2011-03-03, 13:01
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Jag undrar om någon har testat att göra carpaccio liknande maträtter på en bit mör entrecot i stället för file biten?

Har en bit i kylen och funderar på att bjuda på det men försöker samla in lite feedback innan.
Citera
2011-03-03, 13:13
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
Jag undrar om någon har testat att göra carpaccio liknande maträtter på en bit mör entrecot i stället för file biten?

Har en bit i kylen och funderar på att bjuda på det men försöker samla in lite feedback innan.

Jag tror det, men har ej själv testat. Jag föreslår att du skär bort en liten bit, bankar och smakar. Återkom gärna med resultat.
Citera
2011-03-03, 13:19
Medlem
Gör det inte! Det är för mycket fett på Entrecôten.. Du måste ha filén för att göra carpaccio!
Citera
2011-03-03, 18:50
Medlem
troengs avatar
Carpaccio är väl en maträtt?

Skämt åsido, testa! Men jag tror också att entrecote är lite väl marmorerat för att ätas rått.
Citera
2011-03-03, 18:53
Medlem
ostz0rs avatar
jag har gjort carpaccio på entrecote och det är inte gott i jämförelse med den gjord på mittstycket av en filé, mitt råd är att inte göra de.
Citera
2011-03-03, 22:30
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Ok tack för tipsen.

Har inte bestämt mig vad jag ska göra med köttbiten än.
Citera
2011-03-04, 16:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
Ok tack för tipsen.

Har inte bestämt mig vad jag ska göra med köttbiten än.

Rostbiff eller biff... Släng den på grillen efter lite marinering.

Månnde det kan bli en liten tjärknul av den stackarn... Tror det är bäst med älg.

Slöseri till porterstek.

Så en Biff med stekt pottis och en whiskeysås. (lite whiskey i såsen, mycket i kocken )
Citera
2011-03-04, 17:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
1. Rostbiff eller biff...

2. Månnde det kan bli en liten tjärknul av den stackarn... Tror det är bäst med älg.

3. Slöseri till porterstek.
1. Fast det kan vara knepigt att omvandla entrecote till rostbiff eller biff .

2. Nej, till tjälknöl funkar det inte med antrecote pga den myckna bindväven och fettet insprängt i själva köttet. Traditionellt har man innanlår av nöt eller vilt till tjälknöl. Det funkar också med rostbiff, fransyska eller i värsta fall med märgpipa.

3. Samma sak när det gäller porterstek/herrgårdsstek/slottstek. Till dessa rätter vill man ha ett kött som är fritt från bindväv och fett. Entrecote funkar därför inte så bra.

~Paul~
Citera
2011-03-06, 13:46
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Då var köttbiten borta.

Förrätt tunna utbankade skivor från entrecon med salt oliv olja och rucola. Självfallet var fettet bort skuret. Marmorringen i köttet försvann när jag plattade ut köttet med kniven. Det blev jätte bra, tror jag hade valt en bra bit kött från affären vilket bidrog till det goda resultatet.

Huvudrätt stekt entrecot med pommes och salad.
Citera
2011-07-30, 14:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Fast det kan vara knepigt att omvandla entrecote till rostbiff eller biff .

2. Nej, till tjälknöl funkar det inte med antrecote pga den myckna bindväven och fettet insprängt i själva köttet. Traditionellt har man innanlår av nöt eller vilt till tjälknöl. Det funkar också med rostbiff, fransyska eller i värsta fall med märgpipa.

3. Samma sak när det gäller porterstek/herrgårdsstek/slottstek. Till dessa rätter vill man ha ett kött som är fritt från bindväv och fett. Entrecote funkar därför inte så bra.

~Paul~

Så rätt, jag har helt missat detta svar. Jag svarade bara på hur jag i min skalle skulle tillaga köttslamsan. Uppväxt med att nästan allt kött från älg/ren bidde köttsoppa.

Försvann säkert lite fina bitar ner i den soppan under åren.

vad jag tänkte var att man kan göra på 3 enkla sätt: stek, långsam tillagning i ugn eller koka.

Appropå tjärknul så gör dom nåt i ugn i alla fall http://www.recept.nu/1.8622/jens_sjo...akad_entrecote

Har ingen aning men idag skulle jag slängt den på grillen, för jag är på det humöret.

Paul, du har säkert helt rätt. Men det löste sig ju på nåt vis.
Senast redigerad av christery 2011-07-30 kl. 14:17. Anledning: länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in