2011-03-02, 13:53
Medlem
Jag vet att skatteverket inte är ett företag, men hittade inget mer passande ställe.

Tydligen är 43 procent av personalstyrkan inte utbildad högre än till gymnasienivå.
Det får mig att tänka att det kanske finns chefer som knappt gått ut gymnasiet med G i alla ämnen.
Chansen borde vara rätt stor.

Vad har vi för skvaller? Någon som vet någonting om deras högre chefer?
Eller mellanchefer?
Citera
2011-03-02, 21:15
Medlem
Deras beslut som dom gör säger väl lite hur kunskaps nivån ligger. Jantelagens hemma arena!
Citera
2011-03-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweboris
Deras beslut som dom gör säger väl lite hur kunskaps nivån ligger. Jantelagens hemma arena!

Ingen som känner någon chef där som kan bjussa på skvaller?
Citera
2011-03-02, 23:33
Medlem
HarryHotters avatar
Det är väl bättre att de jobbar där ... än på ett riktigt företag ...
Citera
2011-03-03, 00:23
Medlem
MonsieurRafs avatar
Föga förvånande att de anställda på skatteverket saknar akademisk utbildning. Det märkts inte minst hos skattehandläggare som likt apor trycker in siffror i en dator för att sedan paketera detta lite vackert med ett inbetalningskort och något vackert hot: "vara hos tillhanda, ANNARS SMÄLLER DE". Att utredare på skatteverket agerar både domare och åklagare är inte heller ovanligt. När det nu visar sig att de även saknar högre utbildning blir jag mörkrädd. Den här myndigheten har uppenbarligen spårat ur.

Hur chefer på skatteverket fungerar kan ses i SVT dokumentären "skattehjälp på export". I dokumentären ska en tidigare medarbetare på skatteverket lära upp albaner hur ett skattesystem fungerar. Det väckte fan tårar. Hon påstådde bland annat att 90% av Svenskarna betalar skatt för att de tycker det är roligt. Hon påpekade också att skatteverket numera såg skattebetalarna som "kunder". Precis som att de levererar nån tjänst vi beställt. Ush fyfan, de kan väl börja med att behandla skattebetalare som människor innan de tar till teorier om "kundvärde" och "relationshantering".

Monsieur
Citera
2011-03-03, 11:12
Medlem
Jag sätter 100:- på att någon av kommentarerna på artikeln kommer från någon anställd eller före detta anställd på Skatteverket.
Någon som sätter emot?
Citera
2011-03-03, 22:27
Medlem
buggenbus avatar
I artikeln konstateras att de som har låg utbildning är de äldre som ska gå i pension - så vari består nyhetsvärdet? Så här ser det väl dessutom ut på fler arbetsplatser? Vidare uppges att de som rekryteras idag är akademiker - samt att både tidigare och idag så erhåller personalen omfattande internutbildningar. Min uppfattning är att Skatteverket är en utmärkt rekryteringsbas för revisionsbyråer och skattekonsulter - därför att man fått internutbildningarna där.

Jag tror vidare att de flesta som är chefer på myndigheten så som den beskrivs i artikeln inte är så unga att de har betyg enligt G/VG/MVG-systemet. Pratar vi gymnasiebetyg så är det mer troligt 1-5, eller ännu äldre. På högskolor/universitet tillämpar man visserligen G/VG, men avgörande då är ju om du erhållit examen eller ej - inte vilka betyg du haft på enskilda kurser.

Man kan ha mycket åsikter om Skatteverket, men kanske ännu mer om oseriösa journalister och okritiska tidningsläsare.
Citera
2011-03-04, 22:35
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
I artikeln konstateras att de som har låg utbildning är de äldre som ska gå i pension - så vari består nyhetsvärdet? Så här ser det väl dessutom ut på fler arbetsplatser? Vidare uppges att de som rekryteras idag är akademiker - samt att både tidigare och idag så erhåller personalen omfattande internutbildningar. Min uppfattning är att Skatteverket är en utmärkt rekryteringsbas för revisionsbyråer och skattekonsulter - därför att man fått internutbildningarna där.

I dagsläget anställer SKV folk med gymnasiekompetens på mindre orter. Anledningen är att de med juridisk/ekonomisk examen inte nöjer sig med 21000 kr/mån och en dags internutbildning så de drar efter ett år. På större orter ser det bättre ut. Myten om den omfattande internutbildning lever kvar från tidigare då det fortfarande var så, idag utbildas de anställda väldigt restriktivt. På SKV finns idag så mycket mängdhantering att någon större utbildningsnivå faktiskt inte krävs än mindre en akademisk examen.

Dessutom vet alla att SKV inte har några kunder, skattskyldiga heter det Det var den förra GD:n som satsade allt på kundvänlighet men utredningar osv. blev lidande. Den nya GD:n sägs vara betydligt vettigare på den punkten så hopp om bättring finns.
Citera
2011-03-04, 23:43
Medlem
buggenbus avatar
Tack för inblicken. För min del tycker jag det är vettigt om man rekryterar blandat och också fördelar arbetsuppgifter efter personalens olika utbildningsprofil. Jag ser dock fortfarande inte ett spår av rimlighet i den nyhetsartikel som drog igång den här tråden, eller de indignerade inlägg som följde på den.

Såvitt jag vet har väl dessutom nye GD suttit bara lite drygt ett år, och om det under hans ledning har införts nyanserad rekrytering ute i landet, så lär väl inte detta ha hunnit få genomslag på hela personalstyrkan?
Citera
2011-03-04, 23:54
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Tack för inblicken. För min del tycker jag det är vettigt om man rekryterar blandat och också fördelar arbetsuppgifter efter personalens olika utbildningsprofil. Jag ser dock fortfarande inte ett spår av rimlighet i den nyhetsartikel som drog igång den här tråden, eller de indignerade inlägg som följde på den.

Såvitt jag vet har väl dessutom nye GD suttit bara lite drygt ett år, och om det under hans ledning har införts nyanserad rekrytering ute i landet, så lär väl inte detta ha hunnit få genomslag på hela personalstyrkan?

Jo det hade varit vettigt om man fördelade arbetsuppgifter, och dessutom differentierade lönerna, mellan kvalifikationer men på den punkten har det väl varit sådär. SKV plattades till för några år sedan och då skulle alla plötsligt vara handläggare och sen kom påhittet om att alla skulle bli generalister, osäker på om den tanken finns kvar.

Ja han har inte suttit så länge men som har jag förstått det har prioriteringsordningen ändrats, dvs. att ge service i absurdum är inte längre SKV övergripande mål. Utredningar osv. har prioriterats upp. Rekryteringen i småstäder i Sverige har inte förändrats nämnvärt sedan hans intåg. Lokala chefer har länge velat anställa lägre utbildade till enklare uppgifter och så har också skett i varierande omfattning.
Citera
2011-03-08, 11:02
Medlem
Justitiemords avatar
Undrar vilken utbildning tjänstemannen hade som begärde den granskande tidningen i konkurs?

Newzglobe-bolaget begärs i konkurs
Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Media
Skatteverket har nu lämnat in en ansökan till Stockholms Tingsrätt för att få Newzglobe-bolaget Liberate teknisk utveckling försatt i konkurs.
Citera
2011-03-09, 18:47
Medlem
buggenbus avatar
Sannolikheten för att det ska bli någon utbildning på Skatteverket är tydligen sämre än jag kunnat ana. Noterar följande från Skatteverkets remissvar förra året på förslaget till ny förvaltningslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Kostnader som avser blanketter och informationsmaterial kan beräknas uppgå till 4 mkr. Utbildning av all personal hos Skatteverket (med 10 500 anställda) under en dag innebär en kostnad om drygt 15 mkr. Verkets sammanlagda initiala kostnader kan därmed beräknas till 40-50 mkr.

En lärande organisation som i första hand relaterar till utbildning i termer av kostnader...

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800029499.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in