Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Ibland kan det vara att föredra digital - självklart försvinner nästan all känsla, men bor du i flerfamiljshus och ska öva, eller tänker spela på nätterna, är det såklart bättre.
Tycker dock inte du ska köpa Thoman. Köp ett begagnat Yamaha. P80 kan du få för en billig slant, ett sådant hade jag för några år sedan, en riktig klassiker som låter riktigt bra för pengarna.
Du får nog betala ungefär 5000 för ett P 80 men det är MYCKET bättre än Thoman.
Alltså frågan är om P80 är så mycket bättre än Thomanns, jag är tveksam, isåfall ska du kolla begagnat på P-120, P-155. Eller en begagnad CLP modell, tex CLP-240, jag spela lite på P-80 och tycker inte det är så bra, så helt ärligt tror jag inte någon erbjuder mer piano för pengarna än Thomann om vi pratar ny produkt. Men där är ju skillnad om du går på Yamaha's finare modeller som dom jag nämde. Försök hitta ett Yamaha P-120 begagnat för ca 5 så har du ett väldigt fint instrument. Dock har jag inte provat Thomann och det verkar helt otroligt billigt för att vara en möbel, om du inte måste ha det som en möbel så har dom ju en ännu billigare variant som tydligen har hammer action också, men kanske inte lika fint men det får du ju desto billigare med om du nu inte hade så mycket pengar.
http://www.thomann.de/se/thomann_sp5500.htm
Sen om du nu provar att köpa ett Thomann DP-50 så köp det polerade svarta, visst är lite dyrare men är snyggare och har garanterat högre andrahandsvärde om du säljer det en dag. Dom har ju öppet köp med på sina grejor, frågan är hur det är på denna typ av möbelpiano. Men jag kan inte ge dig så många andra råd emot det eftersom jag inte provat det, men en möbel och piano för 5k låter ju billigt, nästan för billigt för att kunna vara bra. Men sen är Thomann stora så dom kanske pressar priserna nåt djävulskt på sina egna produkter, dom kanske rentav går förlust bara för att skapa sig ett namn och ta över på sikt.
Jag har skrivit massor i andra trådar vad jag tycker, jag har rådit dom flesta att leta begagnade Yamaha, men sök så hittar du vad som står i dom trådarna. Det har inte hänt så mycket sen jag svara sist.
Jag tycker Thomannet lät lite flummigt, alltså lite dovt i klangen, sen kan jag tycka Thomanns SP-5500 modell låter lite ljus, men där finns tydligen 5 eller fler pianoljud i det så det är kanske bara det ljudet jag hörde.
Här är ett klipp på Thomann SP-5500
http://www.youtube.com/watch?v=WGFQR...eature=related Nu är det förmodligen linat in så ljudet är supercleant, kan vara så att det inte sitter några kanonhögtalare i men ljudet du hör är ju ärligast vad den kan låta som med bra hörlurar osv. Där finns fler filmer på det med, grejen med detta är att du kommer väldigt billigt undan som start på ditt spelande. Men är du seriös direkt och vet vad du vill hade jag nog letat direkt på beggat Yamaha.