2011-04-01, 23:33
Medlem
De filmar ju faktiskt med GoPro-kamera under skarpt läge. I senaste programmet sås er man att en GoPro-kamera är placerad på motorhuven exempelvis då de tar missbrukaren i början.

Trodde alla sådana sekvenser var filmade separat, men tydligen inte.
Citera
2011-04-02, 03:27
Medlem
duffsters avatar
Gillar programmet. Tråkigt att det bara går 3/ggr veckan bara.

Hade inte Kanal 5 ett liknande program med Polisen på Gotland?
Citera
2011-04-02, 08:46
Medlem
guldtrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duffster
Gillar programmet. Tråkigt att det bara går 3/ggr veckan bara.

Hade inte Kanal 5 ett liknande program med Polisen på Gotland?

Kanal 5 har haft några omgångar med "SOS Västkust", det, "112 Poliser" och "Kustbevakarna" är enligt mig de bästa programmen just nu.
Hoppas "Kustbevakarna" kommer med en ny säsong.
Citera
2011-04-02, 10:42
Medlem
Kanal5 har gjort några säsonger av SOS Gute där man är på Gotland. Men i det programmet följer man både polis samt brandkåren och ambulansen.

Tycker endast när man har inslag eller hela program runt polisen som det är intressant.
Citera
2011-04-02, 10:49
Medlem
guldtrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Kanal5 har gjort några säsonger av SOS Gute där man är på Gotland. Men i det programmet följer man både polis samt brandkåren och ambulansen.

Tycker endast när man har inslag eller hela program runt polisen som det är intressant.

Skriver jag under på jag med. Det är poliserna och ok, brandmännen och de snygga kustbevakarna man vill se
Vältränade män i vackra uniformer, nam nam!!
Citera
2011-04-03, 16:18
Medlem
Intressant avsnitt från Kristianstad där det var enn grov misshandel inne på Banken, ser det ut som, i centrum. En invandrarkille som går in på damernas toalett och börjar ofreda de som finns där. En kille konfronterar han och får då en flaska slagen över huvudet så att han blöder. Fin insikt en vanlig helg i en svensk stad idag.
Citera
2011-04-04, 01:45
Medlem
I Norge går "Politiet", en mera dokumentär variant av "Cops" och som är inne på sin tredje säsong. Den är mycket mer neutral i förhållande till framställandet av polisens arbetsuppgifter och det kan vara att ingripa i slagsmål, vara med på invigningar, besöka ungdomsgårdar för att möta allmänheten m.m. I "Politiet" spelas nästan ingen musik.

Poliserna i serien är återkommande, men de är ändå framställda som först och främst poliser. Vi vet inget om deras bakgrunder eller fritidssysslor, inte ens deras namn avslöjas. Fördelen med en dokumentär version, och att försöka framställa polisen så objektivt som möjligt , alltså utan att provocera fram känslor hos mig, är att jag faktiskt tillåts tänka och skapa en egen mening om det som visas, utan att behöva trassla upp saker som: vad som är vinklat, till vems fördel och hur detta
påverkar min uppfattning av programmet eller personerna i det.

Jag hoppades innerligt att den svenska versionen skulle följa detta goda exempel. Men det svenska programmet visade sig totalt värdelöst som grundlag för att bilda en uppfattning om polisyrket.

Det är uppenbart att TV4 velat ta en annan approach. Vinjetten är som tagen ur "Beverly Hills, 90210", alla poliser som medverkar presenteras med musik och namn. Vi får veta att två av dem, Erik och Åsa, fyller 32 år, något det skojas om i en förhållandevis stor del av avsnittet. Hela upplägget känns som en billig dokusåpa.

I det första uppdraget dras det vapen, och en av poliserna låter skrämd av allvaret i situationen, vilket jag tolkar som att hon antingen är ganska ny, eller att situationen är väldigt ovanlig för poliser, men troligvis är det en kombination av båda. Den första personen polisen tar ett prat med är invandrare och aggressiv, något TV4 givetvis förstår kommer att skapa känslor; något som många i den här tråden nappat på utan eftertanke.

Senare är det en efterlyst man som ska in: poliserna ser ut att inte veta vad de sysslar med, och ursäktar sig nästan också inför mannen de ska hämta in, frågar om "det är lungt(?)" att de hämtar honom. Tramset ackompanjeras av musik som är som tagen ur drama-, action och t.o.m skräckfilm. Så att vi ska kontolleras av våra känslor, inte tänka, inte genomskåda den sneda bilden vi ser av polisen när vi ser programmet.

112 Polisen är rena skämtet, vilket jag tyvärr tror skadar polisen. En mera dokumentär serie hade istället kunnat öka människors förtroende för polisen och därmed hjälpt den att stärkas och blir bättre som organisation.
Citera
2011-04-04, 20:59
Medlem
Jag reagerar på att misstänkta hela tiden tillåts ha händerna i fickorna. Att det inte skadas fler poliser är märkligt...
Citera
2011-04-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Jag reagerar på att misstänkta hela tiden tillåts ha händerna i fickorna. Att det inte skadas fler poliser är märkligt...

Jag upplever snarare tvärtom. Vid flera tillfällen blir de ombedda att ta bort sina händer ur fickorna. Det är däremot en bedömningsfråga. Oftast handlar det om småbusar som bara håller på med fylla och annat. Anledningen till att inte fler poliser skadas kanske beror just på lojaliteten hos poliser där de inte "attackerar" vanliga människor.
Citera
2011-04-05, 20:34
Medlem
Äh. Det finns inga "vanliga människor" som skulle ge sig på polisen. Varför skulle dom. Polisen "attackerar" slöddret. Oftast samma klientel som går runt snurriga i huvudet med kniv i fickan.
Citera
2011-04-05, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Någon annan som reagerar på hur långsamma alla dessa poliser är?
Allt går i snigelfart, är det för att de är från landsorten eller pk som de är så långsamma?

Väldigt mycket dalt, inte konstigt att nationen ser ut som den gör med så värdelösa pk-poliser.
Men det blir så när man har köns-, perversions- och raskvotering till polisen, man får det sämsta av allt.
Kan ju säga så här, dom här Poliserna som det handlar om nu, beter sig som en Polis ska göra! Det gjorde Inte majoriteten av dom i SOS112. Där körde dom en jävla macho stil och ett par stycken... betedde sig som halv dårar....
Citera
2011-04-05, 23:07
Medlem
petardylovers avatar
Trevligt avsnitt idag.
vilken höjdare som hamnar i två bråk. Säkert bara 5-10 min mellan varandra. haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in