Hur skulle du vilja att samhället, Sverige, världen såg ut om du fick välja?
Jag satt och fantiserade en stund på hur jag ville att min drömvärld skulle se ut.
Vilken värld vill jag kliva ut i?
Jag vill ha en värld där alla medborgare blir
girighetsvaccinerade i spädbarnsåldern, följt av en empati-boost var tionde år. Alla människor växer upp mer eller mindre goda, utan girighet, avundsjuka och ständliga jämförelser. Våra gamla elaka, snart utdöende förfäder kunde förvisas till våra nya äldreboenden, som nu är spa-liknande tillhåll, bedrivna runt om på de herrgårdar som landshövdingar och rest-adeln fått lämna ifrån sig.
Alla länder skulle skötas ungefär som de skandinaviska idag men med mer transperens. Hyran skulle betalas efter %-inkomst, alla skulle få
en månads semester på sommaren och en på vintern. Löneskillnaderna skulle minska, högskoleexamina skulle öka lönen lika för alla oavsett utbildning. Alla skulle bidra efter förmåga. Flyttar man, lämnar man sin lägenhet. Är man sjuk, tas man in för utredning tills motsatsen bevisats. Invandrare skall ha samma rättigheter från dag 1 men inom två år skall de kunna göra sig förstådda på sitt nya språk. Invandrare som gör sig skyldiga till grova brott mot andra människor skull bli utvisade. Canabis kunde vara en legal drog likställd med alkohol. Människor som begår ringa brott, borde få fotboja, flyttas till en annan stad och betala av tiden genom att göra nytta för andra medmänniskor. Jag skulle vilja se fler kollektiva boenden, där vänner som tröttnat på stan, flyttar tillbaka till naturen och lär sig leva av jorden. Där tror jag att jag en dag kommer att finna min lycka.
Hur skulle samhället, Sverige, världen se ut om du fick fantisera? Och vi behöver väl inte stjälpa varandras argument? Vi kan väl bara fantisera lite tillsammans...