Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-12-22, 19:25
  #97
Medlem
Frågan är väl vad du vill läsa? Är det jurist så brukar ju Lund ha högre status än GU. För ekonomer är det kanske ingen skillnad. Jag skulle rekommendera Lund eftersom det är en utpräglad studentstad och du kommer lära känna nya människor lättare, samt ha lättare att få nytt boende. Vad skulle fördelen med att studera på GU vara framför Lund?
Citera
2017-12-22, 19:37
  #98
Medlem
^ Det kanske är lättare att få tag i boende i Lund än i Göteborg men, TS, det är verkligen inte enkelt.

Men annars, det finns mycket idrott och musik i Lund. Vänner som läser på LTH har varit på spex, musikaltävlingar (?), bandspelningar/DJ på nationer och mycket mer.

När det gäller sport har du mycket bra tillgänglighet till att utöva de flesta sporter (fotboll, tennis/racketsport, simmning osv.) - jag kan intyga detta eftersom jag var där nere i somras.
Citera
2017-12-22, 20:07
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Frågan är väl vad du vill läsa? Är det jurist så brukar ju Lund ha högre status än GU. För ekonomer är det kanske ingen skillnad. Jag skulle rekommendera Lund eftersom det är en utpräglad studentstad och du kommer lära känna nya människor lättare, samt ha lättare att få nytt boende. Vad skulle fördelen med att studera på GU vara framför Lund?

Systemvetenskap, så statusskillnaden är obefintlig till minimal. Överväger Göteborg i och med att det är en större stad med mycket mer kultur. Har varit i Lund flera gånger och är inte imponerad av utbudet, och då jag inte är en stor entusiast av att dricka och festa så är jag rädd att jag kommer att tröttna på staden rätt så snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
^ Det kanske är lättare att få tag i boende i Lund än i Göteborg men, TS, det är verkligen inte enkelt.

Men annars, det finns mycket idrott och musik i Lund. Vänner som läser på LTH har varit på spex, musikaltävlingar (?), bandspelningar/DJ på nationer och mycket mer.

När det gäller sport har du mycket bra tillgänglighet till att utöva de flesta sporter (fotboll, tennis/racketsport, simmning osv.) - jag kan intyga detta eftersom jag var där nere i somras.

Har stått i gbg studentbostadskö i 3 år så kommer inte ha några besvär med bostad om jag flyttar dit, dock osäkert i Lund på grund av att jag inte kan köa. Bra att veta att det finns gott om aktiviteter i alla fall.
Citera
2017-12-22, 20:13
  #100
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Om du gillar charterresor så är Lund/Uppsala bästa valet. Allt är organiserat och något val finns inte.

Är du en mer självgående "resenär" som får lust att skjuta ut dig efter fem minuter på en bussrundtur så välj GBG eller Stockholm. Du kan fortfarande engaera dig i kåren, springa runt i overall osv men du måste inte.
Citera
2017-12-22, 21:50
  #101
Avstängd
jag pluggade på lund på 80-talet o de var kan jag säga den bästa tiden i mitt liv. lund e en typisk erkänd student stad som ann arbor i mishigan o såna städer e alltid lite roligare o plugga i lycka till me ditt val
Citera
2017-12-23, 15:06
  #102
Medlem
Jag vet ingenting om Göteborgs Universitet egentligen. Det jag vet är att Stockholms universitet har en usel gemenskap och att många som pluggar där aldrig lär känna några av sin kursare (eller bara lär känna dem ytligt). Delvis beror det på att SU är placerat mitt ute i ingenstans och att det är ett ställe man inte åker fram och tillbaka till flera gånger under en och samma dag. Istället åker man bara in till föreläsningen och sen hem Hur det förhåller sig med GU vet jag inte. Men jag antar att samma risker finns. Och ingen kommer tvinga dig att festa i Lund, tror jag.
Citera
2017-12-23, 20:31
  #103
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Flertalet trådar om samma ämne är nu sammanfogade med varandra och ursprungstrådens rubrik är ändrad från "Studentliv i Göteborg" till "Den stora tråden om studentlivet i Göteborg (jämfört med andra städer) [/Mod.]".

/Mod.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback