning bokför jag så här
Jag skiljer inte på frakten och själva kostnaden för varan, borde jag det?

Sen bokför jag kostnaden som paypal tar ut så här:

Sedan så skriver jag ut kvittona jag få från paypal från båda håll och spara i pärmar.

Det som jag är lite nojig för är att man inte få något kvitto på paypal avgifterna utan dom bara dra pengarna från pengarna som sätts in på mitt konto. Behöver jag något kvitto på dom och spara och hur får jag det isf?

Sen antar jag att jag bokför inköp av frimarken och kuvert under 5600 (kostnader för transportmedel) ?

Verka min bokförning okej, eller gör jag något fel?

Hej.

Bokföring av inköp för frimärken är definitivt inte en transportkostnad.
Jag skulle snarare snegla mot konto 6250 PORTO om du använder BAS-kontoplanen.

Inköpen är OK eftersom Kina inte är ett EU-land, det hamnar således utanför momssystemet.
Du kan använda kontoutdraget från Paypal som underlag på avgifterna, där bör det framgå vad för kostnader som Paypal tar ut.

Mvh BB
Citera
2014-04-28, 11:54
  #1196
Medlem
mmmoookkks avatar
Till er kunniga.

Helt jädra grön på området men jag har en enskild firma och nu är det ju dags att deklarera.

År 2013:

Inkomst: 23174 kr.
Utgifter relaterat till företaget: 8362 kr.

Kontoret är hemifrån och där har jag ju hyra + el... Är det något jag kan göra avdrag för?

Något annat jag måste tänka på när jag deklararera den enskilda firman som kan vara värt att veta?
Citera
2014-04-28, 14:02
  #1197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Till er kunniga.

Helt jädra grön på området men jag har en enskild firma och nu är det ju dags att deklarera.

År 2013:

Inkomst: 23174 kr.
Utgifter relaterat till företaget: 8362 kr.

Kontoret är hemifrån och där har jag ju hyra + el... Är det något jag kan göra avdrag för?

Något annat jag måste tänka på när jag deklararera den enskilda firman som kan vara värt att veta?

man kan dra 2000 kr per år om man äger sitt boende ( eller 4000 om man hyr ). detta är något man normalt tar upp och sin bokföring.
Citera
2014-04-28, 15:23
  #1198
Medlem
freeworldTVs avatar
Hej!

Avslutade verksamhet år 2012. Hade ett underskott på cirka 100K då. Jag får ju tydligen göra avdrag i enlighet med följande:

http://www.skatteverket.se/foretagor...800023713.html

"Underskott
Om det uppkommer ett underskott som du inte utnyttjat, t.ex. som allmänt avdrag, ska det dras av till 70 procent i inkomstslaget kapital. Avdraget gör du i nästa års inkomstdeklaration vid punkt 8.4. Observera att du ska föra in hela underskottet. Skatteverket kvoterar det sedan till 70 procent. Om du vill kan du fördela underskottet på tre år, nästa års deklaration och de två därefter följande deklarationerna.

Det finns vissa avdragsbegränsningar, t.ex. om uttagsbeskattning inte skett (vid ombildning), vid konkurs eller ackord."

Jag har 2000 i restskatt i år. Om jag gör hela avdraget i år, innebär det att jag kommer få tillbaka (100K - 2K) * 0.7 (eftersom det schabloneras till 70% av underskottet)? Dvs att jag kommer få tillbaka cirka 70K? Kan det verkligen stämma?
__________________
Senast redigerad av freeworldTV 2014-04-28 kl. 15:26.
Citera
2014-04-28, 23:33
  #1199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Hej!

Avslutade verksamhet år 2012. Hade ett underskott på cirka 100K då. Jag får ju tydligen göra avdrag i enlighet med följande:

http://www.skatteverket.se/foretagor...800023713.html

"Underskott
Om det uppkommer ett underskott som du inte utnyttjat, t.ex. som allmänt avdrag, ska det dras av till 70 procent i inkomstslaget kapital. Avdraget gör du i nästa års inkomstdeklaration vid punkt 8.4. Observera att du ska föra in hela underskottet. Skatteverket kvoterar det sedan till 70 procent. Om du vill kan du fördela underskottet på tre år, nästa års deklaration och de två därefter följande deklarationerna.

Det finns vissa avdragsbegränsningar, t.ex. om uttagsbeskattning inte skett (vid ombildning), vid konkurs eller ackord."

Jag har 2000 i restskatt i år. Om jag gör hela avdraget i år, innebär det att jag kommer få tillbaka (100K - 2K) * 0.7 (eftersom det schabloneras till 70% av underskottet)? Dvs att jag kommer få tillbaka cirka 70K? Kan det verkligen stämma?

Nej det stämmer inte. Du får tillbaka skatten på 70k, som i inkomstslaget kapital är 30 %, alltså 21K (minus de 2 i restskatt blir 19k) under förutsättning att du betalat så mycket i skatt under året i övriga skatter.
Citera
2014-04-28, 23:42
  #1200
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nej det stämmer inte. Du får tillbaka skatten på 70k, som i inkomstslaget kapital är 30 %, alltså 21K (minus de 2 i restskatt blir 19k) under förutsättning att du betalat så mycket i skatt under året i övriga skatter.

Aha! Låter lite rimligare.

Nån som vet hur stor risk det är att bli granskad pga att man gör ett sånt avdrag? Det mesta är väl i ordning såvitt jag vet, men det är ju alltid lite svettigt oavsett..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback