2004-09-05, 11:30
Medlem
miklons avatar
När jag vill lägga till nya bokmärken i Firefox (0.9.3) så är vanligen "Bookmarks Toolbar Folder" vald som mapp (under "Create in..."). Det är lite irriterande, jag skulle hellre vilja ha "Bookmarks"-katalogen förvald, eftersom det är där man vanligtvis lägger till bokmärken (om de inte ska hamna i någon annan specifik katalog). Vad beror det här på och vad kan man göra åt det?
Citera
2004-09-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
När jag vill lägga till nya bokmärken i Firefox (0.9.3) så är vanligen "Bookmarks Toolbar Folder" vald som mapp (under "Create in..."). Det är lite irriterande, jag skulle hellre vilja ha "Bookmarks"-katalogen förvald, eftersom det är där man vanligtvis lägger till bokmärken (om de inte ska hamna i någon annan specifik katalog). Vad beror det här på och vad kan man göra åt det?

Kan du inte välja "Show all the bookmarks folders" med knappen till höger om "Create in", och rättar sig då inte Firefox i fortsättningen efter den senast valda mappen? Testa testa!

Så har det i alla fall alltid fungerat på min dator, och då jag fortfarande använder 0.8 så bör nog samma funktioner existera även i 0.9.
Citera
2004-09-05, 20:29
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paran0id
Kan du inte välja "Show all the bookmarks folders" med knappen till höger om "Create in", och rättar sig då inte Firefox i fortsättningen efter den senast valda mappen? Testa testa!

Så har det i alla fall alltid på min dator, och då jag fortfarande använder 0.8 så bör nog samma funktioner existera även i 0.9.

haha, tänka sig, den knappen har jag aldrig lagt märke till har alltid undrat hur man fick det som i IE. Tackar så mkt för tipset
Citera
2004-09-05, 23:27
Bannlyst
Tyvär fungerade det inte.

Och hur gör man för att kunna använda favoriter från windows "start" meny med firefox? De gamla IE-länkarna ligger där men firefox vägrar uppdatera dem när man lägger till nya.
Citera
2004-09-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Tyvär fungerade det inte.

Och hur gör man för att kunna använda favoriter från windows "start" meny med firefox? De gamla IE-länkarna ligger där men firefox vägrar uppdatera dem när man lägger till nya.

Ok, du saknar knappen jag nämde helt, eller?

Vad gäller att importera favoriter så kan du ta en titt under "File"-menyn i Firefox. Har du kanske ett val som heter "Import..." där, och om så är fallet, testa att importera dina favoriter den vägen efter installationen.

Notera för övrigt att det jag grymtar om kan innehålla vissa missar då jag inte har någon möjlighet att dubbelkolla det med en windowsversion för tillfället.
Citera
2004-09-06, 00:01
Bannlyst
Nix, jag har knappen, han vägrar bara att komma ihåg att den ska vara öppen nästa gång. Och han minns bara vart jag la till bokmärken sist, inte att bookmarks ska vara "förvalt".

Och jag har redan importerat de gamla IE favoriterna till firefox, vad jag vill är att favoriter som man väljer från startmenyn ska uppdateras från firefox också.
Citera
2004-09-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Nix, jag har knappen, han vägrar bara att komma ihåg att den ska vara öppen nästa gång. Och han minns bara vart jag la till bokmärken sist, inte att bookmarks ska vara "förvalt".

Och jag har redan importerat de gamla IE favoriterna till firefox, vad jag vill är att favoriter som man väljer från startmenyn ska uppdateras från firefox också.

Helt rätt och riktigt!
Hittade följande notis om problemet:

"As of the most recent nightly branch builds (for example 20031227) this bug is "partially" fixed, but I think it has been for a while now. By "partially", I mean that the browser remembers the last used "Create In" bookmark folder, but only during the current process. After the browser is closed, it reverts back to the Last Modified folder, but this excludes the root "Bookmarks" folder. It will not remember the root "Bookmarks" folder.

Oddly enough, I think I recall that previous versions (before the new Add Bookmark window was added) DID remember the last used "Create In" folder, but I may be wrong. The reason I say this is because I am now missing it for some reason. Hmm, maybe it was never there, I will try to test previous versions to see."

Saxade det ovanstående från http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=75452 om någon känner för att studera det hela nämare.

Vad jag finner lite märkligt är bara att jag aldrig har stött på problemet själv, och ändå har jag använt Firefox och dess föregångare i över ett år nu. Det kan förstås röra sig om ett fel som endast drabbar de som använder Firefox under Windows, men det låter ändå aningen suspekt.

...och rörande din startmeny så tänkte jag lite bakvänt. Trodde att du ville importera dina favoriter och inte exportera bokmärkena från Firefox till din startmeny. Vad gäller den saken så tror jag inte att det är möjligt, utan något externt program (extension?) i alla fall. Det hela har väl så vitt jag vet att göra med att IE är en så pass integrerad del av Windows, vilket inte direkt kan sägas om Firefox. Skulle båda programmen använda sig av samma favoriter och mappstruktur så kanske, men nu är inte så fallet.
Citera
2004-09-06, 09:20
Medlem
miklons avatar
Jag kör Firefox under Linux, så det har inte bara med win-versionen att göra. Tack iaf för länken, då är det ju tydligen en bugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in