• 1
  • 2
2011-03-02, 11:54
Medlem
AdoRebels avatar
Tja. Jag har ett problem som jag haft rätt länge. När jag spelar så blir datorn varm (ser det när jag kikar på speedfan) och jag skall ha en dator som klarar av spelen. Jag har rengjort datorn från damm samt öppnat fönstret i rummet för att få in lite kyla. Det var cirka 56 grader varmt innan jag rengjorde och öppnade fönstret. Nu är det 46-47 grader. Har även öppnat burken (för att det inte ska bli så instängt och varmt?). Så fort jag spelar Dragon Age så börjar spelet att hacka pga värmen. Vad kan jag göra åt detta. Ny burk? Ny fläkt?
Citera
2011-03-02, 11:56
Medlem
ja en ny fläkt skulle jag tro
Citera
2011-03-02, 11:57
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNN
ja en ny fläkt skulle jag tro

Är inte vidare insatt i datorer. Hur mycket kostar en hygglig fläkt?
Citera
2011-03-02, 12:02
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag ändrade om min fläktar i min dator. Så att hälften sög in luft och hälften sög ut luft, kanske inte det mest optimala men det funkade. Annars hade jag nog satsat på att köra vattenkylt.
Citera
2011-03-02, 12:02
Medlem
-Mackan-s avatar
Vad är det som blir 47 grader? För att 47grader varm CPU är inget farligt, du bör snarare kolla hur varmt grafikkortet blir!

Lite mera info om din dator skulle inte vara fel!

Jag tycker även att du ska kolla hur mycket skit du har på i bakgrunden som kan ta prestanda!
Citera
2011-03-02, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdoRebel
Tja. Jag har ett problem som jag haft rätt länge. När jag spelar så blir datorn varm (ser det när jag kikar på speedfan) och jag skall ha en dator som klarar av spelen. Jag har rengjort datorn från damm samt öppnat fönstret i rummet för att få in lite kyla. Det var cirka 56 grader varmt innan jag rengjorde och öppnade fönstret. Nu är det 46-47 grader. Har även öppnat burken (för att det inte ska bli så instängt och varmt?). Så fort jag spelar Dragon Age så börjar spelet att hacka pga värmen. Vad kan jag göra åt detta. Ny burk? Ny fläkt?

Under 50 grader är inga probs alls. Du kommer inte komma det under det vilken fläkt du än köper.

När tempen går upp över 80-90 så kan du fundera på en ny fläkt...
Citera
2011-03-02, 12:03
Medlem
Kolla inte i Speedfan (det visar ofta fel).
Om du skriver vad du har för hårdvara så blir det lättare att hjälpa dig.
Vad är det som blir 46-47 grader? Processorn (CPU) eller grafikkortet (GPU)?
Är det när du spelar eller när den bara står på (idle)?

Hur ser chassikylningen ut (har du inblås-fläkt, utblås etc. och hur många)?

Kolla temperaturerna i Core temp istället och för grafikkortet kan du även se temperaturen i dess programvara.

Antar att du även har senaste drivrutinerna för grafikkortet?

Att spelet hackar har inget att göra med temperaturen i det här fallet.
Citera
2011-03-02, 12:04
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mackan-
Vad är det som blir 47 grader? För att 47grader varm CPU är inget farligt, du bör snarare kolla hur varmt grafikkortet blir!

Lite mera info om din dator skulle inte vara fel!

Jag tycker även att du ska kolla hur mycket skit du har på i bakgrunden som kan ta prestanda!

Jag vet faktiskt inte själv vad det är som är 47 grader. När det ligger på 47 grader så flyter datorn på bra. Men efter 20-30 minuters spelande så står det "Temp 1 56" på Speedfan.

Har kollat prestandan men har i princip inget igång (förutom nödvändiga grejer). Vad för info vill du ha om min dator? =)
Citera
2011-03-02, 12:06
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Kolla inte i Speedfan (det visar ofta fel).
Om du skriver vad du har för hårdvara så blir det lättare att hjälpa dig.
Vad är det som blir 46-47 grader? Processorn (CPU) eller grafikkortet (GPU)?
Är det när du spelar eller när den bara står på (idle)?

Hur ser chassikylningen ut (har du inblås-fläkt, utblås etc. och hur många)?

Kolla temperaturerna i Core temp istället och för grafikkortet kan du även se temperaturen i dess programvara.

Antar att du även har senaste drivrutinerna för grafikkortet?

Att spelet hackar har inget att göra med temperaturen i det här fallet.

Det är bara när jag spelar som det händer. Jag har ingen aning ifall jag har inblås eller utblås. Vet inte vart man ser det.
Jag antar att temperaturen hänger ihop med att spelet hackar, för varje gång det blir varmt så hackar spelet.
Citera
2011-03-02, 12:06
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Under 50 grader är inga probs alls. Du kommer inte komma det under det vilken fläkt du än köper.

När tempen går upp över 80-90 så kan du fundera på en ny fläkt...

Vad kan det då vara för problem?
Problemen kommer ju när det blir upp mot 56 grader.
Citera
2011-03-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdoRebel
Vad kan det då vara för problem?
Problemen kommer ju när det blir upp mot 56 grader.

1. Vad för dator har du?
2. Vilket eller vilka spel?

56c är absolut inga som helst problem för någon dator. De flesta datorer har inga problem upp till 80c+.
Citera
2011-03-02, 12:21
Medlem
VenGyrs avatar
Min dator (som är strax över 2 månader gammal och inte har några större problem med damm) kan gå upp i 50 - 55 grader när jag spelar CoDBO eller Crysis 2, tror inte det på något sätt är för högt eller kan vara skadligt.

Förövrigt har jag en i5 760 med en CM hyper 212.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in