2011-03-02, 00:12
Medlem
Det är så att min laptop helt plötsligt börjat göra så att när man stoppar in strömsladden så blir skärmen mörkare. Det brukar ju vara tvärtom. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Citera
2011-03-02, 00:13
Medlem
Är nog inget fel, du kan ju ändra ljus styrkan?

Ändra den när du har sladden i, dra ut och stoppa in den igen så ska du se att det funkar
Citera
2011-03-02, 00:17
Medlem
qrizzes avatar
Gå in i energialternativ och ändra ljusstyrkan när du har nätadapter inkopplad.
Citera
2011-03-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saiik0
Är nog inget fel, du kan ju ändra ljus styrkan?

Ändra den när du har sladden i, dra ut och stoppa in den igen så ska du se att det funkar

Försökt göra det men bilden blir då ganska "urvattnad". Jag har varit inne i grafikegenskaperna och färgkorringeringen är inställd på standardvärderna. Det måste ju vara någonstans i datorn som säger att det ska vara mörkare med sladden i.
Citera
2011-03-02, 00:32
Medlem
Eskiels avatar
Det beror på energisparläget.

[Nu har jag ingen Laptop så jag kan inte det exakta namnet på menyerna, och jag vet inte heller vilket operativsystem du kör men troligen Vista eller Windows 7, så jag utgår från det när jag skriver mitt svar.]

- Stoppa in strömsladden.

#1 Om du ser det lilla batteriet nere i det högra hörnet av skrivbordet, nere jämte klockan så kan du högerklicka på den. (Om du inte ser batteriet jämte klockan så prova att klicka på den lilla pilen i närheten av klockan så att en meny kommer fram. Finns inte batteri indikatorn där, gör då som i #2.)

#2 Klicka på Start, och klicka på Kontrollpanelen. Väl inne i kontrollpanelen så klicka på att "Se små ikoner"(?). Efter det ska du leta upp och klickar på Energi alternativ (power options).

- Väl inne där skall det finnas 3 st alternativ knappar. Balanserad, Hög prestanda och Energisparläge.
- Välj Hög prestanda och klicka på ändra inställningar till höger om den knappen.
- Där ska du se alternativ för både när datorn är "inkopplad" med ström respektive vad den ska göra när den inte är inkopplad.

-Troligen står det nu så att den skall sänka skärmens ljusstyrka när den är inkopplad, ändra den till att den inte skall göra det helt enkelt. Spara och stäng ner.

Hoppas det hjälpte.

/Eskiel
Citera
2011-03-02, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Gå in i energialternativ och ändra ljusstyrkan när du har nätadapter inkopplad.

Verkar inte gå att ändra ljusstyrka där.
Citera
2011-03-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskiel

[Nu har jag ingen Laptop så jag kan inte det exakta namnet på menyerna, och jag vet inte heller vilket operativsystem du kör men troligen Vista eller Windows 7, så jag utgår från det när jag skriver mitt svar.]

#1 Om du ser det lilla batteriet nere i det högra hörnet av skrivbordet, nere jämte klockan så kan du högerklicka på den. (Om du inte ser batteriet jämte klockan så prova att klicka på den lilla pilen i närheten av klockan så att en meny kommer fram. Finns inte batteri indikatorn där, gör då som i #2.)

#2 Klicka på Start, och klicka på Kontrollpanelen. Väl inne i kontrollpanelen så klicka på att "Se små ikoner"(?). Efter det ska du leta upp och klickar på Energi alternativ (power options).

- Väl inne där skall det finnas 3 st alternativ knappar. Balanserad, Hög prestanda och Energisparläge.
- Välj Hög prestanda och klicka på ändra inställningar till höger om den knappen.
- Där ska du se alternativ för både när datorn är "inkopplad" med ström respektive vad den ska göra när den inte är inkopplad.

-Troligen står det nu så att den skall sänka skärmens ljusstyrka när den är inkopplad, ändra den till att den inte skall göra det helt enkelt. Spara och stäng ner.

Hoppas det hjälpte.

/Eskiel

Tack, ska testa det här. Kör XP förresten
Citera
2011-03-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskiel

Hoppas det hjälpte.

/Eskiel

Verkar inte finnas 3 st alternativa knappar.
Citera
2011-03-02, 06:20
Medlem
Han chansade på att du hade Vista och Win 7 eftersom du vid tillfället inte skrivit att du hade XP.
Höger klicka på skrivbordet / Egenskaper / skärmsläckare / Inställningar och se om det finns något där.

Annars så har jag sett något i bios på gamla bärbara som har med bild belysning att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in