• 1
  • 2
2011-03-02, 17:46
Medlem
Goddag!
Min käre vän har precis köpt en ny dator. Snål som han är valde han att inte köpa med windows till den. Han tänkte istället installera en nerladdad version via en skiva. Men det vill inte till sig att fungera. Han ringt support och frågat efter hjälp men det gav inget.

När man startar datorn står det "Reboot and Select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" Vi har testat med olika skivor och att använda en extern hårddisk med win7 på. Mycket tacksam för hjälp!

MVH
Citera
2011-03-02, 17:49
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En-lila-filur
Goddag!
Min käre vän har precis köpt en ny dator. Snål som han är valde han att inte köpa med windows till den. Han tänkte istället installera en nerladdad version via en skiva. Men det vill inte till sig att fungera. Han ringt support och frågat efter hjälp men det gav inget.

När man startar datorn står det "Reboot and Select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" Vi har testat med olika skivor och att använda en extern hårddisk med win7 på. Mycket tacksam för hjälp!

MVH
Du måste in i BIOS och ändra boot-enhet

Brukar stå alldeles i början när datorn startar, typ "Press delete to enter setup", olika knappar på olika tillverkare, men delete är ganska vanligt.
Citera
2011-03-02, 17:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Starta och välj rätt boot device eller sätter uppstartsmedia i utvalda startenhet och trycker på en knapp.

Hur ser bootordningen ut under Bios?
Citera
2011-03-02, 17:52
Medlem
Vad är en Bios?
Vi ändrade bootordningen, först hade vi CD/dvd, externhårdisk och nån skit som hette något med samsung

sen testa vi att kasta runt dom lite, så att den externa hamnade först och cd sist
Citera
2011-03-02, 17:57
Bannlyst
Boota med CD först om Win 7 ligger på en cd. Hur enkelt som helst

However den win 7 version ni sitter med kan vara fel (32bits 64 bits......), ni kan också ha laddat hem en skitversion som inte funkar (det har ju hänt), då får ni tanka hem en bättre.
Citera
2011-03-02, 18:06
Medlem
Ugnsfolies avatar
Är skivan bränd korrekt?

Kom ihåg att jag hade problem för längesen när jag försökte fixa Xp.
Om man inte bränner på rätt sätt så kan man inte installera från scratch. Kanske är annorlunda med win 7.

Dock så kommer jag inte ihåg hur man brände på det rätta sättet.
Citera
2011-03-02, 18:08
Medlem
Bränn ut önskat OS på en skiva -> Mata in skivan i CD-läsaren -> Starta datorn och gå in i setup -> Inne i setup ska du ändra boot-device priority till att nummer ett är CD-ROM -> tryck på F10 (save and exit) då kommer datorn att starta om automatiskt -> Då ska detta komma upp "Tryck på valfri tangent för att starta med skiva" -> då kommer du att få välja vilken partition du vill lägga ditt OS på -> när du har valt önskad hårddisk så kommer den att börja installationen.

Ett tips när du kör med en piratkopierad version av windows är att bocka ur automatiska uppdateringar till att få välja själv vilka som ska hämtas och inte hämtas.

Om du skulle råka installera "Microsoft Valideringsverktyg" som ska hålla koll på att du inte har ett piratkopierat-OS, den kommer att visa en ruta någonstans på skärmen att du måste köpa en riktig version av windows.
Den är riktigt störande.

/jollllis
Senast redigerad av jollllis 2011-03-02 kl. 18:11. Anledning: felskrivning
Citera
2011-03-02, 18:09
Medlem
Den version vi använder har använts på två andra datorer, så det borde ju inte vara något problem. Hur vet man vilken bit man ska ha egentligen?(32,64((det blir datorer 101 nu)) Vi använde en mac dator för att bränna skiva och den klagade inte eller sa att det blev något fel. Vi brände .iso filen..
Citera
2011-03-02, 18:11
Medlem
purj0ns avatar
Som Ungsfolie sa, kolla skivan. Testa den i en annan dator och se om den fungerar korrekt.
Citera
2011-03-02, 18:24
Medlem
Nu har vi testat med både 64 och 32. Vi har följt youtube tutorials och får fortfarande upp reboot and select proper boot device
Citera
2011-03-02, 18:38
Medlem
Dubsteps avatar
Har ni bränt korrekt? Brukar inte funka om man bränner med windows inbyggda brännsystem, iaf inte för mig.
Citera
2011-03-02, 18:44
Medlem
vi har testat att bränna med nero och det har inte fungerat, väldigt jobbigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem