2004-09-04, 12:36
Medlem
Hej!
Förlåt om jag postar en massa nya trådar hela tiden, men måste få lite svar på problem som stör mig :P
Jag har BBB 10mbit in/ut och när jag använder DC++ så brukar jag komma upp i hastigheter på kanske 500-800 kb/sek. Men om någon laddar ner från mig samtidigt, så sjunker min nerladdningshastighet med lika mycket som den som jag laddar upp till har! Dvs. om jag laddar ner i 500 kb/sek, och någon annan börjar ladda ner i 200 kb/sek, så sjunker min nerladdning till 300 kb/sek! Det här ska väl inte gå? Min nerladdning ska väl inte störas av min uppladdning? Någon som har något tips vad som har gått fel?
Citera
2004-09-04, 12:44
Medlem
DrLoves avatar
Du kör halvduplex. Kolla inställningarna för ditt nätverkskort. Om du är 100% på att din utrustning inte är det som gör att du kör halvduplex, ring kundtjänst. En vän till mig råkade ut för samma sak som du beskriver, det var helt enkelt så att BBB verkar sätta en del (på måfå eller selektivt, vem vet) VDSL-kunder till halvduplex från deras håll och detta kan alltså enbart åtgärdas via deras kundtjänst.

/DrLove
Citera
2004-09-04, 13:05
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLove
Du kör halvduplex. Kolla inställningarna för ditt nätverkskort. Om du är 100% på att din utrustning inte är det som gör att du kör halvduplex, ring kundtjänst. En vän till mig råkade ut för samma sak som du beskriver, det var helt enkelt så att BBB verkar sätta en del (på måfå eller selektivt, vem vet) VDSL-kunder till halvduplex från deras håll och detta kan alltså enbart åtgärdas via deras kundtjänst.

/DrLove

Jag har haft en hel del problem med mitt Telia 8Mbit och det påminner en del om det här problemet. Är det samma för oss med Telia, alltså det där med halvduplex? Vad är det föresten?
Citera
2004-09-04, 13:21
Medlem
Tack för svaret! Hade inte en tanke på att ringa kundtjänst, trodde att det var mitt eget fel, men dem är ju till för att hjälpa en så det är ju självklart att jag ska ringa dit Jag kommer ihåg att jag inte hade det här problemet för något halvår sedan, så de måste ha gjort något på senaste tiden. Är säkert så som du beskriver att dem har gjort något med ens bredband :P Har haft lite problem förut med att bredbandet har pajat pga. att jag delar mitt bredband med en annan dator via en hub vilket gör att skiten kraschar ibland, och då är det bara att ringa till kundtjänst för att dem ska fixa det, finns inget annat sätt! :P
Tack så mycket
Citera
2004-09-04, 14:00
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLove

/DrLove

Säker på att det är en vdsl-tjänst och inte ethernet? Jag har vdsl från B2 och mig veterligen erbjuder dom inte 10/10, möjligtvis 10/9 eller 12/9?
Full duplex skall enligt uppgift vara implementerat för dom flesta telestationerna som har vdsl men det kan mycket väl vara så att stationen inte är utbyggd med det. Annars är det, precis som du säger, bäst att ringa kundtjänst och kolla och i förekommande fall be dom slå på det för kunden. Jag är övertygad att dom slarvar med detta.
Citera
2004-09-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Säker på att det är en vdsl-tjänst och inte ethernet? Jag har vdsl från B2 och mig veterligen erbjuder dom inte 10/10, möjligtvis 10/9 eller 12/9?
Full duplex skall enligt uppgift vara implementerat för dom flesta telestationerna som har vdsl men det kan mycket väl vara så att stationen inte är utbyggd med det. Annars är det, precis som du säger, bäst att ringa kundtjänst och kolla och i förekommande fall be dom slå på det för kunden. Jag är övertygad att dom slarvar med detta.

Jag vet inte direkt vad det heter, men jag har bredbandet via fastighetsnätet, och jag fick det runt 2002-2003. Det är 10 mbit in/ut, det är jag säker på. Har kommit upp i dem hastigheterna också vid gynnsamma fall (1,1 mb/sek från Microsofts hemsida). Jag fick ett erbjudande för några månader sedan att uppgradera till 100 mbit men avböjde det dels för att det skulle kosta runt 800kr/månad plus tillägg om man laddade ner över en viss gräns, dels för att mina behov täcks av mitt nuvarande bredband Tänkte ringa kundtjänst nu, men det var en väntetid på 15 min så jag väntar tills nästa vecka istället
Citera
2004-09-04, 14:06
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxydon
Jag vet inte direkt vad det heter, men jag har bredbandet via fastighetsnätet, och jag fick det runt 2002-2003. Det är 10 mbit in/ut, det är jag säker på. Har kommit upp i dem hastigheterna också vid gynnsamma fall (1,1 mb/sek från Microsofts hemsida). Jag fick ett erbjudande för några månader sedan att uppgradera till 100 mbit men avböjde det dels för att det skulle kosta runt 800kr/månad plus tillägg om man laddade ner över en viss gräns, dels för att mina behov täcks av mitt nuvarande bredband Tänkte ringa kundtjänst nu, men det var en väntetid på 15 min så jag väntar tills nästa vecka istället

Du har ethernet, lyckliga pojkvasker
Citera
2004-09-04, 14:12
Medlem
Citat:
Du har ethernet, lyckliga pojkvasker

Haha, okej Använder det inte så mycket, förutom när jag ska ladda ner musik eller något program :P Bättre än 56k som jag hade innan iaf BBB (eller B2 som väl är korrekt) är annars riktigt stabila, hade lite problem i början, men har i över ett år varit riktigt driftsäkra! Hoppas att ihopslagningen med Bostream kan leda till något positivt även det.

Over and out.

PS. Måste säga att jag älskar din avatar och även din signatur! DS.
Citera
2004-09-04, 15:24
Medlem
DrLoves avatar
Citat:

Right. Jag läste uppenbarligen inte författarens inlägg tillräckligt noggrant. Givetvis så existerar inte 10/10 inom xDSL-tjänster. Tack för rättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av oxydon
... Jag kommer ihåg att jag inte hade det här problemet för något halvår sedan, så de måste ha gjort något på senaste tiden. Är säkert så som du beskriver att dem har gjort något med ens bredband :P Har haft lite problem förut med att bredbandet har pajat pga. att jag delar mitt bredband med en annan dator via en hub vilket gör att skiten kraschar ibland, och då är det bara att ringa till kundtjänst för att dem ska fixa det, finns inget annat sätt! :P ...

Där har du troligtvis ditt problem. Ciscos information må vara felaktig ibland, men jag har bestämt fått lära mig att hubbar inte KAN köra full duplex på det vis du beskriver. Du måste helt enkelt investera i en switch för att få det att gå i korrekt hastighet. För övrigt måste jag säga att jag är tämligen förvånad över att B2:s kundtjänst ansträngt sig för att åtgärda ditt problem när du ringt in, om du nu talat om att du sitter bakom en hubb. Detta brukar de inte göra utan hänvisa till att de "inte lämnar någon support på annan nätverksutrustning än deras egen". Vore också spännande att veta vad de faktiskt utför som får det att fungera när du ringer in. Rensar din port, måhända?

/DrLove
Citera
2004-09-04, 15:40
Medlem
RoppTorskMMs avatar
Jag har skrivit detta svar förut...Men iaf, ditt problem kan med största sannolikhet lösas genom att i inställningar och avancerat kryssa i Use small send buffer...sen är problemet löst...
Jag har haft samma problem som dig, men iom att jag kryssa i den funkar allt finfint..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in