2011-03-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressantidiot
Dom elektroniska cigaretterna va? Tror verkligen dom kommer floppa, finns det äns nikotin i dom?

Om ni inte visste det så har de funnits i flera år, vissa länder har förbjudit dem och vissa försöker och skyller på att det enda som ska finnas med nikotin i är vanliga cigg.

Det är svårare att hitta e juice som det kallas utan nikotin än med på alla ställen jag kollat på då nikotinet är själva grejen, det är så nära att röka du kommer utan att faktiskt göra det på riktigt.

Har använt e cigg ett bra tag nu och det är riktigt bra faktiskt, hur smaken är beror ju på vilken av de hundratals olika smaker du beställer samt vilka atomizers, volt, behållare osv du använder. Du får aldrig exakt samma smak som en vanlig cigg om du vill ha tobakssmaken då ingenting i en elcigg bränns som i en vanlig samt att ingen av de runt 4000 giftiga ämnena finns då det är dessa man vill undvika. Det finns några som efterliknar dem men själva tobakssmaken saknade jag bara i början, just nu har jag lime, kola, kaffe och en tobaksliknande e juice som jag kör på och räknar man bort utrustningen man får köpa och bara räknar juicen som ersätter ciggen så kostar det mej i runda slängar 20-30 spänn om dagen med frakt från england medräknad utslaget på antalet jag beställer åt gången. Detta är ju relativt beroende på hur mycket man rökte från början såklart.

Tanken är att komma ner till noll nikotin och det vanligaste som säljs färdigblandat brukar vara 36, 18 och 11 mg/ml sen kan man köpa och mixa själv så man får bestämma styrka helt och även spara en del pengar men har aldrig orkat prova så vet inga siffror på det. Vill ni sluta men inte kan riktigt prova detta känns nästan exakt som att röka fast istället för rök inhalerar du vattenånga men känslan är densamma.
Citera
2011-05-29, 21:37
Medlem
Även jag är riktigt sugen på detta.
Börjar bli dags för mig att sluta rka, men jag vet att jag inte kan.

Så tills den dagen jag slutar röka helt är det ju lika bra att byta till något som är både billigare och mindre farligt.
Dessutom skadar inte e-cig tandkött, kondition och tänder m.m.

Vad som dock är viktigt att veta om e-cigg är att eftersom de inte blivit ordentligt testade och inte heller klassificerade som sluta- röka- alternativ, så finns heller ingen standard för vad de ska innehåller och det finns därmed inte heller några kontroller för vilka tillverkare som ger ut "ofarliga" produkter.
Som med allt annat kan man råka ut för dåliga kopior och eftersom det inte finns någon standard på detta kan man i princip dra i sig vad för skit som helst.

Bara för att en e-cigg smakar bra och att tillverkaren påstår att varan är ofarlig behöver det inte vara så. Halterna av de olika ämnena och nikotinet i e-ciggen kan ju skilja oerhört mycket från olika tillverkare och därmed vara olika farliga. Utan att man som användare känner någon skillnad...

Det kan alltså vara värt att forska så mycket man kan innan man köper detta.

Vad jag har hittat hittills, så finns det märken som påstår sig vara godkända av FDA och WHO. Dessa tillverkare ska man INTE köpa av, eftersom varken FDA eller WHO har godkänt någon form av E- cigaretter. FDA har dessutom skickat (år 2008 eller 2009) skriftliga varningar till några av tillverkarna, bl.a. OneCIG, eftersom deras E- cigaretter inte inehåller de ämnen eller mängder som de påstår. (Detta kan dock vara åtgärdat nu)
Det är mycket svårt att veta om det man köper är dåliga kopior eller bra grejor, men Ruyan påstår sig har origialpantentet på e-ciggen och har stämt flera copycats. Den enda återförsäljaren som har tillstånd att sälja dessa i Sverige är Nordic ECO (http://www.nordicecosmoke.com)
Citera
2011-05-30, 00:47
Medlem
läste i tråden och slutade med att jag beställde en från onecig.com

Har länge velat sluta röka men det funkar inte med nikotintuggumin för mig för jag är så van vid själva känslan av att röka så detta verkar som ett klockrent alternativ
Citera
2011-05-31, 21:24
Medlem
Lär ju köpa en ändå
Citera
2011-06-01, 15:05
Medlem
jtds avatar
Jag har nu under några månader flitigt använt en "ecig", det enda jag ser som nackdel är att jag måste sitta och beställa påfyllning så länge jag ska använda den..
Citera
2011-06-20, 23:53
Medlem
Jag är också jättefan av e-cigarett! Det finns redan ett par riktigt bra svar i detta tråd så jag har inte mycket att tillägga där, men när jag sitter och läser genom diverse trådar gällande e-cigarett så blir jag förvånad över hur många personer har endast funderat över dem billiga modellerna typ onecig.

Kvalité gör skillnad! I min åsikt finns det endast två svenska sajter värda att köpa ifrån: www.elcigg.se och www.lightyourfire.se Båda har bra grejer, personligen tycker jag att www.lightyourfire.se har bättre priser och mycket bättre e-juice.

En billig e-cigarett kommer att smaka och prestera som en billig e-cigarett och troligtvis ligga kvar i någon låda efter ett dygn, och dessvärre lämna en med intrycket att e-cigarett var inget att ha. E-cigarett är kanonbra och med ordentlig utrustning kommer att löna sig många gånger över och inte bara i pengar.
Citera
2011-06-21, 15:27
Medlem
kaspens avatar
Jag tänkte bara ta tillbaka allt bra jag sa om e-cigg tidigare i tråden. Man lurar bara sig själv. Vill man slippa alla dåliga effekter av cigg är det bara att sluta röka. För det är bara en tidsfråga innan man börjar igen med cigg.
Citera
2011-06-21, 16:05
Medlem
bongsmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
Jag tänkte bara ta tillbaka allt bra jag sa om e-cigg tidigare i tråden. Man lurar bara sig själv. Vill man slippa alla dåliga effekter av cigg är det bara att sluta röka. För det är bara en tidsfråga innan man börjar igen med cigg.

Det tror jag me att det är, självdisciplin är allt som behövs för att sluta röka.
Citera
2011-08-22, 12:48
Medlem
Ja, det är verkligen inte särskilt utbrett här i Sverige än, antagligen för att man inte får sälja e-cig med nikotin på den svenska marknaden. Dock så vet jag att det iaf finns en tobaks affär här i Norrköping som säljer en nikotin-fri variant som heter "Eagle-smoke", den verkar tyvärr dock vara ganska kass, fast en kompis provade den och tyckte att den var bra (iaf tills den gick sönder.. ...)

Jag har själv "rökt" e-cig ungefär ett år nu (importerade med nikotin) och måste säga att det är det ända nikotinersättning som någonsin fungerade på mig. Har provat det mesta från snus till plåster och spray under tungan.

Dock så är det kanon-jobbigt att börja då det gäller att hitta rätt information, jag har tillbringat veckor med att läsa på, läsa undersökningar och kolla på recensioner. Jag tänkte dela med mig lite av all den information som jag har grävt upp och provat mig fram till och hoppas att detta kan hjälpa någon som har hört talas om e-cig men inte har en aning om vart dom ska börja.

1. För det första, e-ciggaretter är helt lagliga. Ja det är helt lagligt att inta nikotin i sverige (uppenbarligen) så man riskerar ingenting genom att importera en enhet från utlandet och puffa i sig sitt nikotin med den. Dom lagar som finns hindrar bara försäljning av nikotin som inte antingen är en tobaksprodukt (typ vanliga jävla cigg) eller ett registrerat nikotin-läkemedel (typ depoplåster, niko-tuggummi). Alltså behöver man beställa från ett land där det är lagligt att sälja e-cig, (Om man vill ha med nikotin i, vilket man antagligen vill om man är nikotinberoende) t.ex: USA, England, Kina, Spanien eller Italien (det finns säkerligen fler men det är dom jag har i huvudet.)

2. Lär känna produkt-namnet. Det finns en uppsjö av olika sorters enheter och fler kommer nästan varje vecka. dock är det ganska få (stora) tillverkare, så väldigt många sidor säljer samma enhet under olika namn med olika logotyp.

Några viktiga produktnamn är: "510" "901" "801" "808-D" "401".

Så vadå, jag har rabblat upp några nummer, varför är detta viktigt? Jo, därför att olika enher har olika gängor, och därmed passar till olika patroner. Om du läser en recension om en patron och det står att "denna patron passar till alla 510 enheter", så passar den på alla enheter som är av produktlinjen 510 oavsett vilken sida du köpt enheten ifrån.

3. Lär känna terminologin. Det kan vara väldigt förvirrande i början när de som har hållit på med e-cig ett tag slänger sig med en massa olika ord för olika delar på e-ciggen som man inte förstår. Om man inte har rätt kunskap är det lätt att bli lurad av oseriösa sidor som säljer skräp. (en tumregel är som vanligt, är det för bra för att vara sant är det antagligen just det.)

Ord som kan vara bra att kunna är:

Battery: Är naturligtvis batteri delen av e-ciggen som driver alltihop, denna finns i massa olika utföranden och det är här det är viktigt med produktnamnet som jag nämde ovan.

Vaporiser: Detta är delen som gör "röken", och har samma olika sorters produkt namn som batteriet. Denna behöver bytas var 14-30 dag, så det är bra att ha några hemma.

Cartrigde Patron som håller vätska. (ofta i någon form av uppsugande material) Denna sätts i Vaporisern och måste bytas eller fyllas på efterhand, ofta flera ggr. om dagen.

Cartomiser Detta är en i hopslagning av en vaporiser och en cartridge i en enhet. Detta är en bra nybörjar-grej då man inte behöver hålla reda på när vaporisern börjar bli dålig. Det kan bli hyfsat kostsamt dock, om du ska byta Cartomiser varje gång den tar slut. (typ lika dyrt som att köpa ett pack cigg om dagen) Så även med dessa rekomenderar jag att man köper "E-liquid" (se under.) och fyller på.

E-liquid Det som du "röker". En blandning av (oftast) Propylen-glykol eller Glycerol, nikotin och smakämnen. Det finns hur många smaker som helst och alla måste hitta sin egen smak/er. Personligen tycker jag inte alls om smaken som ska vara tobak, jag tycker det luktar som fingrarna luktar efter att du har kedjerökt ett pack cigg. Men väldigt många säger att dom uppskattar den och röker nästan bara den, så smaken är olika. Själv "röker" jag nästan bara Mentol då jag tycker det ger en bra känsla i halsen.

Clearomiser/tank system Olika system för att skapa patroner utan fyllnadsmaterial. Är hyfsat nytt och har varit lite skakiga i kvaliteten och med en del barn-sjukdomar. Nu har dom dock börjat bli riktigt bra och är mitt förstahandsval när jag köper nya patroner.

Vaping/Vaper Fabriserade engelska ord för att "röka" respektive "en rökare" av e-cig. Kom antagligen till för att distansera sig från stigmat att röka vanlig tobak. Kommer från det engelska ordet Vapour.

4. Om du har kommit så här långt i texten så är du antagligen genuint intresserad av att införskaffa en e-cig, jag hade inte alls tänkt att skriva så här mycket. Att hitta ytterligare information om e-cig kan vara knepigt då det är en ganska rejäl djungel på nätet med oseriösa och opålitliga sidor. Jag tänkte lägga till en del länkar till sidor jag själv har haft kontakt med eller litar på av andra orsaker, så kan ni själva fortsätta att gräva information, eller beställa er första e-cig från en sida som inte blåser er fullständigt.

ECF. www.e-cigarette-forum.com (moderskeppet och det antagligen största och mest seriösa forum dedikerat till e-cig och vaping.)

Totally Wicked. www.totallywicked-eliquid.co.uk/ (engelsk sida som jag ofta handlar av, oftast snabb leverans och hyfsade priser.)

E-cig. www.E-cig.com (är lite kluven över denna kinesiska sida som var en av de första jag beställde ifrån, väldigt bra pris och faktiskt förvånande snabb leverans, dock verkar många av deras produkter vara okompatibla med de flesta andra sidors modeller (se. produktnamn.) och jag fick ett batteri en gång som inte fungerade alls, och orka skicka tillbaka det hela vägen till kina för att få det utbytt.)
Kan vara en bra sida om du redan har gått på pumpen och köpt en e-cig från den amerikanska överprisade sidan "green-smoke", dom hade iaf för ett år sedan samma modell.

5. På youtube finns många bra recensenter som gör recensioner av nya modeller, var dock försiktig med oseriösa, som t.ex gör reklam för greensmoke.

Ett par seriösa och duktiga är dock:

Igetcha69: http://www.youtube.com/user/igetcha69 (engelsk väldigt noggrann kille som nästan alltid har en ny recension, inte den mest underhållande kanske men väldigt informativ.)

FieldOfVapor: http://www.youtube.com/user/FieldOfVapor (Amerikansk snubbe som oftast är mer underhållande än Igetcha69, men kanske inte riktigt har lika många recensioner. fortfarande en väldigt bra källa till information dock.)

DoctorVapor: http://www.youtube.com/user/DoctorVapor (En doktor från Amerika som talar sig varm för E-cig, inte så många recensioner men en hel del bra nybörjarinformation.)

Nu hoppas jag att ni inte har tuppat av pga informations överlastning och att den här texten faktiskt får plats på endast en FB-sida. Om ni har några frågor efter att ha läst min text är ni mer än välkommna att posta dom här eller skicka till min mail: Anchor_at@hotmail.com.

Allt gott till er. /Håkan
Citera
2011-10-23, 15:05
Medlem
ramsays avatar
någon som kan rekommendera någon e-cigg utan nikotin så nära vanlig cigg som möjligt?

Är det helt ofarligt?
Citera
2011-10-23, 15:44
Medlem
de har sålt ungefär 800k e cig i uk sist jag läste på e-ciggaretes.com eller vad det forumet heter.
Du kan beställa e cigg utan något nikotin alls så du bara röker för smaken.
Citera
2011-10-25, 17:45
Medlem
Dem är helt fantastiska! Jag klarade av att sluta röka med en E-cig from www.Healthcabin.net
Ett tips är att prova Camel-Smak den är riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in