Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-03, 20:00
Medlem
Moridin2002s avatar
Fler kanske sitter i samma sits som mig. Jag är runt 25 år gammal och jag är så himla
trött på att varje gång man ska iväg på fest så måste man antingen dra
med sig en massa slitna cider 7.0% eftersom jag inte tycker om öl (förutom när jag är full)
eller dra med sig ett helt jävla skafferi för att blanda drinkar när man kanske bara ska
förkröka lite.

Ännu tråkigare känns det när man är bortbjuden på middag och man bara dricker
läsk som ett litet barn eller börjar blanda drinkar som en idiot alternativt häller i sig
cider, känns inte roligt helt enkelt. En annan anledning är att jag är en jävel på
att sabrera men då kan jag välja att antingen blanda ut det som en grogg
eller bjuda bort flaskan.

Det har blivit bättre på äldre dagar och nu avlider jag inte direkt om jag får vin serverat
men jag vill gärna ha tips på hur ni lärde er att uppskatta vin och framförallt vilka
viner ni började med.
Citera
2011-03-03, 20:08
Medlem
MrPuffs avatar
Jag lärde mig den hårda vägen. Efter 2 byxljumna Villa Franca var man kung i baren.
Men prova med att köpa ett lite "bättre" vin runt hundralappen. Gillar du vitt eller rött bäst?
Citera
2011-03-03, 20:32
Bannlyst
Jag gillar verkligen inte vin alls.. men Rosévin kan fungera ibland.. Börja med de kanske?

Kan ge rådet om

Jacobs creek Dry riesling - 70kr
Lord zinclair - 55kr
Citera
2011-03-03, 21:12
Medlem
tubularsonetts avatar
Ett tips är att börja med vita viner och gärna gjort av muscatdruvor. Viner på muscatdruvor kan vara allt från torra vita bordsviner till mycket söta. Men undvik de torra eftersom dessa kommer du garanterat inte gilla. Om du gillar cider så kommer du garanterat gilla dessa som går åt det söta.
Sedan kanske du skall testa Liebfraumilch som också anses som ett alternativ att "börja dricka vin"

När du väl kommit underfund med "konsten att dricka vin" så kommer du garanterat att uppskatta vinet som dryck. Och jag lovar att det är så mycket mer än surt och gud vet allt vad tungan och gommen får för sig till en början. Men som sagt smaken är som baken och nu för tiden dricker jag nästan bara rödvin
Citera
2011-03-04, 00:34
Bannlyst
Varför vill du lära dig dricka vin istället för öl då? När man väl lärt sig att uppskatta öl är det gudomligt!
Citera
2011-03-04, 00:58
Medlem
ArmeCykels avatar
Att dricka vin är inte svårt.

1. Häll vin i glaset/koppen/pappmuggen eller vad du nu måtte ha till hands.
2. Lyft till munnen.
3. Drick.
4. Det är ingen skam att halsa glaset.

Förstår inte varför det ska vara så många omständigheter kring vindrickande...
Citera
2011-03-04, 05:53
Medlem
Frittframs avatar
Det finns bara ett sätt att lära sig att dricka vin!

Glöm först bort tanken på att dricka vin på hemmafesten för att fyllna till!!!
Detta kommer bara att sabba hela grejen om ni verkligen vill lära er att dricka vin.

Börja istället försiktigt med att dricka vin till middagen, med vatten (i ett glas på sidan).
Var inte rädda att fråga i din lokala butik vad som passar till det du skall äta, personalen är oftast kunniga och får du rätt vin till rätt mat så har du kommit halvägs! det blir nämligen riktigt riktigt gott då.
Drick bara ett glas eller kanske några munnar till att börja med.

När du sedan tycker att vin smakar bra till mat så kan du testa att dricka ett glas före maten för att se om det går bra.
Det är nämligen lätt att vin bara blir strävt, surt och obehagligt om man inte först verkligen lär sig att uppskatta det.

Jag har själv lärt mig på detta vis och dricker idag alldeles åt helvete för mycket vin! Satan vad smarrigt det är

MVH
Citera
2011-03-04, 09:00
Medlem
troengs avatar
Laga en god middag och köp ett passande vin. Det är sjukt nice faktiskt.
Så lärde jag mig att uppskatta vin!
Citera
2011-03-04, 14:39
Medlem
MegaSkurts avatar
Som många påpekar, gå vägen via maten, du kan till och med börja med ett enkelt glas på restaurang till en bit god mat där, de flesta ställen med lite schysstare mat lär kunna hjälpa dig att välja ett gott glas till det du beställer!

Citera
2011-03-04, 14:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Lärde mig dricka rödvin till maten via tjejkompis. Det ska vara spanska viner... från Rioja trakten...
Citera
2011-03-04, 20:12
Medlem
hesons avatar
Jag säger som Thåström - "Alltid rött, alltid rätt", men annars lär du dig dricka ale, mindre förpackning och bättre bredd på smaken det är ungefär samma pris per liter.
Citera
2011-03-04, 20:29
Medlem
Jag åkte på semester med till Provence och såg till att ta ett glas rött eller rosé varje gång vi skulle äta. Sedan dess är jag totalt fast i rödvin och blodigt kött. Rosé har jag dock fortfarande svårt för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in