• 1
  • 2
2011-03-01, 21:44
Medlem
Hej, som rubriken lyder får jag inte igång min laptop.

Ska nu försöka förklara vad som hände, jag satt och surfade i Mozilla och det frös sig totalt så jag la ifrån mig datorn i några minuter och ingenting hade hänt, tröck på start knappen och den la av. När jag skulle starta datorn igen så lät den konstigt ett ljud som kom varannan sekund ungefär men jag får fram Acer loggan och jag kan gå in på F2 menyn, men om jag väntar så fryser den totalt men jag får fram ett - tecken i vänstra hörnet. Har även testat att försöka formatera om den genom att trycka ALT + F10 som jag läste att man kunde göra men det fungerar inte alls.

Nu vänder jag mig till er och undrar om ni vet vad man kan göra? Vet inte om det har med saken att göra men högerklicks knappen har slutat fungera också men den har inte fungerat på jävligt länge.

Tack på förhand.
Citera
2011-03-01, 21:52
Medlem
pinpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10101s
Hej, som rubriken lyder får jag inte igång min laptop.

Ska nu försöka förklara vad som hände, jag satt och surfade i Mozilla och det frös sig totalt så jag la ifrån mig datorn i några minuter och ingenting hade hänt, tröck på start knappen och den la av. När jag skulle starta datorn igen så lät den konstigt ett ljud som kom varannan sekund ungefär men jag får fram Acer loggan och jag kan gå in på F2 menyn, men om jag väntar så fryser den totalt men jag får fram ett - tecken i vänstra hörnet. Har även testat att försöka formatera om den genom att trycka ALT + F10 som jag läste att man kunde göra men det fungerar inte alls.

Nu vänder jag mig till er och undrar om ni vet vad man kan göra? Vet inte om det har med saken att göra men högerklicks knappen har slutat fungera också men den har inte fungerat på jävligt länge.

Tack på förhand.

Jag har haft en massa skit med min Acer 5742G, och är riktigt onöjd med den. Riktigt tråkigt för den prestanda som finns i är ju megabra, men finns aldrig några fungerande drivare.

Så,

Lättast är att köra en ominstallation med backup.

Det menas med att du kör en ominstallation men datorn sparar alla dina filer! Sen ladda hem alla drivare och dyligt och du borde vara uppe och rulla igen!

Följ listan nedan:

1. Starta datorn

2. vid Bios tyck FN + ALT + F8/F10 (minns inte vilken)

3. Kör en ominstallation med backup

4. uppdatera drivare + dyligt

5. Du är igång och kör igen!

med vänlig hälsning

Pinpan
Citera
2011-03-01, 21:56
Medlem
maffins avatar
Testa klicka F8 när Acer loggan är framme, välj starta med senast fungerade konfiguration.
Det kanske kan räcka.

Om de inte gör de så kolla om den går o starta upp i felsäkert läge alternativet hittar du i samma meny (F8) sen bara starta om konstigt nog kan det hjälpa ibland.

Funkar de inte att starta i felsäkert läge så kan du testa att installera om windows.
ALT - F10 är en recovery funktion för Windows ( typ samma sak som att installera om windows )
Kolla upp om den har en sån funktion och vilket kommando du ska använda

Testa, hör av dig om de inte funkar
Citera
2011-03-01, 22:02
Medlem
Tack för snabba svar grabbar. Men tyvärr så fungerade inga utav era tips Det enda jag kan göra det är att gå in i F2 menyn (Setup). Den bootar inte ens, den är helt död efter Acer loggan...
Citera
2011-03-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockEnd
Problemet: Det är en Acer...
Jo tack, har insett nu vilken jävla skit det är....
Citera
2011-03-01, 22:07
Medlem
Nu fick ja den att göra nånting efter Acer loggan iaf, det står "Intel UNDI, PXE-2.0 (build 083)

For Atheros PCIE Ethernet Controller v2.0.1.9(12/15/09)
Check cable connection!
PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Så trycker jag på nån tangent och får upp samma sak igen...
Citera
2011-03-01, 22:45
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Nu fick ja den att göra nånting efter Acer loggan iaf, det står "Intel UNDI, PXE-2.0 (build 083)

For Atheros PCIE Ethernet Controller v2.0.1.9(12/15/09)
Check cable connection!
PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Så trycker jag på nån tangent och får upp samma sak igen...
Låter som disken är kass eller iaf inte bootbar.
Köp en SATA-brygga för USB och försök rädda data om du behöver formattera om disken
och installera om Windows, vilket iofs kan gå utan omformattering.
(Du får ju såklart boota från CD/DVD eller USB)
Citera
2011-03-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Låter som disken är kass eller iaf inte bootbar.
Köp en SATA-brygga för USB och försök rädda data om du behöver formattera om disken
och installera om Windows, vilket iofs kan gå utan omformattering.
(Du får ju såklart boota från CD/DVD eller USB)
Jag bryr mig inte så mycket om filerna, har dock ingen skiva... What to do?
Citera
2011-03-01, 23:27
Medlem
har du testat att gå in i SETUP och kollat boot device priority? kan vara något strul där, att den tillexempel vill boota från CD-rom istället för harddrive?.. kolla även så att RAM-minnena sitter riktigt.

Jag hade ett liknande problem på min stationära dator då det var cpufläkten som hade lossnat..
Vet dock inte hur det funkar på en laptop men det kan vara värt att kolla..

//joel.
Citera
2011-03-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollllis
har du testat att gå in i SETUP och kollat boot device priority? kan vara något strul där, att den tillexempel vill boota från CD-rom istället för harddrive?.. kolla även så att RAM-minnena sitter riktigt.

Jag hade ett liknande problem på min stationära dator då det var cpufläkten som hade lossnat..
Vet dock inte hur det funkar på en laptop men det kan vara värt att kolla..

//joel.
Hardrive existerar inte ens i menyn...
Har SATA Mode på AHC Mode, ska ja testa att byta till IDE Mode?
Citera
2011-03-01, 23:46
Medlem
Citat:
Hardrive existerar inte ens i menyn...
Har SATA Mode på AHC Mode, ska ja testa att byta till IDE Mode?

det är jag inte säker på, men har du kollat så att hårddisken är ansluten och att sladden inte har råkat pluppa ur på något som helst sätt om du till exempel har flyttat runt på den? :P..

Det står väl att den vill boota från CD?

Om det står så är jag ganska så säker på att det är något i hårddisksväg.
Citera
2011-03-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollllis
det är jag inte säker på, men har du kollat så att hårddisken är ansluten och att sladden inte har råkat pluppa ur på något som helst sätt om du till exempel har flyttat runt på den? :P..

Det står väl att den vill boota från CD?

Om det står så är jag ganska så säker på att det är något i hårddisksväg.
Jo det lär det ju vara isåfall, får kolla upp det. Tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in