Citat:

Ursprungligen postat av buggenbu

Tack för inblicken. För min del tycker jag det är vettigt om man rekryterar blandat och också fördelar arbetsuppgifter efter personalens olika utbildningsprofil. Jag ser dock fortfarande inte ett spår av rimlighet i den nyhetsartikel som drog igång den här tråden, eller de indignerade inlägg som följde på den. 
Såvitt jag vet har väl dessutom nye GD suttit bara lite drygt ett år, och om det under hans ledning har införts nyanserad rekrytering ute i landet, så lär väl inte detta ha hunnit få genomslag på hela personalstyrkan?

Jo det hade varit vettigt om man fördelade arbetsuppgifter, och dessutom differentierade lönerna, mellan kvalifikationer men på den punkten har det väl varit sådär. SKV plattades till för några år sedan och då skulle alla plötsligt vara handläggare och sen kom påhittet om att alla skulle bli generalister, osäker på om den tanken finns kvar. 
Ja han har inte suttit så länge men som har jag förstått det har prioriteringsordningen ändrats, dvs. att ge service i absurdum är inte längre SKV övergripande mål. Utredningar osv. har prioriterats upp. Rekryteringen i småstäder i Sverige har inte förändrats nämnvärt sedan hans intåg. Lokala chefer har länge velat anställa lägre utbildade till enklare uppgifter och så har också skett i varierande omfattning.