2011-03-02, 10:36
Medlem
Bedragens avatar
Jag och tjejen blev bjudna till mina föräldrar igår och min mor drog fram ett kort ur en riktigt gammal rockärm och bjöd på buljongfondue, denna simpla middag blev en fullständig succé med god mat och lagom roligt/spännande att äta.

Nu utlovade tjejen att vi ska bjuda igen snart och jag vill ta chansen att få laga något som ska kunna gå till historien som deras bästa middag någonsin.

Egentligen handlar det inte om att toppa morsan utan helt enkelt få ta tillvara på chansen att laga något fantastiskt.

Förutsättningar:

Plus i kanten om det är någon maträtt som engagerar lite, ex att man måste blanda något själv vid tallriken eller så.

Jag söker med andra ord efter recept på maträtter, kombinationer eller inspiration till den perfekta tisdagsmiddagen
Citera
2011-03-02, 10:39
Medlem
Det är lite nice med en sån där Tefal bordsgrill/stekbord som har 8 st små sås tråg under så att alla kan göra sina egna såser till vad man nu väljer att steka på bordet, lite samma stil som Fondue
Citera
2011-03-02, 10:58
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truewalle
Det är lite nice med en sån där Tefal bordsgrill/stekbord som har 8 st små sås tråg under så att alla kan göra sina egna såser till vad man nu väljer att steka på bordet, lite samma stil som Fondue

Tack för tipset, dock ingen jättelust att köpa ett stekbord, har andra redskap jag prioriterar först. Dock väldigt trevligt sätt att äta middag. Var på restaurang där stekbordet var intrigerat i middagsbordet så att kocken stod och lagade maten undertiden man såg på, mycket trevligt inslag.
Citera
2011-03-02, 11:10
Medlem
Ok men det här är ett litet typ 45 cm i diameter och kostar någon hundralapp, rekommenderas starkt och heter Tefal Raclette googla.
Citera
2011-03-02, 12:25
Bannlyst
Gör ngt med vilt och marinera köttet redan en vecka innan
Citera
2011-03-02, 13:23
Medlem
Bedragens avatar
Jag vill gärna ha mer utförliga förslag om ni sitter på några.
Istället för vilken huvudingrediens eller dyl så söker jag era kunskaper/erfarenheter av rätter som gifter sig utmärkt...
Citera
2011-03-03, 10:21
Medlem
Sees avatar
Är kanske inte jättevanligt att folk över 50 gillar men sushi är roligt att göra och gott.
Kommer man bara på bra kombinationer så är man hemma. Har använt mango nu 3-4 gånger och det är verkligen jätte gott.
Citera
2011-03-03, 10:43
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Är kanske inte jättevanligt att folk över 50 gillar men sushi är roligt att göra och gott.
Kommer man bara på bra kombinationer så är man hemma. Har använt mango nu 3-4 gånger och det är verkligen jätte gott.

Va lustigt. Jag satt och läste lite i finsmakartråden då jag fick upp "sushi" i skallen, nöjd med tanken gick jag till den här tråden och finner att du precis kommit med idéen.

Mina föräldrar har ätit sushi förut och har absolut inget emot det hela, så det är ett bra förslag.

Du får gärna berätta mer om dina erfarenheter och bra smakkombinationer. Du skrev mango, är det i en maki eller filéar du mangon och har den på en nori eller gör du en mangosallad och har som sidedish?

Min spontana tanke blev att ha sushi som förrätt. Göra strut av nori med ris och någon spänande blandning, struten läggs på en maki på sniskan över 2 maki och på sidan ha en eller två nori samt en skål med soja, giri (ingefära, inlagd) samt obligatorisk klick med wasabi.

Frågan är vad man skulle ha som huvudrätt. En tanke är spett med marinerad entrecote (teriyaki marinad kanske) som serveras med en stor finstrimlad grönsallad med wasabi och sesam-dressing och något mer!?

Edit: Vad ha mer: Kanske göra en sallad/salsa med mango, papaya, melon, lime, koriander, chili, sesamolja och rostade sesamfrön.

Snälla ha synpunkter på denna idé. Jag vet att det finns väldigt bra smaklökar i denna tråd och gourmander med erfarenheter eller åsikter.
Senast redigerad av Bedragen 2011-03-03 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in