hej! jag är verkligen inte datakunnig på något sätt. därför behöver jag hjälp med min data.
uppstarten är jätteseg, kan ta en halvtimme. internet är också jättesegt. spotify hackar och
låter konstigt. vet inte vad jag ska ta mig till! nya uppdateringar installeras hela tiden också! helppp
Datorn kanske har fått in infekterade filer? Vilket operativsystem använder du? Du behöver kanske utföra en formatering? Eller rent av uppgraderar datorns hårdvara.
Brukar köra en Ctrl-alt-del och gå till processer... Därifrån tar jag bort allting onödigt som tar minnesplats... Krävs dock lite kunskap så du inte tar bort processer som datorn behöver för att köras.
Jag har provat diskrensing och diskdefrag. Och så har jag avast! antivirus som jag har scannat med också. Har en ganska full hårddisk, iallafall den ena. Men jag har inte särskilt många bilder/musik, har dock massa program jag inte riktigt har nån koll på.
Avinstallera program som du inte behöver. Sen skaffar du Ccleaner - avinstallerar, rensar registret, tar bort onödiga filer tex temporära internetfiler. Det programmet är säkert och tar hellre bort för lite än för mycket.
Spybot Search & Destroy - Söker efter virus/skräp som inte klassas som virus men som bara förstör. Med den kan du även kontrollera autostartande program, det går iof att göra i Ccleaner också men fördelen med Spybot är att man kan stänga av "tillfälligt" och se om det skulle bli problem samt att man får mer info om programmen som startar. Alla program som ligger i programmappen bör vara ok att ta bort.
Annars, kör virussökning med ditt antivirusprogram, diskfragmentera, diskrensning... och kör du Vista rekommenderar jag att byta till Win 7.
Sen kan du ju rengöra fläktar etc så från damm, vet inte vilken skillnad det gör förutom att det blir tystare.
Flera frågor=
Jag använder bara firefox, hur ska jag gå tillväga för att få bort explorer? Sen undrar jag varför det hela tiden ska uppdateras nya jävla uppdateringar. Det kommer upp nya jävla uppdateringar varje dag i snart 4 veckors tid! Vilket det aldrig gjort innan.
På kontrollpanelen under mina program är det två firefox installerade, kan jag ta bort ett? Sen har jag massa program jag inte har en aning om vad det är för några: Microsoft. Net framework 4 client people, J2se Runtime Environment, Adobe reader, Windows live essentials, Språkpaket för Microsoft Net framework, adobe air, tweaknow powerpack, ASUS instantfun. Kan jag ta bort nån av dessa?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!