• 1
  • 2
2011-03-02, 21:24
Medlem
Tjena sitter med en snart 2 år gammal macbook allu!

Problemet är att den blir så sjukt jävla varm för nästan ingenting!
Ligger aldrig under 70 grader, och då har jag typ igång, Safari, Mail, Spotify & Coda.
Nu T ex har jag igång dom + iTunes och datorn ligger på 85 grader med fläkten 6200rpm.

Inne i "Aktivitets kontroll" så finns det en process som heter "Sed" och ligger stadigt över 80%

Safari ligger blandat från 50% till 110%, Vet inte om det är "Processor %" jag ska kolla på iofs?

Så hur varmt går era Macbooks?
Och någon som vet fall safari beteer sig normalt? tycker det låter mycket för att vara en simpel browser?
Och Någon som vet vad "Sed" är?

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-02, 21:35
Medlem
Mackells avatar
Just nu är min 72°
Inget att oroa sig för.

Förklaringen av vad sed är finner du i denna tråden
http://forum.macworld.se/topic/11590...2#entry1262262
Senast redigerad av Mackell 2011-03-02 kl. 21:44. Anledning: googlade en enkel förklaring till sed
Citera
2011-03-02, 22:17
Medlem
harrings avatar
Min ligger ständig mellan 80 och 86 grader när jag har igång spel. Inget farligt, min har även 2 år mer på nacken än din så oroa dig inte.

Angående 110% så är det 2 kärnig? Då går det till 200%. Min ligger på 1% ledigt och 0 ram ledigt när jag kör 2 EvE klienter
Citera
2011-03-02, 22:42
Medlem
Okej, Skönt att veta att min inte är på väg o brinna upp då!
Men är det just vanligt att safari tar så mkt % från cpun?
Citera
2011-03-02, 22:46
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Safari 5 suger negerkuk. Sämsta jävla skiten Apple släppt på länge. Och poängterar du det på deras jävla supportforum så tar de bort tråden. En av de få sakerna som jag verkligen blivit störd på vad gäller Apple.

Skiten (Safari 5) drar sjukt mycket resurser för att vara en simpel jävla webbläsare. Den är mer instabil än Nibbler i en kiosk, och krashar stup i kvarten. Näe fy fan, sedan så funkar inte Chrome så bra heller och FF suger.. Så i väntan på bättre dagar så rekommenderar jag att du drar hem Safari 4 och kör den. För det är lätt den bästa webbläsaren för Mac just nu, enligt mig.

Eller så kan du hitta ett alternativt användningsområde till din Mac, typ steka egg på den vid morgonsurfningen.

Over and out.

Ps, vet hur frustrerande det är...
Citera
2011-03-02, 22:54
Medlem
Snöjs avatar
En annan faktor till varför Macarna ofta blir väldigt varma är för att kineserna som bygger dem inte har en aning om hur man använder kylpasta. Så om ni skruvar upp era datorer, tar bort den gamla kylpastan och sätter på ny på rätt sätt, så kommer era temperaturer se bättre ut.
Citera
2011-03-03, 00:00
Medlem
Mackells avatar
Det finns ju andra webbläsare än Safari ...
jag tycker att Firefox går betydligt bättre
Citera
2011-03-03, 00:06
Medlem
Jag har en nyköpt macbook pro som också har lätt för att bli varm, oftast då jag sitter med den i knät faktiskt, även fast man typ endast använder safari och spotify då..
Citera
2011-03-03, 00:52
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Nej men seriöst, det där var faktiskt en bra idé. Min garanti har ju gått ut så jag våfar ju börja pilla i den. Något speciellt en skall tänka på?
Att du är försiktig vid operationen! Saker på moderkortet kan lätt gå sönder om man t.ex försöker koppla loss en sladd åt fel håll. Hitta din Mac på http://www.ifixit.com/Browse/Mac och följ instruktionerna där på hur du skruvar upp den. Sedan kollar du in den här guiden som visar hur du tar bort den gamla kylpastan och sätter dit ny. När du köper kylpasta, så köp någon som inte torkar ut på ett bra tag, för då kommer du få behöva göra om proceduren. Jag har dock inte någon större koll på just vilken kylpasta som är bäst, många kör med Arctic Silver - men jag har läst på en del ställen att den tenderar att torka efter ett tag.
Citera
2011-03-03, 00:59
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Att du är försiktig vid operationen! Saker på moderkortet kan lätt gå sönder om man t.ex försöker koppla loss en sladd åt fel håll. Hitta din Mac på http://www.ifixit.com/Browse/Mac och följ instruktionerna där på hur du skruvar upp den. Sedan kollar du in den här guiden som visar hur du tar bort den gamla kylpastan och sätter dit ny. När du köper kylpasta, så köp någon som inte torkar ut på ett bra tag, för då kommer du få behöva göra om proceduren. Jag har dock inte någon större koll på just vilken kylpasta som är bäst, många kör med Arctic Silver - men jag har läst på en del ställen att den tenderar att torka efter ett tag.

Tacka tackar... skall undersöka saken och se om jag vågar mig på det. Jag tenderar att vara duktig på att ta isär grejjer men inte lika duktig på att få ihop dem igen
Citera
2011-03-03, 01:09
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Tacka tackar... skall undersöka saken och se om jag vågar mig på det. Jag tenderar att vara duktig på att ta isär grejjer men inte lika duktig på att få ihop dem igen
Haha där känner man igen sig. Därför är det skönt att ha en guide med bilder, då är det bara att följa den baklänges efteråt
Citera
2011-03-03, 04:19
Bannlyst
Kan ni som har brännheta datorer snälla gå till teknikmagasinet o köpa luft på burk?
Spraya in skiten där luften åker ut (vid nederkanten på macbooks'en) och spraya fram o tillbaka. Det gör skillnad! Fan dammet måste ju ut därifrån, eller hur?

Jag tjänade ett x-antal grader på det, över 15°c!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in