• 1
  • 2
2011-03-03, 18:32
Medlem
Pjornens avatar
Halloj
Jag hade tänkt att prova brygga öl hemma på Coopers Stout satser. Eftersom att det är första gången jag ska prova på detta så behöver jag lite rådgivning. Jag vill helst göra så att ölen blir över 4%.
Nu till första frågan: Hur mycket extra bryggsocker ska man ha i ölsatsen för att komma upp i denna procenthalt? Eller ska man använda något annat än bryggsocker? Hur mycket längre än 3 veckor är det värt att låta ölen ligga på lagring?
Om ni har några andra råd att ge en nybörjare så tar jag gärna emot dem med
Citera
2011-03-03, 20:05
Medlem
Thuures avatar
Använd torrt maltextrakt, även kallat spraymalt, istället för socker. Använder du så pass mycket socker som rekommenderas på förpackningen kommer du få ett öl med en spritighet som lyser igenom och påminner mer om cider. Inte särskilt gott alltså. Tidigare har jag skrivit detta om att byta ut socker mot maltextrakt:

"Det är inte särskilt stor skillnad mellan torrt maltextrakt och socker. För att få ut samma mängd förjäsbara sockerarter ur ljust, torkat maltextrakt som ett kilo socker behövs 1,05 kg maltextrakt. Alltså behöver du 502,5 gram maltextrakt för att ersätta 500 gram socker. Detta är förutsatt att det är torrt maltextrakt, flytande maltextrakt är inte lika koncentrerat. Du behöver du istället ca 1,28 kg för att ersätta 1 kilo socker, eller 640 gram extrakt mot 500 gram socker. "

Då det är en stout då planerat att göra skulle jag rekommendera att använda mörkt maltextrakt om du vill ha ett mer smakrikt öl. Använd inte jästen som följer med satsen, den är troligtvis ganska gammal och trött, vilket kommer ge en dålig slutprodukt. Köp istället färsk jäst, flytande eller torr spelar inte jättestor roll om du inte vill ha någon väldigt speciell jäst. Jag rekommenderar SafAle S-04 till en stout. Den är torr och väldigt enkel att använda, ger bra resultat också. Danstar Nottingham funkar också bra till en stout av brittiskt snitt.

Angående lagring så beror det på hur du menar. Jag brukar i alla fall låta ölet jäsa i 12-14 dagar (om den endast ska primärjäsa då, men det är vad du ska göra), sedan låter du ölet stå på flaska i ca 3 veckor innan du kan dricka det. Även här har jag skrivit något vettigt tidigare:

Låt flaskorna gärna stå lite varmare, runt rumstemperatur (20 grader), den första veckan så att jästen får ta i tu med restprodukter (diacetyl osv) från primärjäsningen och bilda bra kolsyra. Alejäst gör detta som effektivast runt rumstemperatur. Efter första veckan kan du ställa flaskorna kallare så klarnar ölet snabbare. Vänta sedan 1½-2 veckor innan du dricker det så slipper du bli besviken i onödan. Jag har öppnat öl för tidigt flera gånger och blivit besviken på felsmaker som försvunnit bara ett par veckor senare.

Slutligen, om du orkar kan du köpa lite smak/aromhumle (Fuggle eller East Kent Goldings passar bra här) som du kan tillsätta i slutet (15 respektive 5 minuter innan kokets slut) av koket av ölet om du vill ha lite mer smak. Detta är dock lite överkurs om du bara tänkt göra ett simpelt öl med en ölsats.

Mer att läsa finns här:
https://www.flashback.org/t543858
http://humle.se/library/extraktbryggning.html (samt deras humle.se's forum)
http://www.shbf.se/index.php/wiki.html (samt forumet)
Citera
2011-03-04, 20:54
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
"Det är inte särskilt stor skillnad mellan torrt maltextrakt och socker. För att få ut samma mängd förjäsbara sockerarter ur ljust, torkat maltextrakt som ett kilo socker behövs 1,05 kg maltextrakt. Alltså behöver du 502,5 gram maltextrakt för att ersätta 500 gram socker. Detta är förutsatt att det är torrt maltextrakt, flytande maltextrakt är inte lika koncentrerat. Du behöver du istället ca 1,28 kg för att ersätta 1 kilo socker, eller 640 gram extrakt mot 500 gram socker. "

Det blir väl ändå 525 gram?

Var tvungen, ölen kan ju bli knasig
Citera
2011-03-05, 02:57
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxor
Det blir väl ändå 525 gram?

Var tvungen, ölen kan ju bli knasig

Du har helt rätt, måste tänkt lite fel. Dock hade skillnaden blivit i stort sätt försumbar i detta fall.
Citera
2011-03-06, 12:15
Medlem
Pjornens avatar
Tack för tipsen gubbar Ska inhandla sats, ny jäst samt spraymalten imorgon. Hoppas att resultatet blir drickbart i alla fall.
Citera
2011-03-16, 17:38
Medlem
Pjornens avatar
Så där nu har jag inhandlat det mesta som ni gav tips på tidigare och startat bryggeriet. Jag använde mig av en doppvärmare först för att försöka hålla temperaturen runt 24 grader, men jag är orolig över att det blev förvarmt. Eftersom att jäsningen bara ska ha hållit på i ca 2 timmar så kanske det är svårt att se om jästen dog eller inte? Hur ska en stout sats se ut efter två timmar? Det är just nu bara ett tunt lager med skum över ölen.
Citera
2011-03-16, 18:05
Medlem
Thuures avatar
Använde du doppvärmare i jäskärlet? Varför? Har du inte möjlighet att låta ölet stå i rumstemperatur? Runt 17-23 grader är lagom för alejäst, 24 grader är i överkant. Jästen dör inte av det, men det kan ge oönskade bismaker att låta det jäsa så pass varmt. Ställ bara jästunnan i rumstemperatur så är det lugnt. Att det är skum över ölet är ett tecken på att jästen fortfarande jobbar. Skaka lite på tunnan och låt den stå. Det tar åtminstone 2 dygn att jäsa ut ölet i stort sätt helt, men detta innebär inte att det är färdigt. Låt det stå i jästunnan i åtminstone 12 dagar.
Citera
2011-03-16, 18:16
Medlem
Pjornens avatar
Vet inte varför jag använde värmaren, var bara en ide jag hade fått för mig att man skulle ha. Den står nu i rumstemp och har gjort i någon timme. Men kan man se efter ca 24 att jästen jobbar? Ska det ha blivit mer skum än vad det är nu t ex? Det står något åt det hålla på instruktionen man fick med satsen.
Citera
2011-03-16, 19:34
Medlem
Thuures avatar
Framförallt hör man om det bubblar i jäsröret. Skum ovan på ölet är ett bra tecken på att det fortfarande jäser. Hur mycket öl har du gjort? Vilken jäst använde du? Gör man en sats som inte är så stor blir det inte så mycket skum ovanpå med vanlig, brittisk alejäst...
Citera
2011-03-16, 19:45
Medlem
Pjornens avatar
Jag använde jästen du föreslog tidigare. Det blev ungefär 18 liter öl. Det bubblar inget i jäsröret, fast det kanske är för tidigt i jässtadiet för att det ska låta något?
Citera
2011-03-16, 20:27
Medlem
Thuures avatar
Det kan ta upp till 36 timmar innan det börjar jäsa, så det är bara att vänta. Se till att locket på jäskärlet sitter helt tätt på. När det börjar jäsa hör man mycket tydligt att det bubblar i röret. På 18 liter öl kan det bli ganska mycket skum, upp mot 10 cm eller mer. Kort sagt kommer du märka om/när det börjar jäsa.
Citera
2011-03-16, 20:40
Medlem
Pjornens avatar
Okej, tack för alla bra svar! Jag känner mig som den nybörjare jag är
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto