De restauranger jag har arbetat på så har vi ”trunkat” dricksen. Dvs vi lade all dricks i en pott och delade mellan servis och kockar. Därefter bestämde man hur mycket man ville ge till diskaren.
Det finns flera fördelar med detta. Om du ser en kollega i matsalen som sitter i skiten så ser du till att hjälpa till för att öka den totala dricksen istället för att bara fokusera på dina egna bord. Det gör att det blir en jämnhög nivå i matsalen samt bidrar till en trevlig stämning i servisen. En annan fördel är när du får bra dricks från ett bord som berömt maten. Då går man in i köket och säger till kockarna att gästerna uppskattade maten väldigt mycket och att de gav xxx kronor i dricks. Det brukar säkerställa att kockarna jobbar hela vägen in i kaklet. Ytterligare en fördel är att man blir mer sammansvetsade, arbetar mer som ett team eftersom man vet att det är laginsatsen som styr hur mycket dricks man tjänar. Denna modell fungerar nog bäst om du arbetar på en restaurang där man brukar få ganska bra med dricks och där personalen har en jämnhög standard.
Det viktigaste som stressad servitör är att ha ögonkontakt med gästerna. Säg att det kommer nya gäster och du har fullt upp och hovmästare saknas. Då tar du ögonkontakt med de nya gästerna och nickar till. Då vet de att du sett dem och att du kommer att ta hand om dem inom kort. Samma sak gäller när du har gäster vid dina bord som vill beställa, betala etc och du har fullt upp. Ta ögonkontakt och nicka lätt så att gästen vet att du vet att h*n söker kontakt.
Ytterligare en grundläggande regel när man arbetar i servisen är att aldrig gå tomhänt om det finns saker att bära ut ur eller in till matsalen. När jag går på restaurang så ser man ibland servis som tar en beställning, går och slår in den för att sedan gå ut och duka av det bord som behövde dukas av. Det innebär onödiga meter att gå, tid som du kan lägga på annat.
Som någon annan skrev le, men inte överdrivet. Var gärna personlig mot gästen, men på ett professionellt sätt. Det ska vara lite distans mellan gäst och servis. Du är så att säga inte en i gänget runt bordet(såvida det inte handlar om en stammis som du har känt länge).
Vill du bli extra omtyckt av köket? När den värsta rushen är över, eller om du får en lucka, så beställer du något gott att dricka till kockarna. Jag brukade överaska dem med stora glas med is, färskpressad citron/lime, sprite och sodavatten. Det är riktigt varmt att arbeta i ett kök och den kombon älskade de att få.
Lycka till! Det är ett kul men stressigt jobb. Perfekt att som jag ha det som extraknäck under studietiden.
PS Se även denna tråd:
https://www.flashback.org/t952583