Upplägget är ju idealiskt för alla parter, alla kan skylla på alla, ingen behöver ta ansvar.
När det gäller statusen på bolaget kan man väl säga att det ser sådär ut. Det allvarligaste skulle jag säga är att man har ett utländskt ägande, det innebär att det är fullt tillåtet att flytta pengar utomlands, för att på så sätt uppvisa dåliga siffror och säga "titta, det räcker inte för underhåll, vi behöver mer pengar". Det intressanta är att när t.ex. Businessregion Göteborg talar om utländska etableringar i Sverige (Göteborg) så likställer man det med att det skulle göras investeringar i Sverige, när det i princip uteslutande är det motsatta, det sker en enorm kapitalöverföring utomlands.
Men jag har sagt det förut, jag förstår inte att vi accepterar att man kör kommunen i botten, helt utan krav och granskning. Extraintressant tyckte jag det blev om man kollade på Styrelseordförande
Tomas Wallin som som jag ser det sitter i lite för många styrelser i aktuell bransch för att det ska vara rimligt.
edit:
en sak som jag tycker är intressant, jag vet inte med bestämdhet hur det ligger till med det, men jag satt på en buss som var med om en ganska allvarlig olycka, där bussen körde på någon. Det var nog inget snack om att det var den påkördes eget fel, även om man inte vet, bromsarna på bussarna fungerar alldeles uppenbart inte som dom ska, men som jag upplevde det så var det en väldigt allvarlig olycka, det gick fort och halva framrutan var helt krossad. Jag skulle av precis där olyckan skedde, men när jag kom tillbaka 10-20 minuter senare, så var det säker 6 poliser där, och 2 ambulanser åkte iväg med blåljus (om än inte jättefort).
När jag sedan läser om olyckan på gp.se så står det att ingen skadas allvarligt, och händelsen är väldigt nertonad, när jag frågar den reporter som skrivit om olyckan, får jag till svar "att polisen inte alltid lämnar korrekta uppgifter"
Jag hoppas såklart att jag har fel, och "allvarligt" är såklart en definitionsfråga, men jag undrar över det där. Det ligger ju helt klart i Veolias intresse att mörka olyckor, och allra helst med bussar i det skick som dom är.