• 1
  • 2
2011-03-03, 18:37
Bannlyst
hej!

min data slutade fungera i går. den startade om sig ett par antal gånger innan skärmen var helt död. får ingen bild!...

jag har inte en aning om vad det kan va för fel ? har heller inte garanti eller lust att lämna in den,
vill helst laga den själv.
kompis säger att det kan va nätaggreatet som inte orkar driva skärmen?
vill bara ha ett bra svar, kankse tips till lite nya delar som man kan köpa !

Sista felet! när datan startade om sig så tänkte jag "hmmm varför inte installera om skiten istället så kanske allt funkar, trodde det var mjukvaran som var knepig! hade dock fejk vista! men när jag skulle installera om datan så kom det upp något "error" typ att windows inte kunde läsa in filerna som krävdes för att installera om datan. men som sagt , nu har jag ingen bild alls ! vad kan va fel !?!??! får panik utan data asså
Citera
2011-03-03, 18:45
Medlem
Elektricitets avatar
Vad har du för delar i datorn?

Hör du några pip när du startar datorn?

Prova dra ut alla hårddiskar och se om du får bild på skärmen.
Citera
2011-03-03, 18:46
Medlem
BenAsslicks avatar
Det heter dator för i helvete!

Och hur skulle ditt nätagg inte kunna driva din SKÄRM? var ju årtionden sedan skärmarna fick ström via agget.. hur gammal är din dator egentligen?

Hursomhelst kan nog ingen hjälpa dig med den veka infon du delger, det skulle, rent hypotetiskt sett, kunna vara nästan vilken komponent som helst som har brakat ihop, så jag råder dig att lämna in den på reparation eller köpa en ny.
Citera
2011-03-03, 18:47
Medlem
Data=digital information
Dator=fysisk hårdvara som behandlar data

Datorn nätaggregat driver inte skärmen, skärmen har en separat strömkabel för detta.
Har du ingen bild alls? Eller kan du komma in i Bios (den där 'texten' som kommer innan Windows börjar ladda)?
Om så är fallet så är det inte något allvarligt hårdvarufel.
Om du inte får upp någonting på skärmen överhuvudtaget (testa annan skärm först) så är det hårdvarurelaterat.
Öppna datorn och kolla om några fläktar startar, om det lyser några lampor eller om den piper konstigt.
Kolla så att alla kontakter sitter som de ska.
Citera
2011-03-03, 18:52
Bannlyst
ska kolla ! datorn är 2 år gammal , köpt från revolve-IT. alla vet ju vart det slutar....

men jag har ingen info alls om datan eftersom jag inte har kvar några papper, ända jag vet är följande

500GB sata
geforce 9800 gt
Intel processor.
400 w nätagg,

ska gå upp och pröva det ni sa, kommer tyvärr inte in på BIOS eftersom skärmen vägrar att starta, har testat andra skärmar med !
Citera
2011-03-03, 18:59
Bannlyst
prövade ta bort hårddisken , funkade inte... hör inget ovanligt från datan t.ex pip,'
och det lysser som vanligt i datan !

datan har vart såhär förut ! men när man startat om den 2-5 ggr så har skärmen börjat fungera igen, men nu har den verkligen stendött.. och det är inte skärmens fel, har kollat den så att den funkar
Citera
2011-03-03, 19:01
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galnakillen
prövade ta bort hårddisken , funkade inte... hör inget ovanligt från datan t.ex pip,'
och det lysser som vanligt i datan !

datan har vart såhär förut ! men när man startat om den 2-5 ggr så har skärmen börjat fungera igen, men nu har den verkligen stendött.. och det är inte skärmens fel, har kollat den så att den funkar

Då är det bara att börja felsöka.

Prova med ett annat grafikkort då risken är stor att det är det som är slut. Fläktarna går väl igång och hårddiskarna börjar låta (antar att du inte har SSD) när du startar datorn?
Citera
2011-03-03, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elektricitet
Då är det bara att börja felsöka.

Prova med ett annat grafikkort då risken är stor att det är det som är slut. Fläktarna går väl igång och hårddiskarna börjar låta (antar att du inte har SSD) när du startar datorn?

har inte något annat grafikkort just nu men kankse kan försöka få tag på ett ikväll, alla fläktar går igång förutom det på grafikkortet , den har alltid vart krånglig så jag har alltid fått putta igång den så börjar den, annars står den helt still. men som sagt , så har det alltid vart. allt låter normalt
Citera
2011-03-03, 19:12
Medlem
testa ta ur grafikkortet och sätt tillbaks igen om du har tur kan det hjälpa
kolla oxså kondensatorerna på moderkortet så de inte har börjat ge sig

mvh
t
Citera
2011-03-03, 19:15
Medlem
RedEagles avatar
Nog grafikkortet som har gjort sitt
Citera
2011-03-03, 19:16
Medlem
RedEagles avatar
Antingen de eller moderkortet det är fel på
Citera
2011-03-03, 19:23
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedEagle
Antingen de eller moderkortet det är fel på

Visst, med tanke på att grafikkortsfläkten inte fungerat som den ska och nu snurrar den inte alls. Chansen är nog större att det är grafikkortet som har gått...

Vad får dig att tro att det är moderkortet som är sönder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in