Någon som har någon erfarenhet av hur länge en öppnad baileys/dooleys/amarula/tequila rose eller annan gräddbaserad likör med 17-20% sprit i håller? På vissa står det att de måste förvaras i kylen. Så jag drar mig för att öppna för många olika sorters flaskor för kylen blir så satans full.
Finns det risk att de surnar om de inte står i kyl när de är öppnade?
Ja det undrar jag med, har en skvätt kvar i en Amarula som stått kanske 2 mån i kylen..men det borde väl inte vara några problemas tror jag!
För tillfället är jag snurrig av Cocillana/Minkoff .. Bra blandning
Gräddbaserade likörer (som de du nämner) har begränsad hållbarhet. Oöppnade håller de ca ett år. När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp. Min egen erfarenhet säger mig dock att de bör klara iaf 6-8 veckor, dvs något längre än vad tillverkarna påstår.
Många människor man stöter på förvarar ju öppnade bailysflaskor i rumstemperatur i åratal och det är som alla förstår GROTESKT äckligt. När ni blir blir bjudna på Bailys, Sheridans etc - förvissa er om att flaskan inte är gammal. Det är ju för fan mejerivaror vi pratar om. Varför fattar folk inte det? Vem skulle förvara en gräddtårta i barskåpet i ett år och sedan bjuda sina gäster på den...?
Baileys - all bottles now carry a best before date - have you checked the best consumed before date on the bottle? If so, have you exceeded the date? If you cannot find a date on the bottle, have you had the bottle for longer than 24 months? You don't have to worry if you have - it is still fine to drink - it just won't taste as good as usual. We wouldn't recommend drinking it if it has gone lumpy or the mixture has separated though.
Baileys should be stored away from direct sunlight at temperature range of 5-35 degrees centigrade. You don't have to refrigerate your bottle, but we would recommend it - and it tastes even better when chilled! Fluctuating its temperature too much will cause it to go lumpy - so try and always keep it roughly at the same temperature. The storage conditions are the same for sealed or unopened bottles.
Baileys contains no preservatives or additives and so should be consumed within 6 months of opening the bottle.
Antar att detta bara gäller gräddbaserade likörer. Vore intressant att veta lite mer om vad som gäller för t.ex. kakaolikörer, banalikörer osv. Man kan ju anta att det som är lite starkare håller sig hyfsat bra i varje fall.
Vodka & Brännvin har i princip obegränsad hållbarhet med ett undantag och det är Svartvinbärsbrännvin. Kan vara bra att veta då den sorten är en typisk "spara tills nästa midsommar".
Sen kan jag inte uttala mig om det håller längre än vad Vin & Sprit rekommenderar.
Vodka & Brännvin har i princip obegränsad hållbarhet med ett undantag och det är Svartvinbärsbrännvin. Kan vara bra att veta då den sorten är en typisk "spara tills nästa midsommar".
Utveckla gärna, denna innehåller ju ingen grädde. Hmm...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!