• 1
  • 2
2011-03-02, 22:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Vad innebr jobbskatteavdraget och hur mycket r det p? Vad innebr det allmnna grundavdraget och hur mycket r det p? Jag tror bgge grejerna handlar om att man kan f snkt skatt och att de behandlas frst under deklarationen.

Deklarationen tnkte jag frbereda mig fr. Nr kommer den?

Citera
2011-03-02, 22:16
Medlem
toby79s avatar
Grundavdraget fixas automatiskt, precis som jobbskatteavdraget. Beloppet r beroende p din ln upp till en viss summa. S har du bara ett jobb och inte massa andra grejer att deklarera kan du stta dig tillbakalutad i soffan och slappna av.
Citera
2011-03-03, 11:00
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
I runda slngar innebr jobbskatteavdraget att de frsta 2.000 du tjnar i mnaden slipper beskattas, vilket i praktiken innebr cirka 500 mer i plnboken varje mnad. Men sdant hr skts vid varje utbetalning, s du har redan ftt avdraget.
Citera
2011-03-03, 18:28
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
I runda slngar innebr jobbskatteavdraget att de frsta 2.000 du tjnar i mnaden slipper beskattas, vilket i praktiken innebr cirka 500 mer i plnboken varje mnad. Men sdant hr skts vid varje utbetalning, s du har redan ftt avdraget.

Det lter inte s sannolikt d jobbskatteavdraget, sitt namn till trots, r en skattereduktion och inte att skatteavdrag.

Hr kan du rkna ut hur mycket du sjlv fr av jobbskatteavdraget:
http://jobbskatteavdrag.se/

En person som tjnar 19000 kr/mn fr ut ungefr 1400 kr mer per mnad nu n r 2006 tack vare jobbskatteavdraget.
Senast redigerad av fordonsfraren 2011-03-03 kl. 18:32.
Citera
2011-03-03, 18:36
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Det var som fan. Tack fr att du rttade mig!
Citera
2011-03-04, 11:58
Medlem
Flash Pecketts avatar
Om man inte fr jobbskatteavdraget p lnen, fr man tillbaka den p skatteterbringen d?

Min nuvarande arbetsgivare drar 30% p min ln.

Tex i januari fick jag 28161 kr fre skatt och 19713 kr efter.
Enligt jobbskatteavdrag.se ska jag f ut 21401 kr, allts r inte jobbskatteavdraget med.

Det har varit lika hela tiden jag jobbat hr, ca 6 mnader.

Lite kompletternade info:
Jag har timln och semesterersttningen r inbakad, uthyrd via bemanningsfretag, kanske r andra regler d eller?
Citera
2011-03-04, 15:39
Medlem
Flash Pecketts avatar

Ingen som vet?
Citera
2011-03-04, 20:53
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Om man inte fr jobbskatteavdraget p lnen, fr man tillbaka den p skatteterbringen d?

Min nuvarande arbetsgivare drar 30% p min ln.

Tex i januari fick jag 28161 kr fre skatt och 19713 kr efter.
Enligt jobbskatteavdrag.se ska jag f ut 21401 kr, allts r inte jobbskatteavdraget med.

Det har varit lika hela tiden jag jobbat hr, ca 6 mnader.

Lite kompletternade info:
Jag har timln och semesterersttningen r inbakad, uthyrd via bemanningsfretag, kanske r andra regler d eller?

Ja i s fall fr du tillbaka den p skatteterbringen. Om du inte har lmnat en A-skattsedel till din arbetsgivare s kan det hnda att de drar 30 %.
Citera
2011-03-04, 21:24
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Ja i s fall fr du tillbaka den p skatteterbringen. Om du inte har lmnat en A-skattsedel till din arbetsgivare s kan det hnda att de drar 30 %.

Ahaa, tack fr svaret.
Nej, har inte lmnat ngon A-skattsedel.
Citera
2011-03-04, 22:06
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Ahaa, tack fr svaret.
Nej, har inte lmnat ngon A-skattsedel.

Tja det blir ju en trevlig slant i terbring d!
Citera
2011-03-04, 23:25
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Tja det blir ju en trevlig slant i terbring d!
Ja jag hoppas det.
Det visar sig om ngra veckor.
Citera
2011-03-05, 19:45
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag var inne p Skatteverkets webbsida och fyllde i sifferuppgifter och rknade ut om jag skulle f kvarskatt, men jag skulle f tillbaka. Dock inte alls lika mycket som de tv r som just varit, men det beror nog p att jag jobbat mycket mindre detta ret (2010) pga sjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in