2011-03-02, 15:02
Medlem
Hej! Fick nyss ett samtal från en restaurang om att de var intresserade av mig. Hade då tidigare lämnat in ett CV/personligt brev till dem angående sommarjobb. Hur som helst så bestämde vi en tid nästa vecka måndag, arbetsintervju.

Han frågade i telefonen om jag kunde tänka mig jobba även på helgerna innan sommaren. Saken är att jag har rätt så mycket studier innan sommaren och är inte alls säker på att jag kan jobba alla helger. Hur tycker ni att jag ska hantera det här? Ska jag fråga honom hur mycket han hade tänkt mig att jag skulle jobba? Samt ska jag säga att jag har mycket plugg?

Det jag sökte var som sagt restaurangbiträde. Har tidigare jobbat i kinarestaurang, men det var ett tag sen. Jag kommer antagligen få diska samt jobba lite som servitör, då jag har gjort det lite innan. Men detta var länge sen, och jag är nog inte så van nu. Ska jag fråga om ett provjobb, eller är det chefen som kommer föreslå det? Jag antar att jag inte kommer kunna allt på direkten, utan måste komma in i rutinerna.

Ni som har varit i en arbetsintervju som restaurangbiträde, hur var det? Många frågor? Vad för frågor? Vad ska svara, och vad ska man undvika? All knep och tips är välkomna. Detta är som sagt första arbetsintervjun någonsin och väntar spänt.

Tack!
Citera
2011-03-02, 15:40
Medlem
Meastarns avatar
Var ärlig och säg att du har mycket studier, men framstå gärna som arbetsvillig. Förklara att du gärna jobbar helger (om du nu gör det), men att vissa helger går åt till att plugga. Förhoppningsvis ser han förtroende för dig på det sättet och det kan ju löna sig i längden. Lycka till!
Citera
2011-03-02, 16:12
Medlem
Edit: Ifall arbetsgivaren frågar mig om lönen. Hur ska jag svara då? Hur mycket ska jag begära? Är 18 år. Hur mycket i OB? Det är ingen liten skitrestaurang. Är nog bland dom bästa i staden.

Om de frågar om mina svaga sidor. Hur ska man svara då? Inget jag kommer på rak arm...
Senast redigerad av immy14 2011-03-02 kl. 16:15.
Citera
2011-03-02, 19:21
Medlem
ang. lön så hör med företaget om de går efter kollektivavtalet och är anslutna. http://www.hrf.net/lon här kan du få en aning om vad du bör tjäna, eller förhandla dig till om det behövs. här står även om OB (vilket suger inom restaurang).

Då jag själv varit restaurangchef och rekryterat personal så är ärlighet uppskattat. Berätta att du jättegärna vill jobba ex varannan helg (om det är det du verkligen vill) och att du isf kan bli tillfrågad om du skulle behöva hoppa in någon extra dag utöver.

Sen lär man sig snabbt rutinerna och den grundläggande tekniken, bara lyssna på de som varit med ett tag, och framhäv att du gärna vill lära dig mer. Ang. dåliga sidor så säg att du inte är jätteerfaren men försök att vända det till något bra sen.

Lycka till!
Citera
2011-03-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artemiis
ang. lön så hör med företaget om de går efter kollektivavtalet och är anslutna. http://www.hrf.net/lon här kan du få en aning om vad du bör tjäna, eller förhandla dig till om det behövs. här står även om OB (vilket suger inom restaurang).

Då jag själv varit restaurangchef och rekryterat personal så är ärlighet uppskattat. Berätta att du jättegärna vill jobba ex varannan helg (om det är det du verkligen vill) och att du isf kan bli tillfrågad om du skulle behöva hoppa in någon extra dag utöver.

Sen lär man sig snabbt rutinerna och den grundläggande tekniken, bara lyssna på de som varit med ett tag, och framhäv att du gärna vill lära dig mer. Ang. dåliga sidor så säg att du inte är jätteerfaren men försök att vända det till något bra sen.

Lycka till!

Hmm, är 18år, så det blir väl runt 80kr. Förväntar mig runt 90kanske, men man får väl vara nöjd ifall man får ett jobb ens. Är detta med eller utan skatt? Har noll koll på detta. Är det så att jag får max tjäna 18k och efter det måste man betala skatt? Något annat jag ska tänka på ifall jag blir anställd?

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in