Citat:
Ursprungligen postat av See
Är kanske inte jättevanligt att folk över 50 gillar men sushi är roligt att göra och gott.
Kommer man bara på bra kombinationer så är man hemma. Har använt mango nu 3-4 gånger och det är verkligen jätte gott.
Va lustigt. Jag satt och läste lite i finsmakartråden då jag fick upp "sushi" i skallen, nöjd med tanken gick jag till den här tråden och finner att du precis kommit med idéen.
Mina föräldrar har ätit sushi förut och har absolut inget emot det hela, så det är ett bra förslag.
Du får gärna berätta mer om dina erfarenheter och bra smakkombinationer. Du skrev mango, är det i en maki eller filéar du mangon och har den på en nori eller gör du en mangosallad och har som sidedish?
Min spontana tanke blev att ha sushi som förrätt. Göra strut av nori med ris och någon spänande blandning, struten läggs på en maki på sniskan över 2 maki och på sidan ha en eller två nori samt en skål med soja, giri (ingefära, inlagd) samt obligatorisk klick med wasabi.
Frågan är vad man skulle ha som huvudrätt. En tanke är spett med marinerad entrecote (teriyaki marinad kanske) som serveras med en stor finstrimlad grönsallad med wasabi och sesam-dressing och något mer!?
Edit: Vad ha mer: Kanske göra en sallad/salsa med mango, papaya, melon, lime, koriander, chili, sesamolja och rostade sesamfrön.
Snälla ha synpunkter på denna idé. Jag vet att det finns väldigt bra smaklökar i denna tråd och gourmander med erfarenheter eller åsikter.